۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۲۳۹۵۸۹
آیت الله هاشمی علیا:

کسانی که با خدا ارتباط ندارند نسبت به معارف الهی جاهل هستند

خبرگزاری رساـ متولی مدرسه علمیه قائم چیذر عصر امروز در جلسه درس تفسیر با بیان راه های پناه بردن به خدا گفت: کسانی که با خدا ارتباط ندارند نسبت به معارف الهی جاهل هستند.
آيت الله هاشمي عليا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا متولی مدرسه علمیه قائم چیذر عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در جمع طلاب این مدرسه برگزار شده بود؛ ضمن بیان راه های پناه بردن به خدا گفت: پناه بردن به خدا در جایی است که انسان خودش را از آن آفت ضعیف تر ببیند و طرف مقابل خود را هم قوی دانسته و بداند جزا خدا کسی نیست که او را نجات دهد. همچنین باید در مقابل نادانی خود و علم خدا بصیر باشد. علم به خدا باید بر چند صورت باشد: اول این که به قدرت الهی که مافوق قدرت هاست ایمان داشته باشد. دوم به این ایمان داشته باشد که خداوند بخیل نیست و هر چه اراده کند می تواند در اختیار بندگانش قرار دهد.

 

وی با بیان راه های نجات انسان از دام های شیطان گفت: وقتی انسان نسبت به این مسائل علم پیدا کرد حالتی برای انسان پدیدار می شود که انسان دچار انکسار و تضرع و انابه در درگاه الهی می شود. در واقع کسانی که با خدا ارتباط ندارند و به این حالات مبتلا نیستند نسبت به معارف الهی جاهل هستند.

 

آیت الله هاشمی علیا ادامه داد: تمام زندگی انسان یا علم است یا عمل؛ در هر دو امر انسان نیازمند به خداست و اگر خود را در پناه خدا قرار ندهد؛ به انحراف کشیده می شود. انسان در هر دو مورد در معرض خطر است. مگر می شود یک انسان بگوید علم برای من کافی است و به خدا نیازی ندارم. چه قدر از علما داشتیم که منحرف شدند. اگر علم انحراف نداشت؛ پیغمبر نمی فرمود:« امت من بعد از من هفتادو سه فرقه می شوند که فقط یک فرقه آن اهل نجات است.» انسان عالم اگر می خواهد منحرف نشود باید خودش را در پناه خدا قرار بدهد. چون هر چه انسان عالم تر می شود؛ شیطان او هم قوی تر می شود. قرآن که خودش علم است می فرماید:«فاذا قرات القرآن فاستعذ بالله» به همین دلیل بر انسان واجب است در همه حال مخصوصا در ابتدای درس یا مباحثات استعاذه کند. افرادی مثل محمد علی باب نمونه ای از این گونه انحرافات است.

 

این استاد درس خارج حوزوی ادامه داد: هر عملی که انسان می کند، شیطان در کنار اوست؛ به همین دلیل انسان باید در اعمال خود هم باید به خدا پناه ببرد. چه انسان هایی که در راه رسیدن به مقام های دنیوی منحرف شدند و همان ها هم سبب جهنمی شدنشان است. هر چه مقام دنیوی انسان بالاتر برود شیطان او هم قوی تر می شود؛ به همین خاطر درس خواندن و کتاب های با سطح علمی بالا خواندن گاهی موجب کبر و غرور می شود و اگر خدا شما را کمک نکند نمی توانید به جایی برسید.

 

وی با اشاره به دعای مناجات الشاکین در صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در این مناجات بسیار به خدا پناه می برند و از نفس آلوده و شیطان به درگاه الهی شکایت می کنند. اگر خداوند حمایت خود را از انسان بردارد انسان خودش را به دست خودش به چاه می اندازد.

 

وی در پایان افزود: در هر موجودی جهات کمال و جهات نقص است. انسان از جهت کمال شوق به مافوق دارد؛ یعنی به آن چه دارد خوش حال است اما به آن اکتفا نمی کند. به همین خاطر شوق در تمام موجودات جاری است . انسان در بین موجودات دیگر خاصیتی دارد که می تواند به سبب شوق و میل خود از حالتی به حالت دیگر تغییر حالت دهد. تنها وجودی که دارای کمال مطلق است خداوند است و هر کسی غیر خدا ناقص است. به همین دلیل انسان خداجوست و به آن کمال مطلق میل دارد. به همین دلیل انسان مومن دوست دارد در دنیا خودش را در پناه خداوند قرار دهد./810/پ202/ب6

ارسال نظرات