۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۲۴۳۵۵۱
حجت‌الاسلام رهدار:

وحدت با شعار محقق نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: امروزه در جهان اسلام به یک وحدت سیاسی، علمی، حقوقی و نظامی نیاز داریم تا بتوانیم از اسلام دفاع کنیم و تا زمانی که بحث وحدت کوچک شمرده شود این وحدت میسر نخواهد شد.
حجت الاسلام احمد رهدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت‌الاسلام احمد رهدار مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در همایش «وحدت در سایه منافع انقلاب» که شب گذشته در مسجد جامع زاهدان برگزار شد، گفت: نخستین مسأله‌ای که باید به آن پرداخته شود بررسی وحدت در سطح کشورهای اسلامی است.

 

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که باید به عنوان مسأله وحدت در میان مسلمانان مطرح شود مسأله آزادی فلسطین است همانگونه که حضرت امام(ره) فرمودند دفاع از فلسطین دفاع از اسلام است و ما هیچگاه در دفاع از فلسطین کوتاه نخواهیم آمد؛ این مسأله باید به عنوان یک محور برای وحدت بین مسلمانان مطرح شود اما کشورهای اسلامی تا زمانی که اسرائیل را به رسمیت بشناسند منطقا نمی‌توانند علیه آن اقدامی را انجام دهند.

 

مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه اظهار داشت: امروزه برای رسیدن به وحدت در میان مسلمانان باید مسأله اسرائیل و نابودی این رژیم برای همه حل شود کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند و با آنها رابطه دارند نمی‌‍‌توانند از فلسطین حمایت کنند بلکه مدام دروغ می‌گویند که از فلسطین حمایت می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: یک کشور اسلامی مانند عربستان که ام‌القرای جهان اسلام به حساب می‌آید نمی‌تواند نقشی را برای اتحاد بین مسلمانان ایفا کند زیرا خود را متحد غرب معرفی می‌کند همانگونه که اکنون می‌بینید هنوز کفن پادشاه پیشین خشک نشده پادشاه جدید با رییس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کند.

 

حجت‌الاسلام رهدار افزود: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردیم که نهضت ما حسینی است و به دنبال پیروی از غربی‌ها نیستیم اما امروزه کشورهای اسلامی گمان می‌کنند که باید در عینیت غرب باشند تا به پیشرفت برسند و تا زمانی که نتوانند شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر غرب» سر دهند نمی‌توانند با آنها تقابل کنند این به این معنا نیست که ما جنگ طلبیم و خواهان صلح نیستیم اما اعلام می‌کنیم که ما غیر از غرب هستیم و به دنبال پیشبرد تمدن اسلامی هستیم و این شعار در واقع نزاع بین اسلام و غیر اسلام است.

 

وی بیان کرد: شاید اکنون این شبهه بوجود آید که ما خودمان با غرب در رابطه هستیم در جواب این شبهه باید گفت مقام معظم رهبری فرمودند ما با غرب تعامل می‌کنیم اما بر پایه عزت، شرافت و مصلحت خودمان که در همین راستا باید سیاست خارجه دولت یازدهم به چالش کشیده شود زیرا زمانی‌که وزیر خارجه ما با همتای آمریکایی خود که نقطه ثقل استکبار جهانی است قدم می‌زند این مسأله قابل تفهیم نخواهد بود آیا دیپلماسی این دولت بر پایه عزت، شرف و مصلحت است؟

 

مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه تأکید کرد: مسأله مهم دیگر که باید در نظر گرفته شود این است که امروزه در کتاب‌های غربی‌ها که در مورد اسلام نوشته می‌شود سراسیمگی و اضطراب به وضوح مشاهده می‌شود در حالی که تا 30 سال پیش این مدل کتاب‌ها با آرامش خاص و با گزارش‌هایی زمان‌بر نوشته می‌شده است علت این سراسیمگی و اضطراب به دلیل غروبی است که در غرب آغاز شده است هرچه دنیای غرب بیشتر به بن بست خود نزدیک می‌شود در عوض دنیای اسلام مسأله بازگشت به اسلام را با قوت بیشتری مطرح می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری که در تقابل اسلام و غرب مطرح می‌شود مسأله تروریسم است که نسخ‌شناسی تروریسم مهم‎ترین مسأله در این خصوص است زیرا تروریسم تنها بمب‌گذاری و این قبیل اقدامات نیست و حتی اقدام در اهانت به مقدسات یک جامعه نیز به عنوان تروریسم مطرح می‌شود.

 

وی گفت: سردمداران غرب که خود به دنبال اسلام‌ هراسی هستند تروریسم را به گردن مسلمانان می‌اندازند در حالی که خودشان با جنگ ‌افروزی‌های گسترده در طول تاریخ موجب کشته شدن صدها هزار نفر از مسلمانان شده‌اند مسأله تروریسم کاملا برای غرب است اما چوبش را ما مسلمانان می‌خوریم آنها برنامه‌ریزی می‌کنند و می‌‌کشند اما تاوانش را ما می‌دهیم و تنها راه‌کار مقابله با این موضوع اتحاد میان مسلمانان است.

