۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۴۳۷۶۹
استاد حوزه علمیه قم:

نظام در عرصه های مختلف به حمایت نظری و عملی حوزه نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نظام مقدس جمهوری اسلامی را در بخش های مختلف نیازمند حمایت و پشتیبانی نظری و علمی حوزه های علمیه دانست.
حجت الاسلام رسول فلاحتي
حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارتباط مادر و فرزندی حوزه و نظام اسلامی گفت: محور اصلی ارتباط نظام و حوزه، حوزویان در نظام و شخص رهبر کبیر انقلاب (ره) بودند؛ بدین جهت انکار رابطه میان حوزه و نظام غیر ممکن و ارتباط این دو ناگسستنی است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تمام مسؤولان بلند پایه و مراجع اصل نظام را قبول دارند؛ اشکال در کیفیت اداره جامعه است؛ به این جهت است که هر چه زمان می گذرد حمایت های حوزویان، اساتید و فرهیختگان حوزه از نظام بیشتر می شود؛ هر چند مشکلاتی داریم اما همین قدر هم باید افتخار کنیم که نظام اسلامی توانسته پاسخگوی بسیاری از مشکلات باشد در حدی که برخی از کشورهای همسایه دنبال الگو گیری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.
حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی افزود: حوزه باید پشتیبان و حامی نظام باشد؛ هر چند در این سال ها حمایت و پشتیبانی حوزه از نظام تنها در بعد فرهنگی بوده است اما راجع به اجرائیات نظام در قوای سه گانه، حوزه می بایست نظارت داشته باشد.
وی با اشاره به سخنان آیت الله مقتدایی در همایش جامعه مدرسین و علمای بلاد اسلامی گفت: آیت الله مقتدایی در این جلسه تاکید کرد که رهبر معظم انقلاب در دیداری که با اعضای جامعه مدرسین داشتند، خواستند که علمای حوزه بر مسؤولان بویژه صدا و سیما نظارت بیشتری داشته باشند؛ در بخش هایی از کشور نیاز به حوزویان بیشتر احساس می شود؛ قضاوت، ائمه جمعه و عرصه های فرهنگی که لازم است حوزویان وارد صحنه شوند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی درباره خطر جریان های سکولار در فضای حوزه، تصریح کرد: امروز در حوزه کسانی داریم که عرصه مذهب، فرهنگ و دین را جدای از حکومت می دانند؛ نوع مواجهه با آنها را بهتر است از گذشتگان درس بگیریم که چه کرده اند و ما نیز مانند آنان عمل کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی ادامه داد: همانگونه که در طول تاریخ حوزه برخورد فیزیکی با چنین افکار و آرائی صورت نگرفته بهتر است آن را به عنوان تضارب اندیشه قلمداد کرده و اساتید و حوزویان طوری برخورد کنند که در آینده از این گونه آسیب ها را کمتر شاهد باشیم.
وی بانکداری را یکی از عرصه های در اختیار نظام دانست که به پشتوانه فکری، علمی و دینی حوزه نیازمند است و افزود: نظام بانکداری ما ضعیف است و نیاز به کمک های دو سویه نظام و حوزه دارد؛ حوزویان و مسؤولان اقتصادی نظام در مورد بانکداری به یکدیگر نزدیک نشده اند تا این مسأله حل و فصل شود؛ هنوز اقتصاد کشور در موارد مختلف بویژه بانکداری از بیماری رنج می برد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: بعضی از کشورها با تجربه بانکداری مبتنی بر احکام اسلامی بهترین راه برون رفت از مشکلات بانکی جهان را استفاده از مبانی اقتصادی اسلام در نظام بانکی دانسته اند و استفاده از این روش ها را منتهی به کسب موفقیت های چشمگیری عنوان کرده اند./836/ت302/ج
ارسال نظرات