جهاد تنها با محوریت ولایت فقیه معنا پیدا میکند/ لازمه تحقق حاکمیت اسلام، تأسیس دولت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در سیمنار علمی «فرهنگ جهاد» که صبح امروز در سالن همایشهای مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با موضوع «بررسی مسائل فقهی در باب جهاد» به ایراد سخن پرداخت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اقسام فقه شیعه گفت: فقه مساله محور برای پاسخی دادن جزئی به سؤالات فقهی به کار میرود و در حقیقت فقه تبیینی و بیان احکام الله است.
وی در ادامه با بیان اینکه هدف فقه نظریه محور، برداشت کلان از مکاتب فکری اسلام و جهان بینی آن در مجموعهای از نظریات پایه است، افزود: فقه نظام محور نیز، یک نظام و مجموعهای به هم پیوسته برای پیشبرد هدفی واحد در راستای تحقق حاکمیت اسلام است.
آیتالله کعبی با بیان اینکه تبیین نظریه جهاد به عنوان یک مسأله پایه در فقه است، اظهار داشت: اگر آیات و روایات پیرامون جهاد و فرهنگ جهاد مورد توجه قرار گیرند، میتوان احکام فقه جهاد را متناسب با مسائل روزآمد به دست آورد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نظریه جهاد در اسلام مبتنی بر پنج عنصر «حقانیت اسلام»، «وجوب دعوت به اسلام»، «وجود دولت اسلامی»، «وجوب قدرت در اسلام» و «وجوب حرکت به سمت تحقق عدالت» است.
وی تأکید کرد: اسلام به دنبال تحقق حاکمیت است و دیگران را دعوت میکند تا دین حق و هادی را شناخته و بپذیرند؛ بنابراین دعوت به توحید، معاد، عدل و حقانیت اسلام در راستای تحقق حاکمیت، امری واجب است.
آیتالله کعبی با بیان اینکه لازمه تحقق حاکمیت اسلام، تأسیس دولت است، خاطرنشان کرد: همچنین بدون قدرت هم نمیتوان اقدام به تأسیس و حفظ دولت کرد تا حاکمیت و اظهار حقانیت اسلام گسترش یابد.
وی با بیان اینکه رسیدن به قدرت و اقتدار برای دفاع از حکومت اسلامی امری لازم و واجب است، عنوان کرد: در دستهبندیهای پیامبر اکرم(ص) در خصوص اقسام دشمنان، مشرکین مکه مهمترین دشمنان اسلام بودند؛ از این رو حضرت رسول اکرم(ص) تمام انرژی و امکاناتش را برای مقابله با آنها به کار بست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: سوره فجر در هنگام غلبه لشکر اسلام بر مشرکین قریش بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد که این نشانگر پیروزی حاکمیت اسلام در برابر تمامی بدخواهان است.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله تحت عنوان «فصل فی الدفاع» به بررسی مسائل ده گانه فقهی در خصوص دفاع از کیان اسلامی میپردازد که این باید به عنوان فقه انقلاب مورد بحث پرداخته شود.
آیتالله کعبی با بیان اینکه نباید جهاد را تفکیک شده از امامت و ولایت مورد بررسی قرار داد، خاطرنشان کرد: مبحث جهاد به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی تعطیل بردار نیست همانطور که در متن کتاب «اللمعه الدمشقیه» آمده است که هر سال حداقل یک بار باید به جهاد پرداخت.
وی اضافه کرد: بر اساس نظریه فقهایی که در زمان معاصر به تحقیق درباره جهاد پرداختهاند، جهاد در زمان غیبت امام زمان(عج) هم ساقط نمیشود؛ بلکه معقول نیست که روایات و ادله بسیاری که در خصوص جهاد وجود دارد، تنها مربوط به یک زمان خاص است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مرحوم صاحب جواهر میفرمایند، اگر اجماع بر حرمت جهاد در عصر غیبت نداشتیم، میتوانستیم در خصوص اثبات جهاد بر اساس عموم ولایت فقیه مناقشه کنیم.
