تقابل نظریه دوام یا عدم دوام خلود عذاب بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین نشست علمی پژوهشی نگاه عقلائی به آیات خلود با موضوع تأملی در توجیه خلود بر مبنای تحول ذات در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شب گذشته برگزار شد.
حجتالاسلام محمدعلی اسدی نسب عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ارائه موضوع پرداخت و گفت: وقتی انسان با عقل مطلبی را درک کند و آن مطلب با ظواهر آیات در تضاد باشد ظواهر را به تأویل باید برد.
وی در پاسخ به شبهه عدم توانایی عقل در درک معاد گفت: عقل به تنهایی قادر به پرداختن به بسیاری از مسائل معاد و به ویژه بحث خلود است.
این استاد حوزه با بیان اینکه سه دسته دلیل برای خلود موجود است خاطر نشان کرد: مهمترین دلیل مثبتین خلود دلیل علامه طباطبایی(ره) و شاگردان ایشان است که میفرمایند انسانی که در گناه غوطه ور شده و محاط گناه قرار گرفته از ماهیت انسانی خارج شده و به موجودی دیگر تبدیل شده که این موجود هیچگاه در بهشت جایگاهی ندارند.
وی در رد این نظریه بیان کرد: در ابتدا و بر اساس مبانی تفکری اسلامی از جمله انحصار خالقیت خدا، مخلوق بودن اختیار انسان، صادر شدن فعل خیر از خدا و محال بودن صدور شر از خالق یکتا و همیشگی بودن ربوبیت خداوند به ادامه بحث میپردازیم.
حجتالاسلام اسدی نسب با بیان پنج دلیل در نفی خلود عذاب برای گنهکاران تصریح کرد: اگر هدفی برای خلقت باشد و آن سعادت و کمال بشری باشد خلود در عذاب نشان از عدم وصول خداوند به همه هدف خلقت است که این نتیجه به بداهت منطقی باطل است.
وی در بیان دلیل دوم مدعای خود ابراز داشت: عدالت خداوند اقتضا دارد که تناسب جرم و جزا برقرار باشد و اگر جرمی محدود است جزای آن نیز باید محدود باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیان دلیل سوم اظهار داشت: در فرض خلود و جاودانگی عذاب برای مجرمین رحمت خداوند که عام است خدشه دار خواهد بود، که این نیز از محالات است.
وی افزود: دلیل چهارم مبتنی بر نظام احسن است، زیرا نظامی که خلود عذاب در آن نباشد احسن از نظامی است که خلود عذاب در آن مطرح باشد.
این استاد دانشگاه با بیان دلیل پنجم خود تأکید کرد: علم و حکمت خداوند با فرض علم خدا بر خلود برخی مجرمین در عذاب سؤالی مطرح میکند که چرا خداوند با وجود این علم دست به خلقت آنها زده است؟/1329/پ202/ف