۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۳۹۰۶۳
17 دی‌ماه؛

همایش خواجوی کرمانی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: همایش خواجوی کرمانی 17 دی ماه در کرمان برگزار می‌شود.
همایش خواجوی کرمانی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان صبح امروز در نشست ستاد برگزاری نکوداشت خواجوی‌کرمانی در محل دفتر استانداری اظهار داشت: انجمن مفاخر و آثار فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان کرمان مقرر کردند در 17 دی‌ماه جاری همزمان با سالروز تولد خواجوی‌کرمانی به شخصیت این شاعر فرهیخته پرداخته شود.

 

وی افزود: فرهیختگان، بزرگان و استادان دانشگاهی معتقدند، سطح کار خواجوی‌کرمانی در ادبیات جایگاهش به‌ شکل کشوری و حتی فراملی است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه خواجوی‌کرمانی تأثیراتی بر حافظ داشته است، افزود: غزل‌های به‌جا مانده از خواجوی‌کرمانی و کیفیت کار این شاعر زبانزد خاص و عام است.

 

 

 فلاح تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدام به برگزاری همایش بزرگداشت خواجوی‌کرمانی می‌کند.

 

 

 وی اضافه کرد: در همایش بزرگداشت خواجوی‌کرمانی از آلبوم موسیقی و یک جلد کتاب رونمایی می‌شود.

 

 

فلاح یادآور شد: استاندار کرمان خواستار راه‌اندازی ستاد بزرگداشت خواجوی‌کرمانی است تا از همکاری دستگاه‌های مختلف برای برگزاری همایش خواجوی‌کرمانی بهره ببریم و به خواجو بیش از آن چه که تدبیر شده است، پرداخته شود و همه در بزرگداشت روز خواجو همت کنند.

 

 

وی عنوان کرد: از 20 سال قبل تاکنون پژوهش، کتاب و اثر جدیدی درباره خواجوی‌کرمانی نداریم.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به این‌که کرمان حتی یک روز ملی در تقویم ندارد، ادامه داد: همه استان‌ها حداقل یک روز ملی را در تقویم دارند، زیرا تلاش کرده‌اند تا اسامی بزرگان‌شان در تقویم جای گیرد.

 

 

فلاح گفت: روز بزرگداشت خواجو و 24 مهرماه سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع شهر کرمان به‌دست عوامل شاه باید در تقویم ملی ثبت شود.

 

 

وی اضافه کرد: از دانشگاه شهید باهنر کرمان می‌خواهیم، پژوهش‌های ماندگاری را درباره خواجوی‌کرمانی انجام داده و به بازگشت خواجوی‌کرمانی به پایان‌نامه‌های دانشجویی توجه کنند.

 

 

این مسؤول گفت: شهرداری کرمان طی سال‌های گذشته اقدام به احداث میدان خواجوی‌کرمانی و نصب مجسمه وی کرده است و امیدواریم این اقدامات ادامه یابد.

 

 

فلاح عنوان کرد: از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان هم می‌خواهیم، هماهنگی لازم برای برگزاری نکوداشت خواجوی‌کرمانی در مقبره وی را در روز 17 دی‌ماه با میراث فرهنگی استان فارس انجام دهد.

 

 

وی با اشاره به این‌که آموزش و پرورش نقش مهمی در معرفی شناخت خواجوی‌کرمانی به نسل جوان دارد، عنوان کرد: زنگ خواجوی‌کرمانی در مدارس کرمان نواخته شود و دبیران ادبیات فارسی اطلاعات لازم درباره خواجوی‌کرمانی را فرا گیرند و این اطلاعات را به بچه‌ها منتقل کنند.

 

 

فلاح گفت: نهاد امور کتابخانه‌های عمومی نیز در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب در حاشیه مراسم بزرگداشت خواجوی‌کرمانی، نشر بروشور و برگزاری مسابقه با موضوع خواجوی‌کرمانی گام بردارد.

 

وی در پایان گفت: برای فراگیر شدن نکوداشت خواجوی‌کرمانی باید این برنامه به‌نحوی ضبط شود که قابلیت پخش از شبکه‌های ملی را داشته باشد./972/پ202/ب4

ارسال نظرات