۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۲۴۹۲۶۷
نماینده مجلس:

نام حضرت زینب تداعی کننده یک بانوی قهرمان در جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حداد عادل در مراسم نهمین همایش سوگواره‌ها، نواها و اشعار آئینی، گفت: نام حضرت زینب(س) تداعی کننده یک بانوی قهرمان در جامعه اسلامی است.
حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم اختتامیه همایش سوگواره‌ها نواها و اشعار آئینی که شامگاه پنج شنبه هفتم اسفند در مجموعه ایوان شمسی برگزار شد، ضمن ستایش از مداحان اهل بیت (ع) و برگزیدگان این سوگواره گفت: همه مداحان در این مجلس برنده و همه آنهایی که این را انتخاب کرده اند، برنده هستند.


وی با اشاره به تحول انقلاب در عرصه مداحی اظهار کرد: با مرور خاطرات این 70 سال عمر خود متوجه شکوفایی عرصه مداحی در مدت پیرزوی انقلاب اسلامی ایران هستم.


رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، با اشاره به دوره جوانی و دانشجویی خود در سال 42-43 خاطرنشان کرد: در آن زمان هنوز تبلیغات مارکسیت ها علیه دین بود و آن ها دین را افیون توده ها  وملت ها می دانستند، مارکسیت ها دین را وسلیه خواب و خام کردن مردم می دانستند و آن را مخالف با جنبش های رهایی بخش ترسیم برای جوان ها ترسیم می کردند.


حداد عادل با بیان اینکه در دوران طاغوت در مجالس روضه و عزاداری تبلیغات منفی می کردند و نوحه و روضه را بی نتیجه می دانستند، گفت:50 سال پیش در جامعه ما این تبلیغات بود و ما شاهد بودیم از همین دسته جات عزاداری و حوزه های علمیه انقلابی بی نظیر در جهان به وجود آمد و آثار آن جهان را متحول کرد، و آثار این عزاداری ها را در انقلاب و جنگ تحمیلی مشاهد کردیم.


رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به کتاب خدمات متقابل اسلام ایران اثر شهید مطهری، بیان کرد: در این کتاب اشاره شده است به اینکه عزادرای امام حسین (ع) به انقلاب کمک کرد و انقلاب هم به زنده نگه داشتن این عزاداری ها کمک کرد.


وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران فضا را برای رشد و تسهیل فراهم کرد، خاطرنشان کرد: عرصه مداحی نشان دادن حقیقت عاشورا و کربلا است، ظلم ستیزی و عدالت از پیام های کربلا است در حالی که در گذشته در حق نهضت حسینی جفا شده بود و تصور غلطی از کربلا و چهره قهرمانان کربلا ترسیم می شد.


حداد عادل افزود: در آن دوره تصور حضرت زینب طوری نشان داده شده بود که جز ستم دیده گی و ستم مفهوم دیگری نداشت، حتی خانواده های که روضه برای حضرت برپا می کردند اسم دختر های خود را زینب نمی گذاشتند و این موضوع با مراجعه به ثبت احوال در آن زمان قابل مشاهده است.


رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه امروز اسم زینب یک بانوی قهرمان را تداعی می کند، عنوان کرد: به جای تصویر ذلت بار از ایشان امروزه تصویر حماسی ایشان ترسیم شده است و این با حرف و سخن نبوده است بلکه در عمل بوده است.


 وی با اشاره به رزمندگانی که به جبهه رفته اند و استقلال ها به دست آورده اند، خاطر نشان کرد: نتیجه اینکه امروزه استکبار ناکام علیه انقلاب اسلامی است و اهل بیت(ع) از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار هستند، نتیجه خدمت این عزاداری ها به  انقلاب است.


حداد عادل با اشاره به جوانانی که در راه مداحی اهل بیت (ع) قدم گذشته اند، گفت: شما باید اندیشه امام رحمه الله عیله و مقام معظم رهبری را در این راه روز افزون کنید و حقیقت معنوی، الهی و حماسی اهل بیت (ع) را در برنامه های خودتان مجسم کنید، همه تلاش کنید که عاشورا و محرم همچنان که از با آغاز فعالیت های امام  در سال 41 آغاز و موتور و محرک انقلاب بوده این حرکت آفرینی با قوت ادامه یابد.


رییس فرهنگستان ادبیات و زبان فارسی ادامه داد: شما در توده های مردم راه دارید و باید از این فرصت و نعمت استفاده کنید تا تفکر دینی را ارتقا ببخشید.


وی با اشاره به توصیه ای به مداحان اظها کرد: به مدحان توصیه می کنم افزون بر شعرهای آئینی معاصر از شعرهای عرفانی و اخلاقی زبان فارسی استفاده کنید، این گنجینه هزار ساله فارسی قصاید و غزلیاتی که داریم، جامعه را هدایت می کند، گاهی مداح با خواندن غزلی از صائب می تواند به اندازه منبری ها فکر اخلاقی به مستمعان خود بیاموزد./818/پ202/ب4

ارسال نظرات