۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۳۶۴۶۱
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف:

احیای موقوفات از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: یکی از برکات ارزشمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران احیای موقوفات و ترویج این سنت الهی در زمینه‌های مختلف بوده است، اما هنوز کارهای بسیاری در این زمینه برای انجام وجود دارد.
حجت الاسلام علي محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در همایش هیأت امنای مساجد بناب با اشاره به سابقه دیرین سنت حسنه وقف اظهار داشت: قبل و بعد از اسلام نهادهایی وجود داشته‌اند که در این زمینه فعالیت کرده‌اند.


وی با بیان این‌که پیامبر اکرم نخستین واقف جهان اسلام است، افزود: پیامبر اکرم(ص) با ساخت مسجد به عنوان یک موقوفه برای تبلیغ، ترویج و تبیین فرهنگ اسلام و قرآن گام برداشتند، با این اوصاف وظیفه همگان است که نسبت به ترویج این فرهنگ الهی و حفظ و حراست از موقوفات گذشته اهتمام ویژه داشته باشیم.


حجت الاسلام محمدی با تأکید بر این‌که اگر همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی باید برای احیای فرهنگ وقف همکاری کنند، تصریح کرد: یکی از برکات ارزشمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران احیای موقوفات و ترویج این سنت الهی در زمینه‌های مختلف بوده است، اما هنوز کارهای بسیاری در این زمینه برای انجام وجود دارد.


سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه احیای موقوفات را یکی از خدمات ماندگار و اقدامات شجاعانه امام خمینی(ره) دانست و خاطرنشان کرد: احکام وقف باید به عنوان یکی از احکام مترقی الهی تبیین، تبلیغ و بازگو شود، برای احیای فرهنگ و تمدن دینی و تأمین پشتوانه اقتصادی چاره ای جز تقویت سنت وقف نداریم.


وی وقف را نوعی احساس مسؤولیت نسبت به سرنوشت یکدیگر دانست و گفت: در همین زمینه پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرمایند؛ « کسی که به امور مسلمین و جامعه بشری اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست.» از این رو نباید تنها به فکر خودمان یا فرزندانمان باشیم؛ بلکه باید برای حل مشکلات جامعه اهتمام داشته باشیم.


حجت الاسلام محمدی یکی از طرح‌های جدید سازمان اوقاف و امور خیریه را اجرای وقف گروهی یا جمعی دانست و گفت: اگرچه در دوران پهلوی و قبل از آن برخی از حاکمان ظالم در حق موقوفات جفا کرده‌اند، اما امروز به برکت انقلاب و نظام اسلامی امروز شاهد احیای فرهنگ وقف در کشور هستیم.


همچنین حجت‌الاسلام مصطفی باقری‌بنابی، امام جمعه بناب در سخنانی وقف را یکی از سنت‌های مقدس در دین مبین اسلام دانست و با تأکید بر جهت‌دهی نیات واقفان براساس نیازهای روز جامعه اظهار داشت: نقش فعالان مسجدی و مبلغان دینی در ترویج این سنت حسنه بسیار مهم و تأثیرگذار است./935/پ203/ب4

ارسال نظرات