۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۴۰۸۱۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

640 مؤسسه، خانه و جلسه قرآنی در خراسان شمالی دایر است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر در این استان افزون بر 640 مؤسسه قرآنی مردمی، خانه قرآن شهری و روستایی و جلسات خانگی آموزش قرآن کریم دایر است.
حجت الاسلام روحاني نيا مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فعالیت های واحد دارالقرآن الکریم این نهاد در استان، اظهار داشت: واحد دارالقرآن نهاد تبلیغات اسلامی با توجه به ضرورت ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های قرآنی تشکیل شده و اکنون فعالیت های مختلفی در حوزه های آموزشی، تربیتی، پژوهشی، تبلیغی و انتشاراتی و ... در دو بخش سازمانی و فراسازمانی انجام می دهد.

 

وی اضافه کرد: فعالیت های واحد دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی به شکل متمرکز و شهرستانی و با همکاری بسیاری از سازمان ها و مراکز دولتی و مردمی اجرا می شود.

 

حجت الاسلام روحانی نیا گفت: واحد دارالقرآن الکریم همسو با وظایف اساسی مندرج در اساس نامه سازمان تبلیغات اسلامی و بر اساس مرام نامه، اهداف و وظایف اساسی مصرح در اساس نامه خود، در زمینه واگذاری فعالیت ها به مراکز مردمی و حمایت از آنان پیشگام بوده و پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی نیز این روند را تسریع کرده است.

 

وی در ادامه با اشاره به وظایف و مأموریت های واحد دارالقرآن الکریم نهاد تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی، نظارت، هدایت و ساماندهی فعالیت های قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی و کانون های قرآن شهرستانی وابسته و تلاش در جهت توسعه کمی و کیفی آموزش های قرآن کریم با نگرش کلان از جمله وظایف این واحد محسوب می شود.

 

حجت الاسلام روحانی نیا ادامه داد: توسعه آموزش قرآن کریم از سوی دارالقرآن الکریم از طریق تأمین و تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد، سازماندهی معلمان، مدرسان، داوران و مبلغان قرآن مجید به موازات تحکیم مبانی اعتقادی و اخلاقی و قویت بنیه علمی و تخصصی آن ها، توسعه آموزش های عمومی در راستای نهضت قرآن آموزی شامل آموزش روخوانی، روان خوانی، تجوید، ترجمه و درک مفاهیم قرآن مجید در سطوح و مراحل مختلف و توسعه آموزش های تخصصی متناسب با نیاز مخاطبان در سطوح مختلف سنی و تحصیلی و در رشته های قرائت، حفظ و مفاهیم صورت می گیرد.

 

وی توسعه کمی و کیفی برنامه های قرآنی و ایجاد جذابیت وغنای هر چه بیشتر برای این فعالیت ها، فراهم کردن فضای مناسب فرهنگی تبلیغی در جامعه و ترغیب و تشویق آحاد مردم نسبت به آشنایی و انس هر چه بیش تر با فرهنگ انسان ساز قرآن کریم از طریق برگزاری نمایشگاه ها، مراسم و محافل، مسابقات، جشنواره ها وهمایش های قرآنی و توسعه و تعمیق پژوهش های قرآنی براساس نیازسنجی مخاطبان و به منطور ارتقای سطح کیفی طرح ها و برنامه های قرآنی در جهت اثر بخشی هر چه بیش تر این فعالیت ها و توجه اصولی به مطالعات و پژوهش های راهبردی در حوزه فرهنگ معارف قرآنی را از دیگر وظایف این واحد اعلام کرد.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا همکاری و تشریک مساعی با مراکز و دستگاه‌های مختلف فرهنگی در زمینه طراحی و اجرای فعالیت های مختلف قرآنی و ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره به این مراکز، حمایت و پشتیبانی از حرکت های خودجوش مردمی در زمینه نشر و ترویج فرهنگ قرآن کریم و تلاش در جهت هماهنگی و ساماندهی این حرکات و نظارت هر چه بهتر نسبت به فعالیت‌های قرانی نهادها و تشکلهای مردمی بخش دیگری از رسالت های دارالقرآن الکریم نهاد تبلیغات اسلامی به شمار می رود.

