مدیران جامعه اسلامی باید عملا خدمت گزار مردم باشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان که با حضور امام جمعه موقت، معاون فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر و رؤسا و نمایندگان دستگاههای اجرایی عضو این شورا به دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و به میزبانی سالن شهید علی آبادی اداره آموزش و پرورش دامغان برگزار شد، اظهار داشت: اخلاق خدمت گزاری باید در دستگاههای اجرایی نهادینه شود.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی در باب اهمیت خدمت گزاری و باور این مهم در بین مسؤولان، اضافه کرد: مدیر و کارکنان دستگاهها و نهادهای مختلف جامعه باید در برابر مردم تواضع و تسلیم یک خدمتگزار در مقابل صاحبکار و ولی نعمت خود را داشته باشند و در عمل به تکریم حقوق ارباب رجوع اهتمام ورزند.
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از کارکنان و مدیران دستگاههای اجرایی تنها خویش را خدمتگزار مسؤول بالاتر از خود میدانند، تصریح کرد: همه باید خود را خدمتگزار مردم بدانیم و اگر این مهم بهدرستی عمل شود هم اخلاق و رفتار ما اسلامی و خداپسندانه شده و هم اصول کار و اخلاق اسلامی را عملا به دیگران آموزش دادهایم.
امام جمعه دامغان خاطر نشان کرد: از موارد بسیار قابل اهمیت اما مغفول مانده در برخی نهادها، ضرورت دادن پاسخ مثبت یا منفی درخواستهای گوناگون مردمی و بیان علت جواب منفی داده شده با ذکر قانون منافی این درخواست است که در ایجاد رضایتمندی در بین ارباب رجوع آن دستگاه و مردم نقش بسزایی دارد.
حجت الاسلام ترابی رعایت اخلاق اسلامی و انسانی و اصول پاسخگویی، قطع نکردن کلام و عدم پرخاشگری با مراجعین را لازمه توفیق مدیران و کارکنان ادارات دانست و گفت: در دین مبین اسلام شیوه اجرای واجبی حیاتی همچون امر به معروف و نهی از منکر از نفس آن مهم تر تلقی میشود زیرا عمل نامناسب نهتنها تأثیر مثبتی ندارد بلکه بر عصبانیت فرد مقابل افزوده و گاه سبب عکس العمل وی میشود.
وی نیروی انتظامی را از نهادهایی برشمرد که بیشترین تعامل و تقابل با افراد جامعه را دارد و تأکید کرد: تذکر لسانی یکی از مهم ترین برنامههایی است که باید توسط نیروی انتظامی به ویژه در مورد حجاب و عفاف اجرایی شود و در این مسیر تذکر لسانی بصورت مکتوب، میتواند ضمن رعایت احترام نتایج مثبت بسیاری را به دنبال داشته باشد.
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان افزود: نیروی انتظامی و مأموران زحمتکش راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور باید در هنگام برخورد و مواجهه با متخلفان این عرصه و حتی جریمه کردن این افراد اصول اخلاقی و رفتار شایسته را مدنظر قرار دهند، بدون تردید روی خوش و برخورد نیکو مأمور مربوطه، هم تأثیر قانونی و هم اثرات تأدیبی به دنبال خواهد داشت.
تأکید بر ضرورت دادن فرصت و مجال بیان درخواست و انتقاد به ارباب رجوع در ادارات، در دسترس بودن مدیران و مسؤولان نهادها و دستگاههای اجرایی و لزوم کنترل کیفیت خدمترسانی و بازدید سرزده مدیران از نهادهای زیر نظر خود از دیگر توصیههای امام جمعه دامغان به مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی بود.
رعایت حرمت انسانها بنیادی ترین ارزش نظام اسلامی است
علی محمد مؤیدی زاده، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار دامغان نیز در این جلسه بابیان اینکه رعایت حرمت انسانها بنیادی ترین ارزش نظام اسلامی و بر اساس آموزههای دینی، رضایت خداوند در گرو رضایت خلق و تکریم انسانها خضوع در برابر ذات حضرت حق است، گفت: طبق ارزیابیهای انجام شده وضعیت تکریم ارباب رجوع در دستگاههای اجرایی دامغان مطلوب است.
وی با بیان اینکه بحث تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع یکی از مباحث مهمی است که در دستگاههای دولتی مطرح است، افزود: در واقع طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و در حال اجراست.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار دامغان با اشاره به اهمیت و جایگاه والای گرامیداشتن مردم در تمامی ادیان، خاطرنشان کرد: تمامی بزرگان دین و صاحبان اندیشه اساساً احترام و تکریم به ارباب رجوع و بدست آوردن رضایتمندی مردم در سیستم اداری نظام اسلامی ایران را هدف متعالی و همسو با تعالیم عالی اسلامی برمیشمارند.
گفتنی است، در این جلسه علاوه بر قرائت گزارش کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی دامغان، مصوب شد به منظور تبیین هرچهبهتر راهکارهای اجرای طرح تکریم ارباب رجوع دورههای آموزشی و اخلاقی با همکاری و محوریت اساتید برجسته حوزههای علمیه شهرستان دامغان برای استفاده روسا و کارمندان ادارات، نهادها، دانشگاهها و مؤسسات عمومی برگزار شود./977/پ202/ب6