۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۳۹۱۶۹
آیت الله هاشمی علیا:

امیرمؤمنان صراط مستقیم الهی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله هاشمی علیا صبح امروز در جلسه درس اخلاق ضمن برشمردن راه های رسیدن به لقای الهی گقت: خداوند تمام راه های به سعادت رسیدن انسان را فراهم کرده است. یکی از آن وسایل قرآن و اهل بیت هستند. که در بیان امیر المومنین قرآن صامت است و ایشان قرآن ناطق؛ در واقع امیرمؤمنان صراط مستقیم الهی برای رسیدن به لقای الهی است.
آيت الله سيد علي اصغر هاشمي عليا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا، متولی مدرسه علمیه قائم چیذر صبح امروز شنبه در جلسه درس اخلاق در جمع طلاب این مدرسه گفت :هدف خداوند از خلقت انسان رسیدن او به لقاء الهی است. لقا به قدری مهم است که امام سجاد(ع) در مناجات عرضه می دارد که خدایا مارا مشتاق لقای خود کن. لقا چیست که غرض خلقت انسان و محبوب همه ما و اولیا الهی است.

 

وی ادامه داد: آن روزی که انسان با خدا ملاقات می کند؛ جزای همه اعمال خوب و بد را می بیند. خدا انبیا را در صراط مستقیم یا همان صراط لقا الهی قرار می دهد. مخصوصا پیامبر اکرم که نفس این صراط است و هادی مردم به این صراط است. البته شرط دارد وآن هم این که انسان در صراط مستقیم که خداوند قرار داده و انسان را به آن دعوت کرده و خواسته در آن پایدار بماند و از آن منحرف نشود؛ به همین دلیل انسان را به تبعیت از انبیا و قرآن دعوت کرده است.

 

وی با بیان این که رسول اکرم نفس صراط مستقیم است، گفت: باید هر چه که پیغمبر آورده است عمل کرد اصلا ایشان تمام تلاششان دعوت مردم به این صراط بوده است. وقتی که می فرمایند:«انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» مکارم الاخلاق یعنی تمام شئون زندگی، حتی اعتقادات یعنی جمیع دین مکارم الاخلاق است.

 

آیت الله هاشمی علیا در ادامه افزود: دین مجموعه ای است که همه امور انسان را شامل می شود و در تمام این ها اخلاق لحاظ می شود. در واقع همه آداب دین اخلاق دارد. خداوند مطلبی را به انسان گوشزد می کند که ای انسان ما تو را انسانی کامل آفریدیم. انسانی که امکان قرار گرفتن در مسیر مستقیم و غیر مستقیم را دارد و تو را آماده کردیم که هر کدام را که می خواهی انتخاب کنی. هر کدام را هم که انتخاب کردی تو را کمک می کنیم. و تو را به گونه ای خلق کردیم که آن چه در این مسیر احتیاج داری برایت فراهم باشد.

 

این استاد درس خارج ادامه داد: یکی از وسایلی که خداوند برای ما آماده کرده است قرآن و اهل بیت هستند. قرآن و احادیث اهل بیت ریسمان الهی هستند. هر کس به این ها چنگ بزند به صراط مستقیم هدایت شده و به مقام عالی می رسد. به همین دلیل خداوند می فرماید به این ریسمان چنگ می زنید. در ظاهر قرآن و اهل بیت از هم جدا ستند ولی در حقیقت هر دو یکی هستند. امیرالمومنین می فرمایند قرآن کتاب صامت است و من کتاب ناطق هستم. در واقع امیرالمومنین همان قرآن است. کسی نمی تواند بگوید قرآن برای من کافی است؛ قرآن مقدمه امام است. و کسی که در مسیر این ها قرار نگیرد امکان هدایت برای او فراهم نیست./810/پ202/ب6

ارسال نظرات