۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۲۴۴۶۹۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تحول علوم ‌انسانی نیازمند روشمندی و مکتب‌سازی علم است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مشکل فعلی ما با وجود سمینارها و همایش‌ها درست نکردن مکتب است، عده‌ای نظریات پراکنده دادند اما مکتب‌سازی نکردند باید ارزش‌های دینی در بخش‌های مختلف علوم‌انسانی پاسخگو باشد.
دادجو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم دادجو، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز عصر در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی» که در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، برگزار شد، با تبریک ایام دهه فجر، گفت: همواره دانش انسان ناقص است اگر قرار باشد که دانش کامل باشد نیازی به پیشبرد دانش نیست.

 

وی با اشاره به علوم‌انسانی اسلامی بشری افزود: برخی به بازسازی علوم‌انسانی و برخی به تأسیس علوم‌انسانی جدید معتقد هستند، تفکر تأسیس علوم انسانی جدید از غفلت است، هر اندیشمند عقل‌گرا تأسیس علوم‌انسانی جدید را قبول ندارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: عقل و دین جدا از هم نیستند دست کم یک سوم علوم انسانی فعلی عقلانی است.

 

دادجو در ادامه گفت: در تاریخ عالم تشیع ائمه در مقابل علم زمان خود علوم جدید دیگری درست نکردند، ما باید دنبال این باشیم که در علوم انسانی فعلی تحول ایجاد کنیم.

 

وی با اشاره به این‌که هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که بدون نظریه به پیشبرد علم کمک کرد، اظهار داشت: معرفت ما به دین می تواند مکتب فکری درست کند که بنیان‌های انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی و علم‌شناسی داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: باید دید از منابع معارف اسلامی اعم از کتاب، سنت و عقل در متحول ساختن علوم انسانی فعلی چه استفاده‌ای می‌توان کرد و توانایی هرکدام از اینها به چه میزان است.

 

دادجو در ادامه گفت: ادعای تأسیس علوم‌انسانی اسلامی از ناحیه اهل سنت به ایران انتقال پیدا کرده و برای برخی از دانشمندان اسلامی هم سوء تفاهم به وجود آمده است اگر چه من مخالف اهل‌سنت نیستم اما چون نظریه آنها واقع‌گرا و عقل‌گرا نیست نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

 

وی بیان داشت: اگر بخواهیم بدانیم علم دینی چگونه تولید شده است باید به فلسفه آن توجه و علم  معرفت شناسی را تکمیل کرده و در معرفت‌شناسی باید کاملا واقع‌گرای مطلق باشیم، بنیان فکری واقع‌گرایانه با مبانی دینی عالم تشیع همخوانی دارد زیرا علم تشیع واقع‌گرا و عقل‌گرا است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: مشکل فعلی ما با وجود سمینارها و همایش‌ها درست نکردن مکتب است عده‌ای نظریات پراکنده دادند اما مکتب‌سازی نکردند باید ارزش‌های دینی در بخش‌های مختلف علوم‌انسانی پاسخگو باشد.

 

دادجو اظهار داشت: اگر مکتب نباشد نمی‌توان علوم ‌انسانی را متحول کرد با تغییر سرفصل‌های علوم‌انسانی اسلامی تولید نمی‌شود با درج آیه و حدیث در کتاب‌ها نمی‌توان آبروی اسلامی را به دست آورد، اگر قرار است معارف اسلامی تأثیر بگذارد باید از طریق روش آن علم وارد شد.

 

وی گفت: گزاره‌هایی که از منابع دینی استخراج کرده و به فلسفه انتقال می‌دهیم تا زمانی که عقلانی نباشد آن را نپذیرفته و هیچ تاثیری در علوم‌ انسانی نخواهد داشت.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: در علم اقتصاد بر اساس مبانی دینی روابط اقتصادی را می‌توان تغییر داد اما قواعد اقتصادی را نمی‌توان تغییر داد ما در روابط اقتصادی هم نتوانستیم باورهای اقتصادی اسلامی خود را وارد کنیم.

 

دادجو ابراز کرد: هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی علوم‌انسانی را از فلسفه اسلامی می‌توانیم استخراج کنیم اما باقی علوم را نمی‌توانیم از فلسفه اسلامی استخراج کنیم، فیلسوفان مسلمان باید پژوهش کنند که تحول فلسفه اسلامی چگونه زمینه‌ساز تحول در علوم‌انسانی است و فلسفه اسلامی کدام تأثیر را می‌گذارد.

 

وی خاطرنشان کرد: مبانی فلسفه اسلامی با مبانی فلسفه غرب متفاوت است زیرا فلسفه اسلامی قائل به این است که خدا خالقی وجود دارد اما بسیاری از فیلسوفان غربی این مساله را قبول ندارند،  فلسفه اسلامی مرهون مکتب‌سازی است./807/پ202/ب6

ارسال نظرات