۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۴۳۸۶۹
درنگی بر سبک زندگی قرآنی؛

تأملی در باب تأثیر سبک شمردن نماز در زندگی انسان

خبرگزاری رسا ـ علت خیلی از مشکلاتی که ما در زندگی‎ها و خانواده‌هایمان داریم، درگیری‎ها، بداخلاقی‎ها، عصبانیت‎ها، بی‎حوصلگی‎ها، غرغرها، دل شکستن‎ها و... این است که خانه‎‏هایمان از حضور فرشته‎ها خالی شده اند؛ چرا که ما فضا را برایشان آماده نکرده‎ایم و آنها هم چاره‎ای جز ترک نداشتند.
نماز

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، علت خیلی از مشکلاتی که ما در زندگی‎ها و خانواده‌هایمان داریم، درگیری‎ها، بداخلاقی‎ها، عصبانیت‎ها، بی‎حوصلگی‎ها، غرغرها، دل شکستن‌ها و... این است که خانه‎‏هایمان از حضور فرشته‎ها خالی شده‌اند؛ چرا که ما فضا را برایشان آماده نکرده‎ایم و آنها هم چاره‎ای جز ترک نداشتند و این موجودات مهربان جایشان را به شیاطین داده،‌ این‌گونه می‎شود که فرشته‎ها در خانه‌هایمان پر نمی‎زنند! در ابتدا نگاهی به آیات قرآن می‎اندازیم تا ببینیم فرشتگان در کلام خداوند چگونه توصیف شده‎اند.

 

خداوند در سوره انبیاء آیات 26 تا 29 در توصیف فرشتگان می‎فرماید: «آنها گفتند خداوند رحمان فرزندى براى خود برگزیده! منزه است(از این عیب و نقص) اینها(فرشتگان) بندگان شایسته او هستند که هرگز در سخن بر او پیشى نمى‎گیرند و به فرمان او عمل مى‎کنند. او همه اعمال امروز و آینده آنها را مى‎داند و هم گذشته آنها را و آنها جز براى کسى که خدا از او خشنود است(و اجازه شفاعتش را داده) شفاعت نمى‎کنند و از ترس او بیمناکند و هر کس از آنها بگوید من معبود دیگرى جز خدا هستم، کیفر او را جهنم مى‎دهیم و این گونه ستمگران را کیفر خواهیم داد.»

 

به عبارتی می‎توان گفت خانه‎ای که پر از فرشته باشد، بهشت می‎شود. حالا چه کار کنیم که فرشته‎ها مهمان خانه‎هایمان بشوند؟ چه کار نکنیم که فرشته‎ها جای خودشان را به شیطان بسپارند؟


 

با وجود شیطان، فرشته جایی ندارد

 

با توجه به روایات و آموزه‌های دینی، می‎‌دانیم که فرشتگان در مکان‎های مقدس رفت و آمد دارند. بنابراین وجود فرشتگان در مکان‎هایی که معنویت و تقدسی ایجاد نشده باشد‎، غیر ممکن است.

 

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «خانه‌ای که در آن غنا و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند».(دعائم الاسلام، ج 2، ص 280)

 

از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله سوال شد: «آیا شیطان می‌تواند با انسان هم‌ غذا شود؟» فرمود: «آری، هر غذائی که نام خدا بر آن برده نشود، شیطان با آنان هم غذا می‌گردد و خداوند برکت را از آن سفره بر می‌دارد.»(بحارالانوار، ج 92، ص 258)

 

 


یاد خدا را در خانه‎هایمان زنده کنیم


امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره می‎فرماید: «خانه‎اى که در آن، قرآن خوانده شود و خداوند متعال در آن یاد شود، برکتش بسیار مى‎گردد و فرشتگان، به آن خانه، رفت و آمد مى‎کنند و شیاطین از آن دور مى‎‏شوند و براى آسمانیان، چنان مى‎درخشد که ستارگان، براى زمینیان مى‏‎درخشند.»(بحار الأنوار 93/161)

 

امام صادق علیه السلام در کلامی فرمودند: «من خوش دارم که در خانه، مُصحَف باشد؛ زیرا خداوند متعال به واسطه آن، شیاطین را مى‏رانَد.»(کافی 2/613)

 

و نیز درباره پدر ارجمندشان امام باقر علیه السلام فرمودند: «ایشان -امام باقر علیه السلام- دوست داشتند که در خانه، مُصحَف(قرآن) آویزان باشد(قرار داشته باشد) تا به واسطه آن، از شیاطین، محفوظ بمانَد. همچنین دوست داشت که قرائت قرآن، ترک نشود.‎»(بحار الأنوار 92/195)

 


مهمان نواز باشیم


پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله می‎فرماید: «فرشتگان، به هر خانه‎اى که مهمان به آن وارد نشود، وارد نمى‌شوند.»(جامع الأخبار، ص 378)

 

در روایتی رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: «ما خاندانى هستیم که خداوند آنان را پاک و منزه قرار داده؛ ما از درخت نبوت آفریده شده‎ایم و ما جایگاه رسالت، محل رفت و آمد فرشتگان، خانه‎ رحمت و سرچشمه‎ علم و دانشیم.»(درّ المنثور 199:5)

 

به عبارتی این خاندان باب رحمت و نزول فرشتگانند. هر چه با این‎ها در ارتباط بیشتر باشیم، فرشتگان را بیشتر به سوی خود جذب می‎کنیم. یکی از دعاهایی که می‎تواند ما را با اهل بیت انس بیشتری دهد تا به این واسطه راه نزول فرشتگان را بر خود بیشتر کنیم، خواندن حدیث کساء است.

