۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۲۴۰۰۱۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

همگامی با ولی شرط سعادت افراد است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: انسان اگر ده هزار ذکر بگوید و تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند اما تبعیت از ولی نداشته نباشد هیچ فایده‌ای ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد علي جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین جاودان، استاد اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در حسینیه آیت الله زاهدی تهران در نشست اخلاقی با اشاره به چند متن از کتاب تورات بیان کرد: در ترجمه جدید متون سعی می کنند جملات مختلف کتاب را تغییر بدهند تا تعبیر پیش بینی هایی که در مورد پیامبر خاتم موجود است از بین برود.

 

وی در ادامه به بیان برخی از مصادیق موجود در کتاب تورات پرداخت و افزود: خداوند دین و احکام خود را به واسطه پیامبران آورده است و هر حکمی  از آیات خدا نشانه های خداوند است و به همین دلیل اگر کسی حکم خدا را زیر پا بگذارد نشانه های خداوند را زیر پا گذاشته است.

 

این کارشناس تهذیب حوزه علمیه با اشاره‌ای کوتاه به برخی از داستان‌های انبیا در قرآن ابراز داشت: در هر داستانی از انبیا یک تجلی الهی هویدا می شود و تجلی اعظم پروردگار که ممکن نیست بعد از آن تجلی باشد از سوی نبی مکرم اسلام (ص) آمده است. 

 

حجت الاسلام والمسلمین جاودان با اشاره به این‌که خداوند در قرآن کریم چند نکته اساسی را نسبت به پیامبر خاتم(ص) مطرح می کند اظهار داشت:«قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ» بدین معناست که اگر بنده محبوب من را دوست داشته باشید و از او تبعیت کنید نشانه ابراز محبت شما به خداوند است وموجب می‌شود که خداوند شما را دوست داشته باشد.  

 

وی در ادامه افزود: خداوند در آیه «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهذَا النَّبِیُّ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاللّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ» بیان داشته هر کس از راه و رسم پیامبران گذشته روی برگرداند سفیه است و تبعیت عملی ملاک است پس نشانه ایمان عمل است و آن وقت خداوند ولی مؤمنان می‌شود.

 

این استاد اخلاق اظهار داشت: دلیل اثبات وجود یک ایمان واقعی در کسی عمل اوست و اگر کسی در عمل کوتاهی کند نشان دهنده کمبود و نقص ایمان می باشد.

 

وی بیان کرد: وقتی که خداوند ولی مؤمنی قرار می گیرد بر تمام وجودش ایمان حکومت می کند و هیچ کسی زورش به فردی که ایمان بر او حکومت می کند نخواهد رسید.

 

این کارشناس تهذیب حوزه علمیه با بیان این‌که بهترین تصمیم ممکن را برای انسان مؤمن، خداوند برایش رقم می زند ابراز داشت: وقتی خداوند برای کسی تصمیمی می گیرد به نفع اوست و هیچ وقت برای فرد امری یک‌دفعه اتفاق نمی افتد و این‌گونه انسان می تواند بفهمد که دوست داشتن و تبعیت از محبوب عالمین موجب محبوب شدن نزد پروردگار می شود.

 

آیت الله جاودان با بیان گوشه ای از شرح داستان جنگ بدر و مقدم شدن برخی یاران پیامبر (ص) بر ایشان به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» اشاره کرد و گفت: مومنان نباید از رهبر خود نه یک قدم عقب باشند و نه یک قدم جلوتر، تنها صورتی که انسان می تواند به جایی برسد این است. من اگر ده هزار ذکر بگویم و تمام عمرم را روزه بگیرم و نماز بخوانم اما متابعت نباشد و طبق دستور نباشد فایده‌ای ندارد./9660/پ202/ب4

ارسال نظرات