وی اظهار داشت: شهید اول در کتاب لمعه میفرمایند، از آنجایی که جهاد بدون فرمانده امکان پذیر نیست، ولی فقیه ناچار است تا متصدی و فرماندهی کل قوای جهاد در عصر غیبت باشد.
آیتالله کعبی با بیان اینکه آیتالله خویی جهاد را از طریق ولایت حسبه اثبات کرده است، خاطرنشان کرد: علمایی همچون آیتالله خویی که در خصوص نظریه تشکیل دولت به جمع بندی نرسیدهاند، به صورت غیر مستقیم و بر اساس ولایت حسبی معتقد به لزوم تشکیل دولت هستند.
وی با بیان اینکه برخی میپندارند جهاد با هدنه تعطیل بردار است، اضافه کرد: شهید اول که قائل به وجوب جهاد به صورت سالانه است، جواز هدنه را نیز به شروط مصلحت تا نهایتا 10 سال جایز میداند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به معنای جهاد ابتدایی گفت: جهاد ابتدایی در کتب فقهی به معنای دعوت کفار به اسلام و آغازگری جهاد در صورت نپذیرفتن دین حق از سوی آنان است؛ اما این معنا مخصوص به زمان حکومت حضرت رسول اکرم(ص) میباشد.
وی با بیان اینکه شرایط امروز جهان اقتضای جهاد ابتدایی به معنایی که در کتب فقهی است را دارا نمیباشد، خاطرنشان کرد: در فقه امام راحل، آمریکا و صهیونیستم بین الملل دشمن اصلی و اساسی اسلام هستند همانطور که مشرکین قریش در صدر اسلام دشمنان درجه یک اسلام بودند.
آیتالله کعبی تصریح کرد: فلسطین و قدس سرزمینی غصبی و جزء دارالاسلام است که دفاع از این دو سرزمین در فتوای امام خمینی(ره) و بسیاری از فقهای شیعه، بر مسلمانان واجب شرعی است.
وی بیان کرد: دولت عثمانی دولت بزرگ اسلامی اما با محوریت اهل تسنن بود؛ زمانی که انگلیس برای نابودی آن عزم خود را جزم کرد مرحوم آیتالله طباطبایی یزدی صاحب عروة، فتوای جهاد علیه انگلیس را صادر کرد و فرزندش نیز در این راستا به شهادت رسید.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: تقریب مذاهب اسلامی ریشه فقهی در باب جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و وجوب حفظ وحدت مسلمانان دارد که وظیفه ساخت امت اسلامی بر عهده دولت اسلامی است.
وی با بیان اینکه جهاد با محوریت ولایت فقیه معنا پیدا میکند، گفت: جهاد مشروع در سراسر نقاط جهان تنها جهادی است که تحت ولایت حضرت آیتالله العظمی خامنهای صورت گیرد.
آیتالله کعبی با بیان اینکه ایجاد فتنه بر علیه حاکمیت اسلام است، تصریح کرد: جهادی که داعش و تکفیریها به آن معتقد هستند، بر اساس مبانی بنی امیه است و مقابله با آنها واجب شرعی است.
وی با بیان اینکه پیش از ظهور اسلام بردگی به صورت شایع وجود داشت، یادآور شد: در اسلام به مرور زمان موضوعی برای بردگی باقی نماند؛ بنابراین زمانی که موضوع از بین برود، حکم آن نیز سلب میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه علمیه قم در زمینه فرهنگ جهاد کارهای بسیار خوب و ارزندهای انجام داده است، گفت: تألیف بیش از 20 کتاب و مقالات همچون رسالههای «دین و حقوق بین الملل»، «مطالعه تطبیقی تروریسم و محاربه با اسلام» و «نقش جهاد در سیاست خارجی» از جمله فعالیتهای انجام شده در خصوص جهاد است./997/پ201/ج