۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۲۳۶۵۳۱
حجت‌الاسلام رفیعی:

فراموشی نعمت مقدمه سقوط است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای آنکه بتوانیم در زندگی روزانه از حیات حیوانی فاصله گرفته و حیات طیبه را اولویت زندگی‌های خود قرار دهیم، لازم است یاد خدا را در متن زندگی پررنگ کنیم.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در ششمین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر  که در حسینیه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، به اهمیت زندگی پاکیزه و حیات طیبه اشاره کرد و گفت: در قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) بالاترین صدر حیات ،حیات طیبه عنوان‌شده است  که با نهادینه کردن چهار  شاخصه آن، خواهیم توانست از حیات حیوانی به‌سوی حیات طیبه گام برداریم.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به چنددستگی حیات در کتاب الهی، تصریح کرد: در قرآن، حیات با چهار معنا به‌کاربرده شده است که حیات نباتی گیاهان،حیات حیوانی و حیات طیبه انواعی از آن به شمار می‌رود.

 

وی افزود:حیات نباتی زمین، گونه‌ای از حیات است که خداوند پس از نابودی زمین آن را بیدار می‌سازد و حیات حیوانی، حیاتی است که نشانه‌های نبض ، ضربان قلب ، خوردن و آشامیدن را شامل می‌شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که حیات طیبه، حیاتی اختیاری است که نیاز به شناسایی اسباب دارد، ادامه داد: در قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) بالاترین صدر حیات ،حیات طیبه عنوان‌شده است که در سوره انفال نیز به این موضوع پرداخته‌شده، این حیات در کسی به‌اجبار قرار داده نشده و انسان باید تلاش کند تا از حیات حیوانی فاصله گرفته و به حیات انسانی نزدیک‌تر شویم.

 

حجت‌الاسلام رفیعی به تبیین حیات طیبه و اثرات آن بر زندگی روزمره انسان پرداخت و خاطرنشان کرد:  حیات طیبه، زندگی معنوی و به‌دوراز اعمال حرام و خلاف است، مرحوم مصطفوی در کتاب تفسیری خود با تأکید بر شاخه‌های طیبه، ذریه طیبه را نسل پاکیزه و حلال‌زاده، شجره طیبه را درختی پاکیزه و حلال طیبه را از دسته انفاق پاکیزه یادکرده است.

 

وی در ادامه با اشاره به چهار شاخصه زندگی پاکیزه و قرآنی، افزود: ذکر و یاد خداوند، شکرگزار بودن در مقابل او، رضایت خداوند در طول شبانه‌روز و جاهل نبودن به‌حق او، چهار شاخصه‌ای است که با آنان می‌توان زندگی قرآنی و خدایی داشت.

 

این واعظ مذهبی با تأکید بر مفاهیم حیات طیبه و به کار بستن این معیارها در زندگی روزانه، یادآور شد: برای آنکه بتوانیم در زندگی روزانه از حیات حیوانی فاصله گرفته و حیات طیبه را اولویت زندگی‌های خود قرار دهیم، لازم است  یاد خدا را در متن زندگی پررنگ کرده و در برخی مواقع  نظیر عصبانیت، میدان جنگ و عرصه اجتماعی که در کلام الهی تأکید بیش‌تری بر آن صورت گرفته، توجه بیش‌تری داشته باشیم زیرا درصحنه‌های حساس و تأثیرگذار، حضور شیطان ، بازدارنده یاد خدا و اولیاء است.

 

وی در پایان با تأکید بر آن‌که فراموشی نعمت، مقدمه سقوط است، تصریح کرد: در برابر نعمت‌های الهی نباید بی‌تفاوت بود، همواره باید سپاس‌گزار و قدردان نعمت‌های خداوند باشیم و نباید نسبت به حقی که در برابر خداوند داریم کرنش کرد تا بتوان در حد امکان از غضب الهی دوری شد و شاخصه‌های حیات طیبه را در زندگی‌های خود نهادینه کنیم./9315/پ202/ب6

ارسال نظرات