۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۴۴۴۱۴
دبیر علمی جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی:

بیستمین دوره جشنواره المصطفی در 30 کشور جهان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیته علمی جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) از برگزاری بیستمین دوره جشنواره المصطفی در 30 کشور جهان خبر داد و گفت: این جشنواره در سه بخش مهارتی، معارفی و آثار فاخر با رویکرد اصلی توجه به سبک زندگی قرآن برگزار می‌شود.
حجت الاسلام محمد باقر فاکر ميبدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فاکر میبدی، رییس کمیته علمی جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) در نشست خبری بیستمین مرحله این جشنواره که عصر امروز در سالن جلسات جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ها ارتقای بعد علمی علاقه مندان به قرآن است.

 

وی در ادامه افزود: بر اساس جمع بندی بدوی که صورت گرفت، 25 هزار واحد درسی بر اساس منابع، تعیین و ارزش گذاری واحدی مطالعه شده است.

 

حجت‌الاسلام میبدی اظهار داشت: عده‌ای در یک حرکت علمی بسیج شدند تا بر روی مباحث قرآنی مطالعه کرده و در کنار آن به ثقلین و مباحث حدیثی در منابع معتبر اسلامی توجه بیشتری داشته باشند.

 

وی با بیان این‌که جشنواره نامبرده در سه بخش مهارتی یا شفاهی، معارفی یا کتبی و آثار فاخر اجرا می‌شود، تصریح کرد: در این سه بخش، شعار و رویکرد اصلی جشنواره بیستم توجه به سبک زندگی قرآنی است.

 

رییس کمیته علمی جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) تأکید کرد: جشنواره در بخش مهارتی شامل سه رشته حفظ کل قرآن، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق و در بخش معارفی شامل رشته‌های تفسیر موضوعی، تفسیر ترتیبی، مطالعات قرآنی، مطالعات حدیثی عام و خاص، تدوین مقاله، پایان نامه و رساله علمی، تألیف کتاب و ترجمه آثار می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: منابع آزمون سطح دکتری این جشنواره شامل اثر مفاتیحالحیات حضرت آیت الله جوادی آملی با رویکرد سبک زندگی قرآنی و مباحث علمی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌شود.

 

حجت‌الاسلام میبدی با اشاره به سایر منابعی که از سوی ستاد و کمیته علمی جشنواره تدوین شده است، تصریح کرد: در سطح کاردانی از کتاب نسیم حیات، العشره اصول کافی و سوره‌های فرقان، مؤمن و نور از کتاب تفسیر نمونه اخذ آزمون می‌شود.

 

وی اضافه کرد: همچنین در سطح کارشناسی از کتاب‌های کلام ناب در بیان احادیث و بیان ناب که تلخیص تفسیر نمونه از 4 جزء قرآن است، آزمون گرفته می‌شود.

 

رییس کمیته علمی جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) افزود: در مقطع کارشناسی ارشد نیز از بخش المعنا کتاب مجمع البیان که شامل سورهای آل عمران، مائده و نساء می‌شود، اخذ آزمون می‌شود.

 

وی با بیان این‌که معرفی الگوی علمی به شرکت کنندگان در جشنواره می‌تواند افقی را برای آنان مشخص کرده تا به سوی آن حرکت کنند، اظهار داشت: در انتخاب الگو شخصیتی می‌بایست معرفی می‌شد که در چند شاخه از علوم، تخصص کاملی داشته باشد؛ از این رو شخصیت حضرت آیت الله جوادی آملی به عنوان یک شخصیت جامع معقول و منقول در این جشنواره معرفی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام میبدی ابراز کرد: تمامی شرکت کنندگان در مسابقه برنده خواهند شد چراکه خواه ناخواه از قرآن و احادیث اهل‌بیت حظ و بهره برده و لیاقت تقدیر هستند؛ اما عده‌ای به سبب تلاش بیشتری که کرده‌اند، رتبه برتر خواهند آورد.

 

وی با بیان این‌که در پایان هر جشنواره‌، یک نماد به عنوان الگو معرفی و یک اثر از افراد مجلل به عنوان نماد توفیق معرفی می‌شود، عنوان کرد: آغاز هر جشنواره مقارن با پایان برنامه جشنواره قبل است؛ از این رو، در اختتامیه جشنواره بیستم، جشنواره بیست و یکم آغاز به کار می‌کند.

 

رییس کمیته علمی جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) در پایان گفت: از ابتدای آذر تا به حال این جشنواره ادامه داشته است و تا کنون برگزاری این جشنواره در 30 کشور به پایان رسیده است؛ حدود هشت کشور دیگر باقی مانده است که مقدور نبود، مسابقاتشان قبل از اختتامیه به پایان برسد./997/پ202/ی

ارسال نظرات