۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۴۹۸۸۲
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

مطبوعات در راستای ورود به مباحث دینی احساس مسؤولیت کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین گفت: دین مهم‌ترین رسانه و پیامبران بزرگ‌ترین خبرنگاران از عالم غیب هستند، بنابراین رسانه‌ها و مطبوعات نیز وظیفه دارند با به کارگیری فکر و اندیشه خود از همه ظرفیت‌های بالای دین استفاده کنند.
حجت الاسلام علي نعمت اللهي حجت الاسلام علي نعمت اللهي، مديرکل سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی نعمت اللهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قزوین ظهر امروز11 اسفندماه در اختتامیه سومین جشنواره "دین در مطبوعات محلی" به تشریح اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره دین و مطبوعات محلی به عنوان طرحی کاملا ابتکاری در استان قزوین با هدف ایجاد و تحریک حس مسوولیت در بین اهالی رسانه و مطبوعات برگزار شده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی با بیان این‌که ارتباطات یکی از موضوعات مهم و مطرح در دنیای امروزی است افزود: ارتباطات ریشه در تاریخ داشته و هم زمان با تولد بشریت ارتباطات درون فردی نیز شروع شده و به مرور گسترش یافته است؛ تا حدی که امروز ارتباطات جهانی در دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده است.

 

وی در ادامه به رابطه عمیق و ریشه دار فرهنگ و ارتباطات اشاره و بیان داشت: فرهنگ به عنوان ملازم و همراه ارتباطات و رسانه نقش مهمی در اثر گذاری بر جامعه و افراد آن دارد.

 

حجت الاسلام نعمت الهی با بیان این‌که اثرگذاری دنیای غرب بر  علوم ارتباطات نظریه پردازی شده است اظهار کرد: هرچند که در حوزه‌های نظری داشته غرب تلاش زیادی داشته است؛ ولی ما نباید در برابر آنان خودباخته شویم.

 

وی ادامه داد: سرزمین مشرق زمین که ایران بخشی از همان مشرق زمین دیروز است، خاستگاه مسشرقین یعنی بزرگترین نظریه پردازان است که حتی هم اکنون مورد استفاده غرب بوده و در عمیق‌ترین حوز‌های علمی و دینی در حال تولید و نظریه پردازی بوده است.

 

دبیر جشنواره «دین در رسانه محلی» گفت: متاسفانه غرب داشته‌های ما را به یغما برده و از ما گرفت و پس از تجزیه و تحلیل و تفسیر کردن آن به نفع خود با ادبیات جدید دوباره به ما بازگرداندند و متاسفانه برخی فکر کردند که این سخنان از خود آنان است.

 

وی با بیان این‌که غرب با تکیه بر علوم خود در راستای ارتباطات گام‌های بلندی برداشته است ابراز داشت: غرب با به کارگیری دو اصل موفقیت در اثرگذاری بر جامعه وارد شده است، ابزار و ماهیت رسانه دو علت اثرگذاری رسانه غربی بر جهان است؛ یعنی غرب در حوزه ابزار ارتباط گیری و ارتباط دهی در جامعه گام‌های اساسی برداشته و حجم اطلاعات خود را بالا برده است. 

 

این مسؤول با اشاره به سخنان مک کوئل نظریه پرداز غربی در حوزه ارتباطات جمعی سه رهیافت نقش آفرین در ارتباطات خاطرنشان کرد: رهیافت ساختار گرایانه که تکیه بر جامعه شناسی دارد و رهیافت رفتاری که مبنی بر روانشناسی اجتماعی است به همراه رهیافت فرهنگی که ریشه در انسان شناسی دارد در ارتباط گیری نقش اساسی دارند.

 

وی در ادامه تاکید داشت: نقش رسانه‌ها در رهیافت رفتاری بسیار برجسته بوده چرا که از این منظر و دریچه قدرت اثرگذاری بر جامعه و تنظیم افکار عمومی را دارند.

 

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره به تلاش غرب مبنی بر سلطه‌گری در جامعه از طریق دست کاری و هدایت افکار عمومی بیان داشت: غرب با سیاست نفوذ در جامعه و جریان سازی‌های ارتباطات گروهی و فردی توانسته است افکار مورد نظر خود را به جامعه القا کرده و تزریق زیر پوستی و آرام به فرهنگ جوامع داشته باشد.

 

وی با تاکیدبر لزوم ارتباط گیری صحیح با آحاد مردم در شرایط خاص کنونی تصریح کرد: هدف از وجود دین ایجاد ارتباط صحیح انسان با ذات حقیقی خود و در نهایت اصلاح رفتارهای اجتماعی وی است، که متاسفانه این مهم به عنوان نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی مغفول و کم رنگ باقی مانده است.

 

مدیرکل تبلیغات قزوین علت عدم فراگیری دین در جامعه را نپرداختن به تربیت دینی در کنار فرهنگ دینی دانست و تصریح کرد: در جامعه کنونی مظاهر دینی به وفور یافت می‌شوند ولی آنچه کم رنگ است تربیت دینی است که شکل گیری این فرهنگ و تربیت مستلزم ایفای نقش جدی و موثر رسانه‌هاست.

 

وی با گوشزد کردن خطر دشمن که به دنبال مدیریت ادراکات و احساسات و تصمیمات جامعه است تاکید داشت: ارتباطات در دنیای امروز به دو مکتب انتقال پیام و تولید و مبادله معنا بنا شده است؛ بنابراین ضروری است رسانه‌های داخلی در کنار تلاش برای تجزیه و تحلیل و اطلاع رسانی به مخاطبان، به فکر تولید معنا هم باشند.

 

حجت الاسلام نعمت الهی با تاکید بر رساندن صحیح  مفاهیم به جامعه بیان داشت: کج فهمی و درست بازتاب نشدن مفاهیم از مهم ترین آسیب‌های در حین انتقال یک مفهوم به جامعه است که این امر نیازمند اقدامات و تلاش‌های جدی رسانه‌ها در برداشتن گام‌های موثر برای اثرگذاری در جامعه است.

 

وی با اشاره به آیه "عم یتسائلون" اظهار داشت :دین مهم‌ترین رسانه و پیامبران بزرگترین خبرنگاران از عالم غیب هستند، بناراین رسانه‌ها و مطبوعات نیز وظیفه دارند با به کارگیری فکر و اندیشه خود از همه ظرفیت‌های بالای دین استفاده کرده و در پی پاسخگویی و رفع شبهات وارد شده بر نسل جوان و نقش آفرینی موثر و مفید در جامعه باشد.

 

دبیر استانی جشنواره" دین در رسانه محلی" با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره خاطرنشان کرد: این جشنواره در بخش‌های گزارش نویسی، عکس، مقاله نویسی و مصاحبه بوده که با استقبال خوب فعالان رسانه در سطح استان همراه بوده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی در پایان تصریح کرد: در واقع هدف از برگزاری این جشنواره این است که تفکر حاکم بر مطبوعات تغییر کرده و موجب شود اصحاب رسانه در راستای ورود به عرصه دینی احساس تکلیف کنند./848/پ202/ب4

ارسال نظرات