۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۲۳۶۸۵۱
مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان:

مدیریت انقلاب اسلامی تبلور مرجعیت دینی و سیاسی اهل‌بیت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به حضور مرجعیت دینی و سیاسی در مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: بعد از 1400 سال و پس از گذشت چهارده قرن، در طی 36 سال پس از انقلاب شاهد تبلور مدیریت دینی و سیاسی ناشی از آموزه‌های دینی در چهره یک مرجعیت دینی هستیم.
حجت الاسلام اکبر فرجام مدير اجرايي حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شب گذشته در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای مشهد برگزار شد به دغدغه‌های پیامبر (ص) پیش از رحلت اشاره کرد و گفت: اگر یک باغبان گل و گیاهی را کاشته و بخواهد چند روزی به سفر برود، برای مراقبت از آن به دیگران سفارش می‌کند، چطور می‌توان پذیرفت که پیامبر اسلام با 23 سال تلاشی که برای بقا و تعالی یک جامعه انجام داده، از این امت غفلت کرده و به حال خود رها کند؟

 

وی بابیان این‌که بخشی از نگرانی‌های پیامبر (ص) مربوط به زندگی جاری مردم بود، اظهار کرد: بخشی از نگرانی‌های پیغمبر ناشی از زندگی دنیوی و جاری مردم بود که پس از ایشان دچار حرام‌خواری، گرفتار شهوت خفیه و دچار ربا و ریا نشوند.

 

نگرانی پیامبر از حاکم شدن نااهلان

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به روایتی از امیرمؤمنان (ع) درباره دغدغه اصلی پیامبر اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان می‌فرمایند که روزی نشسته بودیم و پیامبر بر بالین من استراحت می‌کردند، صحبت دجال به وجود آمد که ایشان برافروخته شدند، بر خواستند و فرمودند: «نگرانی من از دجال نیست، بر شما از غیر دجال بیشتر می‌ترسم»، غیر دجالی که پیامبر (ص) را بیشتر می‌ترساند، زمانی است که مردم قدرناشناس رهبری و مدیریت جامعه را در دست انسان‌های گمراه قرار دهند.

 

وی افزود: بیشترین فراوانی احادیثی که پیامبر در آن دغدغه آینده امت اسلام را دارند، رهبران گمراه است؛ اگر مدیریت جامعه مدیریت فاسدی باشد، حرام‌خواری بین مردم روال عادی پیدا می‌کند، همچون زمانی که خلیفه دست در بیت‌المال برده و آن را تصاحب می‌کند.

 

حجت‌الاسلام فرجام بابیان این‌که ممکن است در مدیریت امام حق نیز سوءاستفاده وجود داشته باشد، تصریح کرد: این سوءاستفاده‌ای است که دور از مدیریت جامعه است؛ در مدیریت حق، شهوت و فساد جنسی نمی‌تواند رسمیت داشته باشد اما در حکومت امام گمراه این امر رسمیت پیدا می‌کند.

 

لزوم توجه به ولایت تشریعی اهل‌بیت(ع)

وی با تأکید بر این‌که اگر مردم دو مسؤولیت اصلی ولایت را بپذیرند و برمدار آن حرکت کنند دچار مشکل نخواهند شد، بیان داشت: اول این‌که ائمه (ع) را به‌عنوان مرجع دینی بشناسند؛ ائمه ولایت تکوینی نیز دارند، همان ولایتی که خداوند به حضرت عیسی (ع) عطا فرمود اما ما شیعیان نباید تنها به دنبال جنبه ولایت تکوینی ائمه بگردیم، به دنبال شفای مریض و گرفتاری‌های خود و همچنین توجه مردم به توانایی‌های فوق‌العاده ائمه (ع) نباشیم، ائمه (ع) ولایت تشریعی نیز دارند، چرا این موضوع را مطرح نمی‌کنیم؟

 

استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که پیامبر(ص) نگران بودند که مرجعیت دینی و مدیریت سیاسی امت اسلامی به دست نااهلان بیفتد، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد بودیم که این اتفاق افتاد و گرفتاری‌هایی درست شد؛ اگر جامعه‌ای آگاهی و بصیرت کافی داشته باشد و از آبشخور و منبع اصلی ولایت بهره‌مند باشد، دجال کاری نمی‌تواند بکند، فتنه‌گری‌های دجال همیشه به سراغ کسی می‌رود که اطلاعات ناقص و گمراهی داشته باشد.

 

وی با ابراز تأسف از این‌که ما تنها به بعد تکوینی ائمه توجه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بخشی از نگرانی پیغمبر (ص) نیز ازاین‌جهت بود که بعد از رحلت ایشان، مدیریت جامعه را از امامان به‌حق خواهند گرفت؛ جبرئیل بر پیغمبر (ص) نازل شد درحالی‌که عبایی سیاه در اختیار داشت که در کمر او یک دشنه بود، پیامبر از او پرسیدند: «این چه شمایلی است؟» جبرئیل پاسخ داد: «این لباسی است که فرزندان عمویت عباس بر تن کرده و حکومت خواهند کرد» و دیدیم که بنی‌عباس 600 سال مدیریت سیاسی جامعه را به دست گرفتند، این سرنوشتی است به‌واسطه خروج ولایت سیاسی از اختیار اهل‌بیت رقم می‌خورد.

 

مدیریت انقلاب اسلامی تبلور مرجعیت دینی و سیاسی اهل‌بیت (ع) است

حجت‌الاسلام فرجام به مدیریت دینی و سیاسی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بعد از 1400 سال و پس از گذشت چهارده قرن، در طی 36 سال شاهد تبلور مدیریت دینی و سیاسی ناشی از آموزه‌های دینی در چهره یک مرجعیت دینی هستیم، حال اگر این مدیریت و مرجعیت دینی و سیاسی در چهره امیرمؤمنان(ع)، امام مجتبی (ع) و معصومین (ع) بود، جامعه چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟

 

وی ادامه داد: قدر مدیریت و مرجعیت دینی را بدانیم، در این دنیای آشوب‌زده هیچ کشوری موقعیت کشور ما را ندارد که هرکس می‌خواهد موقعیتی برجسته پیدا کند به سراغ شما مردم می‌آید.

 

خروج از مسیر ولایت موجب انحراف و مصیبت خواهد شد

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به مرجعیت مقام معظم رهبری در جهان تشیع اشاره کرد و بیان داشت: زمانی شیعیان زیدی یمن برای بیعت با سید حسن نصرالله نزد او رفتند و به شیعیان یمن پاسخ داد: «من که سربازم، بروید با فرمانده بیعت کنید»؛ این عزت و شکوهی که جامعه ما پیداکرده و دیگران به دنبال الگو گیری از ما هستند به دلیل آن است که مرجعیت دینی و سیاسی بر ما حاکم است، اگر ما نیز از این مسیر خارج شویم، مصیبت‌ها و انحرافات بر ما نیز وارد می‌شود./9315/پ202/ب6

ارسال نظرات