۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۳۷۱۶۳
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد؛

ضرورت حراست از برکات عزاداری‌ محرم و صفر

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به پایان ماه صفر، گفت: انسان‌ها باید بعد از دو ماه عزاداری، توفیقاتی را که کسب کردند، به وسیله وسوسه‌های شیطان از دست ندهند، یکی از موانع رشد انسان، محافظت نکردن از داشته‌ها است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، امشب در جمع عزاداران شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) به تبیین مسأله ارکان صبر پرداخت.

 

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه ویژگی های صابران، گفت: روی گرداندن از شهوات، دوری از حرام ها، کوچک شمردن مصیبت ها و سرعت در انجام کارهای خیر، صفاتی است که حضرت برای صابران بیان کردند.

 

این مبلغ دینی با بیان این که اگر انسان مصیبت ها را بزرگ به حساب آورد، از صابران نخواهد بود، افزود: انسان در مواجهه با مصیبت ها باید سبک بار باشد، اگر افراد جامعه مصیبت را کوچک نشمارند، دچار جزع و فزع می شوند.

 

وی به ضرورت سرعت در انجام خیرات اشاره کرد و اظهار داشت: در روایات بیان شده است که افراد صابر، افزون بر انجام واجبات و ترک محرمات، اهل سرعت در کار خیر هستند، سرعت در کار خیر بدان معنا است که انسان فرصت ها را از دست ندهد.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به تفاوت سرعت داشتن در انجام کار خیر و عجله، ادامه داد: عجله بدان معنا است که انسان می خواهد کار را در زمان کمتر از زمان واقعی انجام دهد، این عمل اضطراب نفس بوده و از صفات رذیله به حساب می آید که با صبر منافات دارد.

 

وی ابراز داشت: سرعت در کارهای خیر بدان معنا بوده که فرصت انسان برای انجام کارهای خیر محدود است، به عنوان مثال شب جمعه، زمانی محدود برای انجام عبادت های خاص است؛ بنابراین سرعت در خیرات به معنای بهترین استفاده از فرصت های  محدود است.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به روش های به دست آوردن ارکان صبر اشاره کرد و بیان داشت: کسی که می خواهد از شهوات بریده شود، باید شوق به بهشت در او وجود داشته باشد، ترس از جهنم نیز سبب دوری از محرمات می شود.

 

وی با بیان این که داشتن زهد، سبب تحمل مصیبت ها می شود، خاطرنشان کرد: زاهد کسی است که از اقبال دنیا شادمان نشده و از روی برگرداندن آن نیز ناراحت نمی شود، صبر در مشکلات با کوچک شماردن آنها ممکن می شود.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به پایان ماه صفر، گفت: انسان ها باید بعد از دو ماه عزاداری، توفیقاتی را که کسب کردند، به وسیله وسوسه های شیطان از دست ندهند، یکی از علت های رشد نکردن انسان، عدم توجه به محافظت از داشته ها است./1323/پ201/ف

ارسال نظرات