۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۴۹۴۲۸
مدیرکل کمیته امداد استان قم:

قم در جذب مشارکت‌های مردمی برای رسیدگی به امور ایتام رتبه نخست را دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به این‌که قم در جذب مشارکت‌های مردمی برای رسیدگی به امور ایتام رتبه نخست را در کشور دارد، گفت: از مردمی که در سایه حضرت معصومه(س) و مراجع عظام تقلید زندگی‌ می‌کنند چنین انتظاری می‌رفت.
عبدالله جلالي، مديركل كميته امداد امام خميني قم

عبدالله جلالی، مدیرکل کمیته امداد استان قم ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید که به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری انجام شد، اظهار داشت: از نهم تا 15 اسفندماه به این عنوان نام‌گذاری شده است؛ هدف ما این است که با عنایت مردم و خیران، امکانات بیشتری را برای محرومان، ایتام و نیازمندان فراهم کنیم.

 

وی با اشاره به این که در آستانه سالروز ورود امام خمینی(ره) به شهر قم هستیم، گفت: ایشان در دهم بهمن‌ماه سال 57 به این شهر آمدند و 14 اسفندماه نیز فرمان تشکیل کمیته امداد را صادر کردند؛ بنابراین کمیته امداد هم مولود انقلاب و هم مولود قم است.

 

امسال 250 شغل برای محرومان ایجاد شده است

 

مدیرکل کمیته امداد استان قم در تشریح راهبردهای اساسی امداد در عرصه حمایت‌های اجتماعی، بیان داشت: مهم‌ترین راهبرد ما بحث توانمندسازی، اشتغال و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است؛ از آغاز امسال تا کنون هزار و 250 شغل را با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال ایجاد کرده‌ایم؛ همچنین چهار هزار و 150 نفر آموزش فنی و حرفه‌ای دیده‌اند.

 

جلالی در گزارش فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تحصیلی، گفت: حمایت از دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنان برای بالا بردن سطح علم و دانش از راهبردهای مهم ما است؛ در استان قم بیش از 4200 دانش‌آموز و هزار دانشجو رشته‌های مختلف را حمایت می‌کنیم که از این تعداد 84 نفر در ابعاد مختلف نخبه هستند.

 

سالانه بیش از 2 هزار مراسم ازدواج تحت حمایت کمیته امداد برگزار می‌شود

 

وی کمک به  امر ازدواج جوانان و زنان سرپرست خانوار را یکی از شاخص‌های مهمی دانست که در دستور کار کمیته امداد است و بیان داشت: سالیانه 1500 تا 2300 ازدواج در استان قم سازماندهی می‌شود که با آموزش‌های لازم برای موفقیت زوج‌های جوان در زندگی زناشویی، همراه است.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قم تأمین و ساخت مسکن محرومان را از دیگر برنامه‌های کمیته امداد عنوان کرد و گفت: در 3 سال گذشته بیش از 800 خانواده را صاحب مسکن کرده‌ایم که عموما با کمک خیرین این اتفاق افتاده است و ما هیچ تسهیلات بانکی‌ای دریافت نکرده‌ایم.

 

نیازمندان قم با 25 میلیون تومان صاحب خانه می‌شوند

 

جلالی افزود: تا دیروز خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد استان قم با 15 میلیون تومان صاحب مسکن می‌شدند اما روز گذشته پروژه‌ای با زیربنای 105 متر مربع با 66 واحد به بهره‌برداری رسید که به دلیل افزایش هزینه‌ها، هر واحدی با  25 میلیون تومان به افراد واگذار می‌شود؛ البته مددجویانی که توان پرداخت این مقدار را هم ندارند، سهم آورده‌شان از سوی خیرین تأمین می‌شود.

 

وی یکی از راهبردهای مهم دیگر در کمیته امداد را مسأله درمان دانست و گفت: اعتقاد داریم که طبقات ضعیف جامعه که دچار فقر هستند باید در این زمینه  کمک بیشتری شوند؛ در استان قم خانواده‌ نیازمند تحت حمایتی نیست که نیاز به عمل جراحی داشته باشد و ما پاسخ‌گو نباشیم؛ البته باید از دولت نیز تشکر کنیم که در سال جاری در حوزه درمان اقدامات مؤثری را برای آحاد جامعه فراهم کردند.

 

فقر اقتصادی از رهگذر فقر فرهنگی بوجود می‌آید

 

مدیرکل کمیته امداد استان قم پرداختن به مسائل فرهنگی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با بررسی‌ها و تحقیقاتی که به عمل آمد دریافتیم ریشه فقر اقتصادی حاکم بر جامعه، فقر فرهنگی است؛ بنابراین باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم تا فضایی برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها فراهم شود.

 

آمار خانواده‌های تحت پوشش استان قم روند نزولی دارد

 

جلالی یکی از افتخارات استان قم را رو به کاهش بودن آمار خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در چهار سال گذشته دانست و گفت: در پایان سال 87، خانواده‌ای تحت پوشش 5.3 درصد جمعیت بودند اما امروز این رقم به  3.1 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به این‌که یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مراجع عظام تقلید رسیدگی به اموز محرومان و فقرا است، ابراز داشت: مردم قم به برکت وجود حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مراجع و روحانیت در جذب مشارکت‌های مردمی در رسیدگی به امور ایتام رتبه نخست کشوری را دارد که البته با توجه به این‌که مردم قم در سایه حضور چنین مراجع عظیم الشأنی زندگی می‌کنند، چنین انتظاری از آنها می‌رود./928/پ202/ب4

ارسال نظرات