۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۸۳۷

اخبار کوتاه فرهنگی از مشهد

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش تجلیل از خادمان طرح اردوی خدمت به زائران، برگزاری دومین جشنواره «ما مردم مشهد»، گذری بر واقعیت‌های تلخ جاهلیت مدرن در نشریه «جریان امروز» و برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی «انقلاب آسمانی» از عناوین اخبار کوتاه فرهنگی مشهد است.
اخبار فرهنگي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد، محمد باغبان، مدیر فرهنگ سرای شهر زیبا و ایمن، گفت: همایش تجلیل از خادمین طرح اردوی خدمت 24 دی ماه با حضور بیش از هزار نفر از خادمان حریم رضوی برگزار می شود.


باغبان با اشاره به این که در این همایش از 25 نفر از فعالان و خیرین برتر شهر مشهد با اهدای تندیس اردوی خدمت تقدیر  می شود، یادآور شد: علاوه براین از هزار نفر شهروند داوطلبی که در طرح اردوی خدمت شرکت کرده اند، ضمن اهدای هدیه و بسته فرهنگی ، تقدیر می شود.


این همایش 24 دی ماه از ساعت 18 تا 20 در سالن صبای مشهد با حضور مدیران ارشد شهری برگزار خواهد شد.

برگزاری دومین جشنواره «ما مردم مشهد»

 بهزاد چوپانکاره، مدیر فرهنگ سرای شهربهشت از برگزاری دومین جشنواره «ما مردم مشهد» خبر داد.


 وی به هدف از برگزاری این جشنواره اشاره و تصریح کرد:  جمع آوری آثار، اسناد و اطلاعاتی که در خانه های مردم مشهد باعث ایجاد تقویت و علاقه های شهری بین مردم و شهروندان می شود، از اهداف این جشنواره است.


وی افزود: این جشنواره در چهارحوزه دانشجویان و طلاب، دانش آموزان و فرهنگیان، عموم شهروندان و نیز بخش حرفه ای برگزار می شود.


چوپانکاره در خصوص قالب آثاری که برای این جشنواره در نظر گرفته شده به آثار دیداری همچون عکس، ویدئو، نگاتیو و اسناد تاریخی اشاره کرد و افزود:بخش دیگر این جشنواره آثار نوشتاری نظیر خاطره، شعر، داستان، داستانک و گفت وگوی خبری را در بر خواهد گرفت.


وی همچنین از بخش مجازی که شامل سایت، نرم افزار، موبایل و کامپیوتر است به عنوان بخش دیگر این جشنواره نام برد و گفت: بخش جانبی جشنواره شامل فیلم های کوتاه با مدت زمان حداکثر 30و حداقل 6 دقیقه و فیلم های پویانمایی با زمان حداکثر 3 دقیقه می باشد و بخش صوت شامل تاریخ شفاهی و قصه و لالایی نیز از دیگر این موارد است.


مدیر فرهنگ سرای شهربهشت افزود: بخش تئاتر شامل گروه های حداکثر 3 نفره تئاتر با صحنه های ساده و یا خیابانی خواهد بود دیگر بخش ها شامل سرود، پوستر، نقاشی، طراحی المان وهنرهای  تجسمی نظیر مجسمه سازی و صنایع دستی است.


چوپانکاره با بیان اینکه تعداد آثار جمع آوری شده در نخستین جشنواره ما مردم مشهد به 20هزار رسیده بود، گفت: قالب جشنواره امسال نیز همانند سال گذشته برگزار خواهد شد.


مدیرفرهنگ سرای شهر بهشت گفت: دومین جشنواره ما مردم مشهد از 20 دی ماه آغاز به کار کرده و تا 20 بهمن ماه به جمع آوری آثار خواهد پرداخت و پس از داوری اختتامیه آن برگزار می‌شود ضمن اینکه جمع آوری آثار در تمام فرهنگ سراها صورت می‌گیرد.

گذری بر واقعیت‌های تلخ جاهلیت مدرن در نشریه «جریان امروز»
 روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، از انتشار پیش شماره دوم نشریه «جریان امروز» خبر داد و اظهار کرد: کارشناسان حوزه‌های مختلف در 130 صفحه از نشریه «جریان امروز»  به تحلیل و رصد رخدادهای مهم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دنیا پرداخته‌اند.