 

وی بهره گیری از فناوری نوین و اطلاع رسانی مفید و مؤثر در حوزه فرهنگ قرآنی و فعالیت هایی که در این زمینه صورت می گیرد، برنامه ریزی، نظارت، هدایت و ساماندهی فعالیت های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و تهیه و تدوین شاخص ها، طرح ها و برنامه های قرآنی استان را از دیگر رسالت های دارالقرآن الکریم دانست.

 

قرآن آموزان خراسان شمالی گواهی نامه پایان دوره آموزش قرآن دریافت کردند

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی استان خراسان شمالی در ادامه در مورد اهداف فعالیت دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، اظهار داشت: ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های قرآنی و تلاش در جهت غنی سازی و انسجام وحدت رویه اصولی این فعالیت ها، فراهم کردن زمینه های تبادل نظر و انتقال تجارب بین نهاد تبلیغات اسلامی با سایر دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی و مؤسسات غیردولتی در راستای توسعه و ترویج نهضت آشنایی و انس با قرآن و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی، گسترش زمینه های مشارکت و مباشرت مردمی در توسعه فعالیت های قرآنی و شناسایی، جذب و هدایت استعدادهای قرآنی و حمایت از نخبگان قرآنی از جمله اهداف مورد نظر در این زمینه هستند.

 

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده از سوی این واحد، اضافه کرد: آموزش حفظ عمومی قرآن کریم، آموزش قرآن کارکنان دولت، آموزش قرائت عمومی قرآن کریم، آموزش قرآن پیش دبستانی، برگزاری برنامه های قرآنی ویژه دهه فجر، برگزاری کرسی های تلاوت قرآن کریم، برگزاری مراسم با قرآن در رمضان و جزء خوانی قرآن کریم از جمله فعالیت های این واحد در مرکز و شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام روحانی نیا برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی مائده و تسنیم، اجرای طرح ارتقا و بازآموزی معلمان قرآن، حمایت از اتحادیه و مؤسسات قرآنی مردمی، آموزش ترجمه و تفسیر قرآن، آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، آموزش حفظ تخصصی قرآن کریم و آموزش قرائت تخصصی قرآن کریم از دیگر اقدامات دارالقرآن الکریم استان به شمار می روند.

 

وی برگزاری جشنواره قرآنی (کودک و نوجوان، جوان و خانواده)، برگزاری کارگاه آشنایی با مهارت های زندگی قرآنی، تربیت کادر متخصص قرآنی، حمایت از جلسات دائمی قرآن کریم، حمایت از مراسم و محافل قرآنی و شناسایی و تربیت استعدادهای قرآنی و نخبه پروری را از دیگر فعالیت های این واحد برشمرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی همچنین در ادامه با اشاره به صدور 148 نسخه گواهی نامه پایان دوره آموزش قرآن کریم برای قرآن آموزان استان، خاطرنشان کرد: این گواهی نامه های قرآنی در رشته های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، مفاهیم، قرائت و ... صادر شده است.

 

فعالیت 479 جلسه خانگی آموزش قرآن کریم در خراسان شمالی

 

حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر در این استان افزون بر 640 مؤسسه قرآنی مردمی، خانه قرآن شهری و روستایی و جلسات خانگی آموزش قرآن کریم دایر است.

 

وی اضافه کرد: در این استان 34 مؤسسه قرآنی مردمی فعالیت می کنند که از این تعداد دو مؤسسه سطح یک، 22 مؤسسه سطح دو و 10 مؤسسه نیز سطح سه هستند.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا همچنین در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی 121 خانه قرآن فعال است که از این تعداد 102 خانه قرآن در مناطق روستایی و 19 خانه قرآن نیز در شهرها مشغول فعالیت های آموزشی و قرائت قرآن کریم هستند.

 

وی با یادآوری این که در استان شش مجمع قاریان قرآن کریم نیز فعالیت می کنند، تصریح کرد: افزون بر این در خراسان شمالی دو جلسه ثابت و محوری حفظ قرآن کریم نیز دایر است.

 

حجت الاسلام روحانی نیا همچنین شمار جلسات خانگی آموزش قرآن کریم در استان خراسان شمالی را 121 جلسه ذکر و اظهار کرد: از این تعداد 424 جلسه مربوط به قرائت قرآن، 33 جلسه تفسیر و ترجمه و 22 جلسه نیز مربوط به حفظ قرآن کریم است./9314/ت301/ب4

ارسال نظرات