۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۲۴۴۴۵۹
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

در اخلاق و فلسفه اسلامی ارزش‌ها از هست ‌ها جدا نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: در سنت اخلاق اسلامی باید‌ها از هست‌ها جدا نیست در فلسفه اسلامی خوبی با هستی یکی است هستی خیر است حکمت اسلامی ساختار ارزش‌ها را با ساختار هست‌ها متفاوت نمی‌داند.
جوادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن جوادی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، امروز عصر در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی» که در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، برگزار شد، با تبریک ایام دهه فجر گفت: این‌که اخلاق واقعیت خارجی ندارد نظریه شارحان غربی و تز هیوم است.

 

وی افزود: امروز افکار فلسفی از طریق داستان و رمان انتقال پیدا می‌کند، آنچه در فرهنگ عمومی ما ایرانی‌ها به عنوان بایدها و هست‌ها مطرح می‌شود با آنچه در کشورهای غربی مطرح می‌شود متفاوت است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه قم با اشاره به نظام اخلاق ارسطویی عنوان کرد: نظام اخلاق ارسطویی از غالب‌ترین بیان‌ها و نظریه‌های مورد پذیرش بسیاری از فیلسوفان بود، پذیرش اخلاق ارسطویی آنقدر زیاد بود که حتی غزالی که با فیلسوفان زیادی مخالفت داشت نظریه‌های او را پذیرفته بود.

 

جوادی با اشاره به نظریه هیوم عنوان کرد: هیوم این روش را سست ‌می‌داند زیرا معتقد است که انسان از هست‌ها به باید‌ها منتقل می‌شود از عالم هست به عالم ارزش‌ها منتقل می‌شود، روش اخلاقی هیوم این است که نظر همه مردم را پرسش  آنچه را که خود گفته را نقض کرده و داستان ارزش‌ها را از واقعیات جدا می‌داند.

 

وی افزود: هیوم عقل را تابع احساس دانسته است و می‌گوید ما چیزی به عنوان دانش اخلاق نداریم، درمیان شارحین غربی فیلسوفان اخلاق چیزی به عنوان واقعیت اخلاق قائل نیستند عدالت و ظلم را مساله‌ای می‌دانند که برای یکی خوشایند و برای دیگر خوشایند نیست.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم اظهار داشت: با توجه به پراکندگی بحث‌های اخلاقی در جهان اسلام اندیشه اخلاقی در جهان اسلام نیز پراکندگی دارد، در کتاب های اخلاقی عمومی بحث‌های زیادی درباره سعادت وجود ندارد.

 

جوادی ابراز کرد: در اخلاق دنبال خیر در دانش دنبال هست‌ها بودن برداشت درستی از جانب متفکران نیست، امروز انتهای بسیاری از نظام‌های اخلاقی تاثیرپذیز از نظریه هیوم است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سنت اخلاق اسلامی باید‌ها از هست‌ها جدا نیست در فلسفه اسلامی خوبی با هستی یکی است هستی خیر است حکمت اسلامی ساختار ارزش‌ها را با ساختار هست‌ها متفاوت نمی‌داند در حالی‌که هیوم از جدایی باید با هست غفلت دارد کسی از مسیر هستی به غیر هستی نرفته است. /807/پ202/ب6

ارسال نظرات