برخی از موضوع های اشاره شده در این نشریه عبارتند از : موانع پیش روی توافق هسته‌ای، تحلیل قتل‌های سالانه پلیس آمریکا، گزارش‌هایی از ادامه حملات و تجاوزات به مساجد کشورهای اروپایی و آفریقایی، پشت پرده همکاری های داعش و اطلاعات اسرائیل، بررسی ویژگی‌ها و شاخصه‌های جریان شیعه‌نمای انگلیسی.


کارشناسان و نخبگان همچنین در این نشریه درباره «راه‌های تأمین بودجه تشکل‌های فرهنگی»، «باید و نبایدهای مدیریت فرهنگی در سیره نبوی»، «واقعیت‌هایی تلخ از جاهلیت مدرن به روایت آمار»، «بررسی موج بحران فردگرایی در غرب» و «مرگ تدریجی خانواده‌ها» نیز مطالبی را عنوان کرده‌اند.


«تقلب در انتخابات تهمتی بدون ادله»، «بررسی عوامل کم رنگ بودن نقش فعالان و تشکل‌های فرهنگی در جریان‌های مهم سیاسی» و «آثار و برکات 9 دی در بیداری اسلامی افغانستان» از دیگر مطالبی است که در نشریه «جریان امروز» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.


 فعالان و نخبگان فرهنگی با مراجعه به موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی واقع در مشهد- خیابان چمران- گلستان غربی، پلاک 9 می‌توانند نشریه «جریان امروز» را دریافت کنند.

برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی «انقلاب آسمانی» در مشهد
علی راسخی، مدیر باشگاه وبلاگ نویسان خراسان رضوی از برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی « انقلاب آسمانی» خبر داد و گفت: این مسابقه با توجه به اهمیت دستاوردهای انقلاب اسلامی و با محوریت انعکاس گسترده ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی برگزار می شود.


وی، هدف اصلی از برگزاری این مسابقه را تجمیع و شبکه سازی وبلاگ نویسان خراسان رضوی عنوان و اظهار کرد: تولید محتوا و تجمیع اطلاعات فرهنگی و سیاسی در محیط های تحریریه و تشویق وبلاگ نویسان ارزشی به فعالیت در زمینه انقلاب اسلامی از دیگر اهداف این مسابقه است.


راسخی، در خصوص زمان برگزاری مسابقه اذعان کرد: وبلاگ نویسان از 25 دی تا 22 بهمن فرصت دارند تا با مراجعه به آدرس الکترونیکی
www.webcontest.ir در این مسابقه شرکت کنند. البته این مهلت بسته به تعداد و استقبال شرکت کنندگان تا 30 بهمن قابل تمدید است.


وی، در ادامه به محور های مسابقه اشاره و خاطرنشان کرد: این مسابقه در 5 محور با موضوع های چرا انقلاب، پیشرفت های علمی ایران پس از انقلاب، دستاوردهای هسته ای انقلاب، انقلاب و جنگ رسانه ای و جوان انقلابی برگزار می شود.


راسخی، با بیان این که آثار ارسالی در دو بعد فنی و محتوایی سنجیده می شود، تصریح کرد: 50 درصد امتیاز به محتوای مطالب که شامل ابتکار و خلاقیت در مطالب، تولید محتوای ارزنده و جذاب، رنگ بندی مناسب و میزان استفاده از عکس در وبلاگ است، اختصاص یافته و 50 درصد نیز به شرایط وبلاگ که شامل استمرار به روز رسانی وبلاگ، روان و صریح نویسی مطلب، رعایت آیین نگارشی است، تعلق می گیرد.


مدیر باشگاه وبلاگ نویسان خراسان رضوی، اظهار کرد: هر وبلاگ نویس تنها با یک وبلاگ می تواند شرکت کند و حداقل 3 پست باید در وبلاگ خود قرار دهد تا در مسابقه شرکت داده شود. و در صورت استفاده از متون سایر نویسندگان نام صاحب اثر را بیان کند.


وی، زمان اعلام نتایج مسابقه را در اواسط  اسفند عنوان کرد و افزود: اختتامیه مسابقه در فرهنگ سرای فناوری و رسانه با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد./1310/پ203/ب5

 

ارسال نظرات