۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۳۸۱۵۸

شیعه را باید از شیعه شنید

خبرگزاری رسا ـ سرچشمه بد‎بختیها این است که برخی افراد غالباً برای شناسایی مذهب شیعه بر گفته‎های «ابن خلدون» تکیه می کنند.
اهل بيت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در کتاب آیین ما (اصل شیعه) نوشته آیت الله محمد حسین آل کاشف الغطا که حاصل ترجمه حضرت آیت الله مکارم شیرازی است، آمده است: ما تصور میکنیم سرچشمه این بدبختیها این است که این گونه افراد غالباً برای شناسایی مذهب شیعه بر گفتههای «ابن خلدون بربری» تکیه می کنند؛ همان کسی که در دور افتادهترین نقطه آفریقا و مراکش نشسته بود میخواست درباره شیعیان عراق یا آنهایی که در دورترین نقطه شرق زندگی میکردند، قضاوت کند. و یا گفتههای «ابن عبدربه اندلسی» را مدرک خود قرار میدهند.
 
و اگر خیلی ترقی کرده و بخواهند مطالعه و بحث درباره شیعه را در یک افق وسیعتر دنبال کنند به نوشته های بیگانگان و غربیها مانند استاد«ولهوسن» و استاد«دوزی» و امثال آنها مراجعه میکنند و مدارک قاطع را در گفتههای آنها جستجو مینمایند!
 
چیزی که در این میان به هیچ روی سخنی از آن نیست و به فکر هیچ کس خطور نمیکند همان مراجعه به کتب شیعه است؛ در حالی که موضوع بحث،«شیعه» میباشد و میبایست قبل از هر چیز به کتابهای آنها مراجعه شود.
 
ولی شیعه که اساس مکتب و عقاید خود را بر پایههای استواری بنا نهاده است هنگامی که این گونه بحثهای نویسندگان امروز را درباره مذهب خود میبیند به یاد آن داستان عجیبی میافتد که «راغب اصفهانی» در کتاب معروف خود«محاضرات» نقل نموده که گویا مضمونش چنین است: کسی نزد «جعفر بن سلیمان» آمد و گفت: فلان شخص کافر است! گفت: به چه دلیل؟
 
گفت: او خارجی، معتزلی، ناصبی، حروری، جبری و رافضی است! که به «علی بن خطاب» و «عمر ابی قحافه» و «عثمان بن ابی طالب» و «ابوبکربن عفان» دشنام و ناسزا میگوید! و نسبت به «حجاج»که کوفه را بر سر«ابوسفیان» خراب نمود و با حسین بن معاویه در روز قطائف!(گویا منظورش یوم طف یا خراب نمودن طائف بوده!) جنگ کرد!! بدگویی میکند.
 
جعفر بن سلیمان پس از شنیدن این عبارات سرا پا اشتباه گفت:«خدا مرگت دهد، نمیدانم بر چه تو رشک ببرم و حسد بورزم؟ آیا بر این علم سرشار تو به انساب یا اطلاعات تو در زمینه ادیان و عقاید و مذاهب»؟!
 
گفتنی است، این نوشتار در کتاب «آیین ما» آمده است، «آیین ما» حاصل ترجمه و تحقیق حضرت آیت الله مکارم شیرازی از کتاب «اصل الشیعه» نوشته آیت الله محمد حسین کاشف الغطا است./ 904/ت303/س
ارسال نظرات