۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۴۷۷۸۱
حجت الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده تبیین کرد؛

حکم طواف کعبه از طبقه دوم سازه جدید مسجدالحرام

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این‌که موضوع شناسی اماکن حج و عمره در رفع اختلاف احکام فقهی مؤثر است، با اشاره به مختصات جغرافیایی و بررسی کارشناسان، استفاده از طبقه دوم سازه جدید مسجدالحرام برای طواف خانه کعبه را صحیح ندانست.
فلاح زاده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی پیش از امروز در نشست علمی موضوع شناسی اماکن حج و عمره در سالن امام خمینی (ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با اشاره به ضرورت شناخت موضوعات احکام خاطرنشان کرد: اگر شناخت به موضوعات احکام انجام شود در اجرای احکام برای مکلف راحتی فراهم می شود.
 
وی با اشاره به نقش موضوعات احکام برای ارائه بهتر به مکلف یادآور شد: نیمی از انجام احکام متعلق به شناخت موضوع بوده و نیمی دیگر به فتوا تعلق دارد در صورتی که مجتهد باید حکم را ارائه کند و به موضوع توجه نکند اما بنا بر اهمیت شناخت موضوع حکم در بسیاری از کتاب ها از موضوع هم نام برده شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده حج و عمره را از موضوعات با اهمیت دانست و گفت: با توجه به فرمایش امام باقر(ع) حج پایه و ستون دین است و همچنین از ضروریات دین، دارای آثار و برکات فراوان و موضوعاتی متغیر دارد بنابراین حج و عمره از مسائل مهم دین است.
 
رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با توجه به تغییرات در موضوعات اماکن حج و عمره تصریح کرد: به دلیل تغییراتی که در اماکن حج و عمره صورت می گیرد و تأثیر زیادی که بر مباحث دین دارد باید برای شناخت این موضوعات تلاش زیادی شود و کارهایی که انجام شده است جواب‌گوی این تغییرات نیست.
 
وی با اشاره به عمومیت داشتن موضوعات اماکن حج و عمره اظهار داشت: موضوع شناخت اماکن حج و عمره تنها مختص به این مسأله نیست و باید نگاه عام به حج و عمره داشته باشیم زیرا این موضوعات در بسیاری از مباحث دیگر احکام فقهی تأثیر گذار است.
 
این کارشناس مسائل فقهی شناخت مختصات جغرافیایی اماکن حج و زیارت را بر طرف کننده بسیاری از اختلافات احکام دانست و خاطر نشان کرد: به دلیل تأثیر اماکن حج و عمره بر احکام دیگر اگر مختصات جغرافیایی اماکن حج و عمره را به دست بیاوریم در بسیاری از مسائل فقهی اختلافات برطرف می شود.
 
وی با اشاره به بخشی از موضوعات اماکن حج و عمره گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شده است میقات جحفه در عربستان محاذی با فرودگاه جده نیست و در دریای سرخ واقع شده است بنابراین کسانی که به سمت جده می روند نمی توانند با توجه به محاذات جحفه نمی تواند محرم شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با توجه به بررسی مختصات جغرافیایی و بررسی کارشناسان طبقه دوم سازه در مسجد الحرام را برای طواف اشتباه دانست و افزود: با توجه به بررسی کارشناسان به دلیل بالا بودن ارتفاع طبقه دوم سازه در مسجد الحرام نسبت به کعبه طواف در آن مکان برای غیر محذور صحیح نیست.
 
وی در پایان با تأکید بر اهمیت شناخت موضوعات اماکن حج و عمره تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که انجام شده و اهمیت شناخت موضوعات اماکن حج و عمره اختلافات در این راستا زیاد است بنابراین دقت در این مسأله مهم است.
 
گفتنی است، حجت الاسلام هاشم نیازی نیز در این نشست با توجه به طرح موضوعاتی در رابطه با اماکن حج و عمره از سوی حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده، گفت: اگر نظریه ای در موضوعات و احکام حج و عمره گفته می شود باید توجه داشت بیان این مباحث بر اساس کدام مبحث از احکام فقهی و یا عرفی است./1322/پ202/ی
ارسال نظرات