۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۲۳۸۳۲۵
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

خشونت‌های امروز پایه و اساس دینی ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دین اسلام همچون آیین بودا همواره بر صلح، دوستی و مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز انسانی تاکید دارد، خشنونت‌هایی که اخیرا در منطقه زیست مسلمانان و بودایی‌ها به ویژه در میانمار رخ داده سبب نگرانی همه کسانی است که به رستگاری و سعادت انسان در مفهوم وسیع می‌اندیشند.
ابراهيمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست چند جانبه اسلام و بودیسم تحت عنوان «همکاری مسلمانان و بودائیان برای مقابله با خشونت و افراط گرایی» با حضور رهبران عالی‌رتبه بودایی از سری‌لانکا، میانمار و تایلند که در مجتمع امام خمینی سازمان ارتباطات اسلامی ساختمان شهید رحیمی برگزار شد، گفت: ما مسلمانان معتقد هستیم که هر کمالی خالص و بدون قید از آن خداوند است.

 

وی افزود: میزان دوری و نزدیکی به خداوند به میزان قیدهایی است که آن موجود در خود به وجود آورده است، هر چه انسان بتواند از قیدهایی مانند کشش‌های نفسانی که او را احاطه کرده رهایی یابد به همان میزان می‌تواند به کمال مطلق نزدیک شود.

 

خود بزرگ‌بینی مانع دیدن حقیقت است

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به خودبزرگ‌بینی به عنوان مانع دیدن حقیقت عنوان کرد: این خود را دیدن ممکن است تا به آنجا پیش رود که انسان دیگر هیچ حقیقتی را نبیند از همین رو اسلام ما را به عبودیت فرا می‌خواند تا خود را وابسته به خداوند بدانیم و برای خود موجودیت مستقلی قائل نشویم و عبودیت این است که عبد خود ش را در مقام عبودیت فرض کند و در برابر خداوند خضوعی از آن گونه که خود را از یاد برد، بنماید.

 

وی افزود: متاسفانه امروز گروه‌های افراطی مانند گروه‌های تکفیری به جای آنکه خود را نبینند، خدا را نمی‌بینند و از این فراتر رفته خود را به جای خدا می‌نشانند و به جای رفتارهایی که بنده را می‌سزد، رفتارهای خدای‌گونه ا خود بروز می‌دهند از همین رو هر گونه خشونتی را روا می‌دارند.

 

ابراهیمی ترکمان با اشاره به اصل سوم اصول چهارگانه والا در بودیسم اظهار داشت: در اصل سوم از اصول چهارگانه بودیم به ریشه کن کردن میل و هوس به عنوان راه پایان دادن به تمام رنج‌ها و تالمات توجه شده است.

 

ریشه کن کردن هوا و هوس راه مقابله با خشونت است

 

وی در ادامه گفت: در راه چهارم از راه‌های هشتگانه روش ریشه کن کردن میل و هوس که از این راه‌ها به "هشت منزلت والا" یاد می‌شود، برکردار درست تکیه کرده است و پرهیز از آزار دیگران و سلب حق حیات و سلامت و آبروی انسانها را منع کرده است، این همان نقطه‌ی مشترک اندیشه اسلامی و بودیسم است و به طور دقیق راه همکاری بودیسم و اسلام برای مقابله با خشونت و افراط گرایی از همین نقطه عبور می‌کند.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره توانایی ترک هوی هوس بیان داشت: نقطه‌ای که انسان از میل و هوس خود بگذرد و از خود خدا پنداری عقب بنشیند و خود را در عالم هستی، موجودی چون سایر موجودات فرض کند که تنها برتری‌اش بر سایر موجودات، در خرد و توانایی ترک هوی و هوس است.

 

ابراهیمی با اشاره به خشونت‌های امروزه عنوان کرد: امروزه در تمام خشونت‌هایی که علیه بشریت انجام می‌شود رد پای نابخردی در درک مفاهیم و ارزش‌های والای بشری و نیز اسارت در بند هوی و هوس دیده می‌شود، تا جایی که انسان نابخردی حق سلب جان دیگری را برای خود قائل می‌شود، نمونه چنین رفتاری را در گروه بی‌ریشه داعش می‌بینیم که اکنون با رفتارهای دور از دایره انسانیت در اندیشه به کرسی نشاندن باورهای بی‌ریشه خود از طریق غلبه نابخردانه بر همنوعان و هم‌کیشان است.

 

وی با اشاره به این‎‌که تنها راه مقابله با پدیده‌های شوم در جهان رها ساختن خود از بند اسارت کج اندیشی و هوس‌های برتری جویانه است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم آن همواره بر پرهیز از خشونت تاکیه داشته است، و طرحی که رییس جمهور ایران آقای دکتر حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نام “wave” یعنی جهان علیه خشونت و افراطی گرایی مطرح کرد و با اجماع به تصویب رسید در راستای گسترش همین اندیشه است.

 

خشونت‌های امروز پایه و اساس دینی ندارد

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به رهبران عالی رتبه بودایی گفت: از سریلانکا، میانمار و تایلند گفت: خشونت‌هایی که امروز در جهان به نام دین رواج دارد هیچگاه پایه و اساس دینی ندارد و اگر گروهی بر پایه کج‌اندیشی خود به نام دین شمشیرهای تیز خود را از سوی دشمنی با جهالت و نابخردی به سمت هم‌نوعان و هم‌کیشان خود نشانه رفته‌اند، ابتدا ریشه در جهالت دینی دارد و سپس ریشه‌های آن را باید در برنامه‌های بلند مدت برخی از جریان‌هایی که سود خود را در این خشونت‌ها می‌دانند، جستجو کرد.

 

ابراهیمی ترکمان در ادامه عنوان کرد: دین اسلام همچون آیین بودا همواره بر صلح، دوستی و مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز انسانی تاکید دارد، خشنونت‌هایی که اخیرا در منطقه زیست مسلمانان و بودایی‌ها به ویژه در میانمار رخ داده سبب نگرانی همه کسانی است که به رستگاری و سعادت انسان در مفهوم وسیع می‌اندیشند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیداوریم که این دیدارها بتواند همچون گذشته روح مدارا و همزیستی را بین مسلمانان و بودایی‌ها گسترش دهد، و امیدواریم که این نشست بتواند به راهکارهای منطقی برای همکاری در جهت گسترش صلح نائل آید، برای همه شرکت‌کنندگان آرزوی موفقیت دارم./807/پ202/ب4

ارسال نظرات