 

حجت‌الاسلام رهدار تصریح کرد: یکی از فرصت‌های بزرگی که در تشکیل وحدت میان مسلمانان تاثیر به سزایی دارد مسأله حج و بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ بین‌المللی است حج نباید تنها در اختیار جریان حاکم بر عربستان باشد بلکه باید سبب وحدت میان مسلمانان شود.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های جهان اسلام در شکل‌گیری وحدت، مراکز علمی مانند مدرسه فیضیه قم و دانشگاه الازهر است که به دلیل مسائل سیاسی که در کشورهای مختلف وجود دارد امکان تبادل نظر و بیان مسائل مختلف علمی در میان متفکران مسلمان وجود ندارد ظرفیت‌های علمی جهان اسلام به دلیل مشکلات سیاسی که در کشورهای اسلامی وجود دارد فقیر مانده و توان ارتباط بین علمای جهان اسلام وجود ندارد یکی دیگر از ظرفیت‌های جهان اسلام در ایجاد وحدت، استفاده از ظرفیت‌های حقوقی موجود در میان مسلمانان است حدود 20 سال پیش یک منشور حقوق بشر در جهان اسلام نوشته شده است که هیچ‌کس اکنون از آن اطلاعی ندارد و این ظرفیت بزرگ بی بهره مانده است در این منشور بزرگ مسائل حقوقی احتمالی در میان اقلیت‌های موجود در اسلام مورد بررسی قرار گرفته شده است.

 

وی بیان داشت: ظرفیت‌ دیگر در جهان اسلام برای ایجاد وحدت استفاده از توان نظامی در دفاع از اسلام است چرا نباید یک ارتش همچون ناتو اما متشکل از همه کشورهای اسلامی برای دفاع از اسلام تشکیل شود؟

 

استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: ما امروزه در جهان اسلام به یک وحدت سیاسی، علمی، حقوقی و نظامی نیاز داریم تا بتوانیم از اسلام دفاع کنیم امروز اگر ابتکار در دست دشمنان اسلام است به خاطر عدم وحدت در میان مسلمانان است و تا زمانی که بحث وحدت کوچک شمرده شود این وحدت میسر نخواهد شد.

 

وی تصریح کرد: دومین سطحی که باید در مورد وحدت بررسی شود سطح ملی است مهم ترین عاملی که بحث وحدت در سطح ملی را تهدید می‌کند این است که سند وحدت ملی به جای آنکه در مقیاس کلان نظام نوشته شود در مقیاس دولت نوشته می‌شود که همین مسأله موجب سیاسی شدن بحث وحدت در کشور شده است امروز وحدت در کشور نیازمند نوشته شدن سندی در سطح کلان ملی و فراتر از نگاه‌های سیاسی است وحدت صحنه عمل می‌خواهد و در کف میدان سنجیده می‌شود نه با شعار و صحبت‌های بیهوده پس باید همانند خانواده همیشه افراد در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

 

مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه ادامه داد: سطح آخری که در مورد وحدت مورد بررسی قرار می‌گیرد سطح منطقه‌ای و استانی است تجربه استانی نشان داده است که در صحنه مواجهه هر زمان دنبال آن بودیم که صحنه را ببریم پایگاه را باخته‌ایم مواجهه بر صحنه یعنی اینکه ممکن است یک اهل سنت ادعا کند به او ظلم شده است و واقعا به او ظلم شده باشد و تصمیم بگیرد که با استفاده از اسلحه انتقام بگیرد و شاید هم بتواند انتقام بگیرد اما در واقع او پایگاه خود را باخته و همگان درباره او و جامعه آماری او بدترین تفکر را پیدا می‌کنند زمانی که مقیاس مواجهه بر سر صحنه باشد وحدت محکوم به شکست است و اهل سنت در استان باید تلاش کنند تا پایگاه خود را معقول جلوه دهند و نباید پایگاه اجتماعی خویش را فدای صحنه کنند و در دوگانه صحنه و پایگاه باید پایگاه را انتخاب کنند.

 

وی اشاره کرد: در استان سیستان و بلوچستان وحدت همیشه از صحنه سیاست پیگیری شده است و چون این وحدت پایبند به یک حزب خاص است نمی‌تواند عمق داشته باشد بحث وحدت یک بحث فرا ملی و استراتژیک است پس نباید بستر آن از سوی دولت و سیاسی فراهم شود زیرا این نوع وحدت با رفتن دولت از بین خواهد رفت آن چیزی که در استان باید برای ایجاد وحدت به کارگیری شود بحث ظرفیت‌های فرهنگی است که بهترین راه برای این مهم می‌باشد./831/پ202/ب4

ارسال نظرات