۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۳۸۰۳۷
رییس سازمان ثبت احوال:

مقابله با تحدید نسل نیازمند هم افزایی نهادهای دولتی است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان ثبت احوال گفت: پیش بینی ما این است با این وضعیت، رشد جمعیت کاهش یافته و اگر این روال ادامه پیدا کند در سال 1425 رشد جمعیت صفر می شود، به همین دلیل مقابله با پدیده تحدید نسل نیازمند همکاری مسؤؤلان نهادهای دولتی است.
ناظمي اردکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد ناظمی اردکانی، رییس سازمان ثبت احوال، ظهر امروز در دیدار حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ثبت وقایع چهارگانه ولادت، فوت، ازدواج و طلاق را از جمله مأموریت‌های مهم این سازمان دانست و گفت: در حال حاضر بالای 97 و نیم درصد ولادت‌ها ظرف 15 روز و 97 درصد فوت‌ها در مدت 10 روز ثبت می‌شود؛ حدود 40 هزار ثبت یار نیز در روستاها و نقاط دور افتاده داریم.

 

وی افزود: مأموریت دوم صدور اسناد هویتی برای ایرانیان است، از بدو تأسیس این سازمان تاکنون 103 میلیون سند ولادت و حدود 23 میلیون سند فوت صادر شده است؛ اکنون 78 میلیون نفر در داخل کشور ساکن و 2 میلیون نفر نیز به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند.

 

رییس سازمان ثبت احوال کشور تولید و نشر آمار جمعیتی را از دیگر مأموریت‌های این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر در سال 1 میلیون 400 هزار ولادت و 400 هزار فوت داریم و این نشان می‌دهد که جمعیت کشور 3/1 درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

وی تصریح کرد: هر سال 800 هزار ازدواج و 160 هزار طلاق داریم که 14 درصد این طلاق‌ها در سال نخست زندگی رخ می‌دهد.

 

ناظمی اردکانی باروری خانواده‌ها در کشور را 7/1 درصد دانست و خاطرنشان کرد: متوسط خانواده‌های ما زیر دو فرزند دارند که از این تعداد افراد زیر 15 سال 24 درصد، 15 تا 30 سال 31 درصد، 30 تا 64 سال 39 درصد و بالای 64 سال 6 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این نشان می‌دهد که جمعیت کشور ما جوان بوده و به سمت میان سالی در حال حرکت است.

 

وی تأکید کرد: بهترین وضعیت جمعیتی را اکنون در کشور شاهد هستیم که به آن پنجره طلایی جمعیت گفته می‌شود که اگر از آنها بهره گرفته شود سبب پیشرفت کشور می‌شود.

 

رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به کاهش باروی جمعیت در کشور یادآور شد: براساس شرایط موجود این جمعیت خواه ناخواه به سمت میانسالی حرکت می‌کند؛ اکنون سن ازدواج متعارف آقایان 28 سال و بانوان 23 سال است، در وضعیت غیر متعارف سن ازدواج آقایان بالای 35 سال و بانوان بالای 30 سال است.

 

وی ادامه داد: 14 درصد خانواده‌ها تمایلی به داشتن فرزند ندارند، 19 درصد نیز می‌خواهند تک فرزند باشند، یعنی 33 درصد افرادی که ازدواج می‌کنند به دنبال تک فرزندی یا نداشتن فرزند هستند.

 

ناظمی اردکانی گفت: پیش بینی ما این است با این وضعیت، رشد جمعیت کاهش یافته و اگر این روال ادامه پیدا کند در سال 1425 رشد جمعیت صفر می‌شود، یعنی ولادت و فوت مساوی می‌شود؛ تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که شیب کاهش جمعیت نیز تند خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: اکنون نرخ باروی در فرانسه و آمریکا بالای 2 است، یعنی خانواده‌های آنها بالای چهار نفر فرزند دارند، در حالی که خانواده‌های ما سه و نیم فرزند دارند؛ خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در این زمینه وارد شده و سیاست‌های کارشناسی شده را بیان کرده‌اند، البته برای اجرای این سیاست‌ها تمام دستگاه‌ها باید با هم همکاری داشته باشند.

 

رییس سازمان ثبت احوال در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری همایش انتخاب نام نیک برای فرزندان در سالروز ولادت حضرت رسول‌الله(ص) و اجتماع سادات در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) را از جمله کارهای فرهنگی این سازمان خواند و اظهار داشت: اکنون 6 میلیون سید در کشور داریم.

 

وی یادآور شد: سند هویت شخصیت‌های بزرگ کشور را نیز در گنجینه مفاخر نگهداری می‌کنیم که دیروز از سند مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی رونمایی شد./993/پ202/ج

ارسال نظرات