۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۴۵۷۵۸
معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

بیش از 7 هزار سند مالیکت برای اوقاف ثبت شده است

خبرگزای رسا ـ معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تعیین تکلیف 91 هزار و 518 هکتار از اراضی ملی انجام شده که سهم اوقاف 7313هزار و سهم منابع طبیعی 917 هزار، سند ثبت شده و تنها 33 مورد از پرونده های اوقاف باقی مانده است.
سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  نشست سه جانبه ستادی اوقاف، ثبت و منابع طبیعی با حضور معاون حقوقی و امور مجلس کشور، مدیر کل اوقاف خراسان رضوی، معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل، مراتع و آبخیز داری کشور، مسؤولان ادارات کل اوقاف، ثبت اسناد و حفاظت امور اراضی استان های خراسان رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و لرستان به میزبانی خراسان رضوی در تالار نور مشهد برگزار شد.

 

مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این کارگاه با بیان این که اوقاف تقدس خاصی در باورهای ما داشته و دارد و همچنین  انفال از آن جهت که متعلق به ولی امر است تقدس دارد، گفت: تعامل این سازمان ها با یکدیگر به رفع مشکلات در چارچوب قانون منجر خواهد شد.

 

حدود 7300سند برای اوقاف ثبت شده است

 

وی تصریح کرد: بر اساس توافق، تعیین تکلیف یک میلیون و 200 هزار هکتار از کل مقدار یعنی یک میلیون و 500هزار هکتار، تا کنون جهت ثبت مالکیت تعیین تکلیف شدند و در واقع  ما در یک سوم پایانی کار هستیم که باید باقی مانده نیز هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند چرا که  سود جویان و زمین خواران به آن ها وارد نشوند.

 

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل هاف مراتع و آبخیزداری کشور با بیان نتایج حاصل از جلسات مشترک سه جانبه(سازمان اوقاف، ثبت اسناد و منابع طبیعی) را دو اصل عنوان کرد و گفت: اصل توافق نامه به طور کامل پذیرفته شده و به امضای سه سازمان رسیده است و دیگر این که، اصلاحات مختصری در تفاهم نامه انجام شد که بطور عمده شکلی است و در عمل ، اساس و کلیت اقدامات تغییری ایجاد نشد.

 

منصور اظهار کرد:  تعداد کل  پرونده های مورد اختلاف با اوقاف و منابع طبیعی 90 مورد بوده که 48 تعداد آن ها تعیین تکلیف شده و 9 مورد نیز جهت تعیین تکلیف در کارگروه ملی  قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: تعیین تکلیف 91 هزارو 518 هکتار کل کشور انجام شده که سهم اوقاف 7313هزار هکتار و سهم منابع طبیعی 917 هزار هکتار بوده است  که 33 مورد از پرونده های اوقاف باقی می ماند.

 

تعامل بین سازمان ها مانع ایجاد فساد توسط سودجویان می شود

محمد حسن بکائیان، معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این کارگاه با بیان این که ثبت مالکیت از سال 1310 در کشور اجباری شده است، اظهار کرد: کلیه اموال غیر منقول مالکین باید به اداره ثبت ارائه شوند تا جهت آن ها سند ثبت تنظیم شود تا بحث معاملات به صورت رسمی انجام شوند.

 

وی با اشاره به این که در این مدت گذشته از آغاز ثبت املاک در کشور، بر اساس مسائل حقوقی و ملکی افراد تمام اموال موجود در کشور ثبت شده اند و دارای سند مالکیت هستند و نیز املاکی که دارای سند ثبت نیستند در واقع برای دریافت سند مراجعه نکرده اند.

 

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: سازمان اوقاف متولی اصلی اموال موقوفه در کشور بوده که یک تعامل خوب با  دو سازمان ثبت اسناد و منابع طبیعی در خصوص سند مالکیت کلیه اموال موقوفه انجام داده است.

 

بکائیان با اشاره به این که این تعامل به دلیل وجود اختلافات در اموال اراضی ملکی و موقوفه  ایجاد شد، افزود: این مشکلات  با تفاهم  بین دو سازمان رفع شدند بنابراین  باید در ثبت مالکیت موقوفات تعامل و نزدیکی بیشتری انجام شود تا 30 تا 35 درصد موقوفات باقی مانده نیز تثبیت مالکیت آن ها انجام شود.

 

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در چند ساله اخیر بحث طرح کاداستر انجام شده است که به زودی در سراسر کشور اجرا خواهد شد علی رغم این که  در سه ساله اخیر نیز  اسناد کشور با نقشه کاداستر تنظیم می شوند.

 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حجت گنایادی نژاد، مدیر کل اوقاف خراسان رضوی  خاطر نشان کرد: در سنوات گذشته شرایطی تعامل و گفتگو بین سازمان ها(اوقاف، ثبت اسناد و منابع طبیعی) ایجاد شد که یکی از دستاوردهای آن، حل  مشکلات اداری بین ادرات بوده و مانع  ایجاد  فرصت فساد در ادارات می شود.

 

وی افزود: اولین نشست همایش سه جانبه سازمان‌های اوقاف، ثبت اسناد و املاک جنگل ها و مراتع سال گذشته در مشهد برگزار شد و امروز هشتمین و آخرین جلسه این همایش سه جانبه در سال جاری است که  در مشهد برگزار می شود./844/پ202/ب5

ارسال نظرات