۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۲۴۰۳۸۵
مدیر کل اوقاف خراسان جنوبی:

وقف مشارکتی راهکار مناسبی برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که وقف مشارکتی راهکار مناسبی برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه است، گفت: در این شیوه، هر فرد به سهم و تمکن مالی خود، مبلغی را وقف می‏‌کند تا با آن رقبه‌ای خریداری و وقف شود.
مدير کل اوقاف خراسان جنوبي ـ حجت الاسلام گرايلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، ظهر امروز در کارگاه آموزشی وقف، ضرورت و مصادیق آن در دیدار با معلمان و فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان این که مباحثی زیادی در خصوص وقف و مصادیق آن وجود دارد، افزود: با انجام عمل وقف ثواب های بسیاری در کارنامه اعمال انسان نوشته می شود.

 

وی با اشاره به این که مردم خراسان جنوبی در امور خیرخواهانه و خداپسندانه همیشه حضور فعالی داشته اند، ادامه داد: وقف در خراسان جنوبی سابقه ای دیرینه دارد و اولین وقف مشارکتی در کشور در بیرجند در سال 1302 توسط مردم در بنگاه آب لوله علی آباد بیرجند به ثبت رسیده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر این که در اجرای وقف مشارکتی تمام افراد با هر بضاعت مالی می‌توانند سهیم باشند، اظهارکرد: وقف مشارکتی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مطرح شده است، نوعی به روزرسانی وقف با توجه به نیازهای روز جامعه امروزی است.

 

وی، وقف مشارکتی را راهکار مناسبی برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: در این شیوه، هر فرد به سهم و تمکن مالی خود، مبلغی را وقف می‏‌کند تا با آن رقبه‌ای خریداری و وقف شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اثرات سنت حسنه وقف در رفع مشکلات جامعه، گفت: این اثرات در بخش‌های مختلف اجتناب ناپذیر بوده و بر هیچ فردی پوشیده نیست.

 

حجت الاسلام گرایلی در ادامه از سنت حسنه وقف به عنوان صدقه جاریه و احسان ماندگار آثار یاد کرد و گفت: اجرای صحیح این سنت حسنه و الهی، نیازمند این است که مردم از برکات و دستاوردهای اجرای وقف در جامعه آگاه شده و با آگاهی کامل در این زمینه اقدام کنند.

 

وی با تاکید بر این که واقفان باید به نیازهای روز جامعه توجه و وقف‌هایی را با نیات انجام امور قرآنی، درمان بیماران صعب‌العلاج، ترویج نماز، کمک به ازدواج جوانان، تهیه جهیزیه برای دختران بی ‌بضاعت و نیز تولید علم و پژوهش انجام دهند، از واقفان خواست به نیازهای روز جامعه توجه داشته باشند.

 

وی با بیان این که امروزه مشکلاتی در سطح جامعه وجود دارد که می‌توان با ظرفیت وقف جدید نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد،افزود: واقفان باید دردهای واقعی جامعه را شناسایی کرده و از طریق وقف، آن کمبودها را جبران کنند.

 

مدیر کل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت وقف و اجرایی کردن نیات واقفان تاکید کرد: مسأله وقف به حدی حساس است که رهبر معظم انقلاب بیش از 800 مسأله در خصوص آن بیان کرده‌اند.

 

وی با بیان این که سلیقه‌ای عمل کردن در موضوع موقوفات مهم‌ترین مشکل در این حوزه است، اظهارکرد: باید نسبت به وقف فرهنگ ‌سازی جامعی صورت گیرد تا عواید موقوفات به طور دقیق و براساس نیات واقفان هزینه شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به وجود کتابخانه هایی به عنوان مصداق وقف در مدارس یادآور شد: اگر دانش آموزان در پایان سال یک کتاب در کتابخانه مدرسه خود وقف کنند تا پایان عمر دانش آموزان و معلمان از عواید این وقف بهره مند خواهند شد./968/پ202/ب5

 

ارسال نظرات