۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۴۹۶۱۴
مسؤول دبیرخانه کانون‌های مساجد خراسان رضوی خبر داد؛

تقدیر از 30 مدیر کانون برتر خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی گفت: همزمان با بیست و دومین سالروز تأسیس ستاد عالی کانون های مساجد، از 30 مدیر کانون برتر استان تقدیر می شود.
محمد حسين عبداللهي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی ظهر امروز در نشستی خبری  در  محل دبیرخانه کانون های مساجد استان به تشریح ویژه برنامه های 18 اسفند که به مناسبت بیست و دومین سالروز تاسیس ستاد عالی کانون های مساجد برگزار می شود، پرداخت.

 

 

وی با بیان این که امسال این برنامه با حضور حجت الاسلام حمید رضا سلیمانی، مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و مرتضی صولت، شهردار مشهد  در روز پنج شنبه 14 اسفند در هتل ثامن طرقبه برگزار می شود، گفت: تقدیر از 30 مدیر کانون برتر استان نیز در این همایش صورت می گیرد.

 

 فعالیت110 کانون مساجد در حاشیه شهر مشهد

 وی با بیان این که این گردهمایی با حضور 600 نفر از مدیران کانون های مساجد استان برگزار می شود، افزود: در حال حاضر بیش از یک هزار و 600 کانون فرهنگی هنری مساجد در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند.

 

عبداللهی افزود: از مجموع یک هزار و 607 کانون مساجد استان، 630 کانون شهری و 975 کانون روستایی است که حدود بالای 60 درصد کانون های مساجد خراسان رضوی روستایی هستند که از این تعداد 353 کانون در مشهد مشغول به فعالیت هستند و   110 کانون در حاشیه شهر هستند.  

 

وی، تعداد کانون‌های تخصصی در استان را 30کانون عنوان کرد و گفت: این کانون‌ها فعالیت‌های تخصصی، سمعی، بصری و مجازی را انجام می‌دهند.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی افزود: در 21 مصلی نماز جمعه در استان کانون تشکیل شده است که مسؤولان کانون اوضاع فرهنگی شهر را رصد و به امام جمعه آن شهر گزارش می‌دهند.

 

عبداللهی از وجود کانون‌های فرهنگی در 19 دانشگاه استان خبر داد و تصریح کرد: برای افرادی که تا دیروز در محله عضو کانون بوده‌اند و حال به دانشگاه آمده‌اند نیز این شرایط وجود دارد که به عضویت کانون‌های دانشگاه درآیند.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی بیان کرد: در دل کانون‌های فرهنگی مساجد یک هزار و 200 کتابخانه و 62 مرکز با عنوان خانه‌های نور که فعالیت‌های قرآنی برای تمام سنین انجام می‌دهند، وجود دارد و بیش از یک هزار و 670 مسجد مجری طرح تلاوت نور در استان هستند و 16 مرکز خانه فرهنگ دیجیتال با هدف اینترنت پاک راه اندازی شده است.

 

عبداللهی در ارتباط با خانه های نور تصریح کرد: خانه نور با هدف ترویج فعالیت‌های قرآنی در تمام گروه سنی و همچنین با هدف این که مردم با حضور در این مراکز از آموزش، روانخوانی، روخوانی، حفظ و تفسیر قرآن بیشتر بهره‌مند شوند تشکیل شده است.

 

وی به هدف تشکیل کانون‌های فرهنگی مساجد اشاره کرد و افزود: کانون‌های فرهنگی مساجد با هدف مبارزه با تهاجم فرهنگی و به درخواست خود مردم ایجاد شده است.

 

عبداللهی با بیان این که براساس قانون پنجم توسعه باید 25 درصد از مساجد استان دارای کانون فرهنگی باشند که ما هم‌اکنون به این افق رسیده‌ایم، اظهار کرد: اعضای کانون‌های مساجد متغیرند و هرکانون به صورت میانگین 150 تا 200 نفر عضو دارد.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی در ارتباط با نحوه حمایت از کانون‌ها، بیان کرد: حمایت از کانون به سه صورت حمایت نقدی، حمایت مشارکتی و کمک تجهیزاتی است.

 

وی با بیان این که سرانه نقدی امسال کانون‌ها 600هزار تومان است، افزود: در حمایت مشارکتی برای خرید اقلام اداری و سمعی، بصری مبلغی حدود 50 درصد به کانون داده می‌شود که روستائیان ازحمایت  60 درصدی در این زمینه می‌شوند ودر حمایت تجهیزاتی اقلام مورد نیاز به کانون ها اهدا می‌شود.

 

عبداللهی درادامه با اشاره به افتخارات اعضای کانون های مساجد خراسان رضوی در جشنواره جوانان مساجد گفت: امسال در جشنواره قرآنی مدهامتان نفر اول قرائت، نفر سوم رشته حفظ و نفر دوم رشته اذان از خراسان رضوی هستند.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی با بیان این که در حال حاضر64 نشریه از اعضای کانون های مساجد در استان فعال است، افزود: در جشنواره نشریات تجربی امسال چهار نشریه از خراسان رضوی رتبه نخست را کسب کردند.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش تأثی گذار کانون های مساجد در فعالیت های فرهنگی و هنری گفت:در جشنواره سرود روستایی که بهمن ماه امسال در خوزستان برگزار شد، خراسان رضوی رتبه اول را کسب کرد.

 

ارسال1428 اثر به جشنواره «بچه های مسجد»

عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری «بچه های مسجد» همزمان با برنامه های سالروز بیست و دومین سالگرد تاسیس ستاد عالی کانون های مساجد گفت: یک هزار و 428 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد 598 اثر با موضوع قرآن و نهج البلاغه،623 اثر با موضوع نشاط و اردویی و 207 اثر با موضوع برنامه های تربیتی است.

 

وی درادامه با اشاره به اولویت های برنامه های کانون های مساجد در سال 94 گفت: برنامه ها در سال 94 حول چهار محور قرآن و عترت، نماز و مسجد، خانواده و سبک زندگی و فعالیت های عمومی فرهنگی و هنری برنامه ریزی و طراحی می شود.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد خراسان رضوی در ادامه افزود: بودجه سالانه دبیرخانه کانون های مساجد خراسان رضوی در سال 93 شامل دو میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است که در قالب های نقدی و سرانه، تجهیزاتی و مشارکتی به کانون های استان اختصاص یافته است./934/پ202/ب5 

ارسال نظرات