 

نتیجه می‎تواند این باشد که برای رسیدن به هدف الهی، درک انرژی مثبت و در نهایت تاثیرش بر روح و حتی جسم انسان، اثر مستقیمی دارد. این کمبود انرژی مثبت را می‎توان در اطرافمان به صورت محسوس ملاحظه کرد؛ زیرا غمگین بودن، حتی با این همه برنامه‎های متنوع دنیایی، باز به صورت کامل تخلیه روحی نشده و احساس آرامش را در خود نمی‎یابیم.

 

حال این سوال مطرح می‎شود که منابع انرژی مثبت کجا هستند و چگونه به دست می‎آیند و تغذیه فرشتگان چه چیزهایی است؟

 

کلام خداوند شامل خواندن احادیث، روایات و گل سر سبد همه اینها، قرآن مجید را می‎توان از اذکار روبوبیت نام برد. هر بنده‎ای که خود را مقید به تکرار ذکر معنوی و توجه قلبی و عملی به این الفاظ کند، خود را منبع نور و اشاعه نور و تابیدن به اطراف می‎کند که همین اذکار تغذیه فرشتگان و همین عمل، کمک رساندن فرشتگان به این بنده مخلص را به همراه خواهد داشت.

    

 

مراقبت از نمازهای واجب مخصوصاً نماز صبح


امام باقر علیه السلام فرموده است:‎ «چون نمازگزار به نماز مى‎ایستد، براى او سه خصلت است؛‌ فرشتگان او را از جاى پاهایش تا آسمان احاطه مى‏‎کنند و از آسمان بر فرق سرش رحمت و نیکى فرو مى‏‎ریزد و فرشته‎اى بر او گماشته مى‏‎شود و ندا مى‏‎دهد اگر نمازگزار بداند با چه کسى مشغول مناجات است، خسته و تافته نمى‏‎شود.»(روضة الواعظین)

 

 

نمازمان قضا نشود!!


نماز قضا داشتن، در زندگی اثرات بدی دارد. در این باره این داستان خالی از لطف نیست: مرد تاجری تصمیم داشت برای تجارت به سفر برود. به همین منظور خدمت امام صادق علیه السلام رسید و درخواست استخاره‎ای کرد؛ استخاره‎اش بد آمد. آن را نادیده گرفت و به سفر رفت؛ اتفاقا به او خوش گذشت و سود فراوانی هم برد، اما ار آن استخاره در تعجب بود.

پس از مسافرت خدمت امام علیه السلام رسید و عرض کرد: یابن رسول الله! یادتان هست چندی پیش خدمت شما رسیدم، برایم استخاره کردید و بد آمد، استخاره‎ام برای سفر تجارت بود، به سفر رفتم، سود فراوانی بردم و به من خوش گذشت. ا‎مام صادق علیه السلام تبسمی کرد و به او فرمود: «در سفری که رفتی، یادت هست در فلان منزل خسته بودی، نماز مغرب و عشایت را خواندی، شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدار شدی که آفتاب طلوع کرده و نماز صبح تو قضا شده بود؟»

عرض کرد: آری، ای فرزند رسول خدا. حضرت فرمود: «اگر خدا دنیا و آنچه را که در دنیاست به تو داده بود، جبران آن خسارت‎(قضا شدن نماز) نمی‎شد.(کتاب هزار و یک نکته درباره‎ نماز)


 

به نمازهای صبحمان بها دهیم


خداوند در قرآن مجید درباره اهمیت به نماز می فرماید: نماز فجر(نماز صبح) مشهود ملائکه است.(بنی اسرائیل/ آیه77) گر چه تمام نمازها مشهود ملائکه است، ولی نماز صبح در این وادی از ویژگی خاصی بهره مند است.

 

در روایات اسلامی آمده که: «نماز صبح از میان نمازها این امتیاز را دارد که ملائکه شب و ملائکه روز آن را مشاهده می‎کنند. زیرا نماز صبح اگر در اول وقت خود انجام شود، دقیقاً در لحظه‎ای انجام شده است که ملائکه شب جای خود را به ملائکه روز می‎دهند و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود. بنابراین نماز صبح که در اول وقت خوانده شود، در دو پرونده ثبت می‎شود.»(وسایل شیعه/ج3/ص156/بحار/ج8/ص73)

 

 

سلام کردن را فراموش نکنیم

 

وقتی وارد خانه می‎شویم، با صدای بلند سلام کنیم؛ حتی اگر به ظاهر هیچ کس در خانه نباشد.(فرشتگان انشالله در خانه ما هستند)

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می‎فرماید: «هر گاه یکى از شما وارد خانه خود شد‎، سلام کند؛ زیرا سلام بر آن برکت فرود مى‌آورد و فرشتگان با آن انس مى‌گیرند.»(کتابخانه احادیث شیعه)


 

در خانه صلوات زیاد بفرستیم


در قرآن، سوره احزاب، آمده است که: «خداوند و فرشتگانش بر نبی و سفیر الهی درود و تحیت و سلام و صلوات می ‌فرستند و شما نیز ای مومنان بر او درود و تحیّت فرستید!»

 

عزت الله خسروانی

/904/703/ر

ارسال نظرات