۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۳۷۴۳۶

تنها مدرسه شبانه‌روزی قرآن در شمال‌غرب حمایت مسؤولان را می‌طلبد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) مراغه گفت: تنها مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم شمال‌غرب کشور در مراغه نیازمند حمایت مسؤولان فرهنگی استان است.
جشنواره قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مراغه، مدرسه شبانه روزی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) به عنوان تنها مرکز شمال‌غرب کشور در مراغه فعالیت خود را سال‌هاست که آغاز کرده و تا به امروز خروجی مطلوبی در زمینه های حفظ قرآن داشته است، در کنار این فعالیت‌ها مسؤولان فرهنگی وعده هایی در راستای حمایت از فرهنگ و فعالیت های قرآنی دارند؛ اما متأسفانه این وعده‌ها عملی نشده است.

 


امروزه جوانان مستعدی در مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) مراغه، به عنوان تنها مدرسه شبانه‌روزی قرآن در شمال‌غرب کشور در حال حفظ قرآن کریم هستند اما دریغ از حمایت اندک مسؤولان. این در حالیست که مرکز فعالیت‌های گسترده و چشمگیری در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری، مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در استان داشته است.

 


عدم توجه برخی از مسؤولان فرهنگی و عدم اختصاص بودجه کافی باعث شده تا برخی از طرح های این مؤسسه که می تواند شرایط تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را فراهم آورد با وقفه روبه‌رو شود، این مؤسسه آماده است در صورت تعامل متولیان امر، مردم و خیراندیشان قرآن یاور، انقلابی در عرصه گسترش فرهنگ قرآنی کشور به وجود آورد.

 


بنابر این گزارش، از مهم‌ترین اقدامات مؤسسه راه اندازی مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم در سال 1380 در روستای محمدآباد از توابع شهرستان استهبان فارس می باشد که اکنون به قرآن آباد ایران مشهور است. با این توضیح که در حال حاضر 5 مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم (برادران و خواهران) در استان های فارس و آذربایجان شرقی فعال است.

 


با توجه به تربیت 500 حافظ کل قرآن کریم در این مدارس و حضور گسترده قرآن آموزان از سراسر کشور و حتی کشورهایی مانند عراق، افغانستان، ترکیه و اندونزی از ابتدای راه اندازی مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن، تاکنون مسؤولان بسیاری از نهادها و مؤسسات قرآنی فرهنگی به بازدیدهای فردی و جمعی از این مدارس پرداخته اند. نکته جالب حضور برخی از معلولان و روشندلان در مدارس شبانه روزی حفظ کل قرآن است.

 


هرساله پس اتمام دوره حفظ کل قرآن کریم جهت تقدیر از حافظان قرآن و به منظور انس عمومی مردم با کلام وحی طی مراسمی از حافظان کل قرآن تجلیل به عمل می آید. که در سال‌های اخیر با همت مردم و علاقه‌مندان به قرآن کریم این جشنواره در زمره بزرگترین جشن های قرآنی تجلیل از حافظان کل قرآن کریم کشور قرار گرفته است.

 


همچنین در دوازدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم سال 1391- 1392 که سال جاری در شهرستان استهبان برگزار شد، نزدیک به هفت هزار نفر از علاقه‌مندان حضو داشتند. در دوره آزمایشی مدارس شبانه روزی سال تحفیظی 1392-1393 نیز نزدیک به 320 قرآن آموز از 22 استان حضور داشته اند، که مسؤولان مدارس با توجه به کمبود فضای آموزشی، مالی و رفاهی، ناچار به گزینش 180 قرآن آموز برتر این دوره شدند.

 


لازم به توضیح است؛ آغاز به کار مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم از سال 1380 در روستای محمدآباد به مدت 6 سال در منازل مسکونی و انتقال این مدارس به روستای لای خرمی در سال 1386(استان فارس) بوده است، سپس در سال  1388 مدرسه شبانه روزی خواهران در روستای مبارک آباد شهرستان استهبان این استان افتتاح شد.

 


مدرسه شبانه روزی برادران در روستای لای خرمی شهرستان استهبان نیز در سال 1386 راه‌اندازی شد، در عین حال در سال 1391 شاهد افتتاح مدرسه شبانه روزی اسراء در صحرارود شهرستان فسا و تغییر کاربری حسینه محمدآباد و آغاز به کار مجدد مدرسه شبانه روزی محمدآباد بوده ایم.

 


اما راه مدرسه شبانه روزی امام رضا(ع) در شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی نیز در سال‌های اخیر اتفاق افتاد که یوسف انوری مسؤول مدارس شبانه روزی دفتر شمالغرب کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مراغه اظهار داشت: مراسم افتتاحیه اولین دوره حفظ یکساله کل قرآن کریم مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیرکل قرآن کریم شمال غرب کشور 15تیر ماه سال جاری به‌ همت مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) و همکاری اداره اوقاف و حوزه علمیه شهرستان مراغه برگزار شد.

 


وی با اشاره به اهداف هدف راه اندازی این مدرسه گفت: این مرکز با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان با قرآن و معارف قرآنی خصوصا حفظ قرآن، مبارزه با تهاجم فرهنگی بیگانگان، نهادینه کردن فرهنگ ناب و اصیل اسلام محمدی و اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) جهت تربیت ده میلیون حافظ قرآن فعال است.

 


انوری که از سال 1378 به عنوان معلم قرآن وارد مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) شده است، تا سال 1380 به عنوان مدیر این مؤسسه مشغول خدمت بوده و خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود 2 ماه در بیت الاحزان در خدمت فعالان قرآنی باشم، اما اکنون نزدیک به 14 سال است که در این مؤسسه مشغول به فعالیت هستم.

 


انوری در کارنامه افتخاراتش تأسیس شعبه این مؤسسه در شهر مقدس قم در سال 1385 و مدیریت آن تا سال 1390، راه اندازی نشریه  نورالثقلین برای اولین بار در شعبه قم و همچنین راه اندازی و مدیریت بیت الاحزان شعبه تبریز در آبان ماه 91 را دارد، تربیت حافظ کل قرآن در 6 ماه در مدرسه حفظ قرآنی بهانه ای شد تا یادی از با سابقه ترین خادم قرآن در بیت الاحزان مراغه کنیم.

 


وی با دارا بودن 22سال فعالیت قرآنی، در سال جاری موفق به راه اندازی و مدیریت مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم «امام رضا (ع)» در جوار امامزاده چکان شد تا برگ زرین دیگری در کارنامه فعالیت های قرآنی خود به جا گذارد. در این مدرسه علاوه بر اتمام دوره حفظ کل قرآن کریم در 6 ماه، هم اکنون 21 قرآن آموز به حفظ قرآن همت گماشته و موفق به حفظ 14 جزء از قرآن کریم شده اند.


انوری مسؤول مدرسه حفظ قرآن شمالغرب کشور با تشکر و قدردانی از حمایت های اداره اوقاف و امور خیریه مراغه خواستار حمایت مسؤولان فرهنگی استان در تأمین هزینه های مؤسسه شد و گفت: مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن شمالغرب کشور در کنار امام زاده ابراهیم چکان در مراغه قرار گرفته و جالب است که حافظان جوان مؤسسه به صورت شبانه‌روزی از فیوضات معنوی امامزاده ابراهیم چکان بهره‌مند هستند./935/پ201/ب4

ارسال نظرات