۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۴۰۱۴۳

اخبار کوتاه فرهنگی خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری شب شعر «بهار رحمت»، برگزاری نمایشگاه «رحمة للعالمین» در نگارخانه رضوان و توجه به داشته های بومی و پرهیز از الگوهای غربی در ایده سازی انقلابی از عناوین اخبار کوتاه است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، به همت انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی همزمان با ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) ، شب شعر «بهار رحمت» در 17 دی، ویژه اعضای جلسه شعر انجمن ادبی رضوی به همراه خانواده های آن ها در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی، برگزار شد.

 

انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی علاوه بر برگزاری شب های شعر مناسبتی در سطح استان و کشور با حضور شاعران برجسته آیینی، در راستای حمایت و ترغیب اعضای جلسه شعر انجمن ادبی رضوی، در هر فصل شب شعری ویژه این اعضا برگزار می کند.

 

در این مراسم شاعران آیینی به شعر خوانی پرداختند.

 

لازم به ذکر است در این شب شعر دو جلد کتاب با عناوین "یا ایهالعزیز" از سروده های محمد جواد غفورزاده "شفق" و "قدم های آسمانی" فراخوان جشنواره شعر رضوی به مدعوین اهدا شد.

 

 گفتنی است، در این برنامه بیش از 150 نفر از خواهران و برادران علاقه مند به شعر آیینی حضور داشتند.

 

برگزاری نمایشگاه «رحمة للعالمین» در نگارخانه رضوان

 

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) نمایشگاهی از آثار اساتید و هنرمندان خوشنویس مشهد با عنوان "رحمة للعالمین" در نگارخانه رضوان مشهد برگزار می شود.

 

این نمایشگاه با محوریت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) از شب ولادت ایشان آغاز به کار می نماید و شامل آثاری نفیس از 23 تن از هنرمندان خوشنویس خراسانی است که به عنوان عرض ارادتی به ساحت خاتم المرسلین (ص) در این نمایشگاه  ارائه می شود.

 

نمایشگاه «رحمة للعالمین» که عنوان آن برگرفته از آیه شریفه  «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» در مورد  پیامبر اکرم می باشد، روز پنج شنبه 18 دی ماه جاری ساعت 17 گشایش می یابد و تا 25 دی ماه همه روزه ساعت 9 تا 12 و 16 تا 19 جهت بازدید علاقمندان دایر است.

 

هنردوستان می توانند جهت دیدن آثار به نگارخانه رضوان به نشانی مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی 17، شماره 16 مراجعه فرمایند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 38432439 تماس حاصل نمایند.

 

توجه به داشته های بومی و پرهیز از الگوهای غربی در ایده سازی انقلابی


 

پایگاه اطلاع‎رسانی شهرداری مشهد، از نشست صمیمانه وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، با ایده‌پردازان شهر بهشت خبر داد.


 

وی یکی از موانع اساسی نوآوری در جامعه را مرعوب شدن در برابر الگوهای غربی و اندیشه مدرنیته دانست و گفت: ایده‌پردازی انقلابی یعنی بر اساس داشته‌های بومی به حرف‌های نو وتازه برسیم هر چند غرب‌زده‌ها تلاش می‌کنند بین سنت و تجدد انفکاک ایجاد کنند.

 

جلیلی، با بیان اینکه ایده‌پردازی در جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اساس و ماهیت نظام بر جمهوریت و موضوعیت در نظام مردم سالاری دینی، مردم هستند می‌بایست در نظام‌سازی سیاسی و فضاسازی اجتماعی این مبانی مد نظر قرار گیرد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی موظف است فضا را برای استفاده جامعه از ظرفیت‌های همگان فراهم کند تا ایده‌پردازی محدود به دستگاه‌های اجرایی و امکانات مادی نظام نشود.

 

جلیلی با تاکید بر اینکه نگاه یک نخبه یا یک مسوول به توده مردم باید نگاه به دفائن العقول باشد، بیان کرد: با ایجاد فضا و بستری مناسب باید قابلیت‌هایی که خداوند در اختیار افراد قرار داده ظهور و بروز نموده تا دیگران هم از آن بهره‌مند شوند.

 

وی افزایش انگیزه ایده‌پرداز را نه فقط یک جهش مدیریت شهری بلکه توام با یک جهش تمدنی دانست و اظهار کرد: باید با فراهم نمودن فضایی مناسب برای ایده‌پردازی انگیزه آنان را افزایش دهیم تا بتوانند حتی در فضاهای نخبگانی و توده‌ای انگیزه پیدا کرده و ایده طرح کنند.

 

جلیلی از عزم معاونت فرهنگی برای کمک به اجرایی شدن ایده‌ها و حفظ حق مالکیت فکری ایده‌پردازان خبر داد و تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایده‌پردازان دیدن نداشته‌ها و ارایه پیشنهاد بر اساس داشته‌هاست که در ادبیات مدیریتی از آن به عنوان تفکر استراتژیک اشاره می ‌شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، با اشاره به فقدان ابتکار در حوزه قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی به عنوان مشکل اساسی کشور، افزود: ایده‌پردازان می‌توانند با ارایه پیشنهادها و بندهای قانونی نقش بسزایی در رفع مشکلات و ایجاد فرصت‌ها داشته باشند./1310/پ203/ب4

ارسال نظرات