۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۲۴۸۸۳۶
مدیر مؤسسه غدیر پژوهی کشور:

ابتلا به سختی ها فلسفه خلقت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه غدیر پژوهی کشور گفت: روحیه سپاس و شکرگزاری را باید از حضرت زینب در واقعه کربلا آموخت که همه داغ ها و مصائب را زیبایی دید.
حجت الاسلام سعيد شاه آبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سعید شاه آبادی، مدیر مؤسسه عدیر پژوهی کشور، سه شنبه شب در مراسم جشن حضرت زینب(ع) و آیین اختتامیه تقدیر از برندگان مسابقه ملی کتاب خوانی کنگره حضرت ابوالفضل(ع) کاشان وآران و بیدگل، با تبریک میلاد حضرن زینب(س) گفت: ما شاگردان مکتب حضرت ابالفضل العباس(ع) و حضرت زینب(س) نیاز به صبر و شکیبایی در مشکلات و تقویت ایجاد روحیه سپاس داریم.

 

وی افزود:  اگر روحیه سپاس و شکرگزاری با اقتدا به حضرت زینب(س) در کربلا که فرمود هیچ چیز جز زیبایی ندیدم در انسان ها مستحکم شود می توانند تحمل مشکلات را بر خود آسان و هموار کنند.

 

به گفته وی، حضرت زینب(س) در آن لحظات بسیار سخت که هیچ سختی با آن قابل مقایسه نیست، صبر با اکراه نکرد بلکه به زیبایی و نیکویی هر چه تمام تر در مقابل آن همه داغ و مصیبت صبر کرد.

 

حجت الاسلام شاه آبادی با اشاره به روایت ‹‹ اَلصبرُ مِن الایمانِ کَالرَّاسِ مِن الجَسَدِ›› از معصوم(ع) افزود: در این حدیث صبر نسبت به ایمان به عنوان سر نسبت به پیکر تشبیه شده است و اگر ما مسلمان، مومن و عاشق اهل بیت(ع) خاصه حضرت زینب(س) و حضرت ابالفضل(ع) هستیم که مصائب زیادی را در کربلا تحمل کردند باید صبوری و تحمل مصائب را از آنها بیاموزیم.

 

مدیر مؤسسه غدیر پژوهی کشور با تاکید بر اینکه نبود صبر در زندگی افراد را دچار خدشه و تزلزل می کند افزود: فراگیری آموزه های معنوی و اقتدا به ائمه اطهار(ع) راهکار افزایش صبر بر مشکلات زندگی است، از این رو زندگی پر از سختی دانسته است و فلسفه خلقت با استناد به آیه ششم سوره انشقاق ‹‹یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه›› سراسر سختی و فقط بهشت است که سختی در آن وجود ندارد.

 

حجت الاسلام شاه آبادی با اشاره این که علت آه و ناله کردن بسیاری از افراد در زندگی ناشی از عدم درک فلسفه خلقت است افزود: آه و ناله کردن فقط تحمل مشکل را سخت تر و مضاعف می کند، بنابراین، ما پیرو ائمه که مظهر صبر و مقاومت و ایمان بودند تصور داشتن زندگی بدون سختی اشتباه است.

 

این کارشناس مذهبی، ندادن برخی از نعمت ها و خواسته ها را در معرض آزمون و آزمایش قرار دادن انسان از سوی خداوند دانست و با اشاره به این که ندادن برخی از نعمت ها به بندگان امتحان خداوند برای رشد و تکامل انسان و راهکار تربیتی در برابر مشکلات است گفت: خداوند در تمام لحظات مواظب انسان ها است و با سختی ها آنها را ارزیابی می کند.

 

حجت الاسلام شاه آبادی،آموختن روحیه سپاس و شکرگزاری را از حضرت زینب(ع) در واقعه کربلا را یاد آورد شد و گفت: ما به لحاظ لفظ و واژه زبانی نیز بسیار کم خدا را شکر می کنیم در حالی که شکر در تمام حالات زندگی حتی در لحظات سختی نیز عامل آرامش و افزایش نعمت و برکت می شود.

 

مدیر مؤسسه غدیر پژوهی کشور، با اشاره به آیه هفتم سوره ابراهیم ‹‹...لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ ...›› یادآور شد: حرف لام در کلمه ‹‹أَزِیدَنَّکُم›› برای تاکید و حرف نون مشدد در این کلمه حتمیت و قطعیت را می رساند یعنی خداوند به صورت موکد سه بار می فرماید حتما، حتما و حتما نعمت را با شکرگزاری افزایش می دهم.

 

حجت الاسلام شاه آبادی، همچنین با استناد به آیه 111 سوره توبه ‹‹ ... وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ ...›› گفت: انسان وفای خدا برای افزایش نعمت در شکرگذاری را باید باور داشته باشد و به آن یقین داشته باشد.

 

لازم به ذکر است، اجرای گروه تواشیح نور الزهرا(س)،تقدیر از خانواده شهید ابوالفضل ابوالفضلی، پخش کلیپ تفحص شهدای هم نام با حضرت ابالفضل(ع)، تجلیل از سید علی شمس و زهرا سادات شمس نیا مترجمین کتاب ‹‹ تشنه تر از آب›› به زبان انگلسی و فرانسه، تقدیر از حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی مولف کتاب، اجرای گروه کامش با تصنیف خوانی برای حضرت زینب(س)، پخش کلیپ سخنان مقام معظم رهبری در مورد شخصیت حضرت زینب(س)،غزل خوانی مداح و ذاکر اهل بیت(ع) حاج محمود شریفی ، توزیع شماره های قرعه کشی با ختم صلوات هدیه به روح مطهر و مقدس حضرت زینب(س) و عباس(ع) و اهدای جوایز از جمله برنامه های متنوع مراسم اختتامیه بود.

 

گفتنی است، آیین اختتامیه مسابقه ملی کتاب خوانی کنگره حضرت ابوالفضل(ع)کاشان و آران و بیدگل از کتاب‹‹تشنه تر از آب›› به همراه جشن میلاد حضرت زینب و اهدای جوایز به 31 شرکت کننده این مسابقه به همت کانون فرهنگی هنری مسجد قمر بنی هاشم میدان امام رضا(ع) کاشان و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری در سالن مهربان فرهنگ سرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات