۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۵۰۲۴۰
دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس:

بازشناسی اخلاق نقش اساسی در شناخت مکاتب مختلف دارد

خبرگزاری رسا ـ دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس با بیان این‌که مسلمانان و پیروان آیین کنفوسیوس باید با ظرفیت‌های دینی و اخلاقی بین این دو مکتب آشنا شوند، گفت: بازشناسی اخلاق نقش اساسی در شناخت مکاتب مختلف دارد.
حجت الاسلام خالقي پور

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجید خالق پور، دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس، در این همایش که امروز چهارشنبه 13 اسفندماه در سالن همایش های مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: این همایش دومین همایشی است که در این موضوع با همکاری دانشگاه یونن برگزارمی‌شود، دور اول این همایش در کشور چین و در محل دانشگاه یونن برگزار شد که نتایج بسیار مطلوبی در برداشت.

 

وی افزود: اسلام دین گفت‌وگو است و از زمانی که پیامبر اکرم (ص) به نبوت مبعوث شدند، پایه‌گذار نظام ارتباطی با سایر ادیان بودند و این جریان بین پیروان ایشان هم ادامه دارد.

 

دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس با اشاره به این‌که این‌گونه نشست‌های علمی بهانه‌ای برای آشنایی دو طرف با افکار یکدیگر است، عنوان کرد: این‌گونه برنامه‌ها زمینه‌های ایجاد وحدت را در میان امت‌ها و ملت‌ها فراهم خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: بحث اخلاق یکی از مهم‌ترین ابعاد دینی و آیینی در هر مکتب اعتقادی است و بازشناسی این اصول نقش بسیار مهمی در بازشناسی مفهومی این مکاتب دارد.

 

حجت‌الاسلام خالق پور بابیان این‌که اخلاق در تمام دسته‌بندی‌هایی که از مکاتب ارائه‌شده است از امور نفسانی و مرتبط با نفس درونی انسان است، ابراز کرد: ظاهراً در تعریف اخلاق در بین اسلام و مکتب کنفوسیوس تفاوت چندانی نیست و اگر اختلافی باشد در جزئیات است.

 

وی افزود: در دین مبین اسلام به صفاتی همانند خودسر و لجوج نبودن تأکید فراوان شده است و این صفات از جمله ویژگی‌هایی هستند که در مکاتب نگاه فردی را در نظر دارند و این یعنی این‌که نظر دیگران در آن مورد توجه نیست و صرفاً به‌عنوان یک ویژگی نفسانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس بابیان این‌که اگر چنین فضایلی در ارتباط با دیگران موردنظر ما باشد نگاه اخلاق عوض خواه شد به‌نحوی‌که به آن اخلاق جمعی تلقی می‌شود، گفت: دوستی با دیگران، تذکر دادن نسبت به عیوب دیگران با زبان احترام‌آمیز و پسندیدن هر چیزی برای دیگران برمدار آن چیز که برای خود بپسندیم برای دیگران نیز بپسندیم از مهم‌ترین این صفات اخلاقی مشترک است.

 

وی افزود: بحث بارز مشترک بین این دو آیین به مصادیق این دو حوزه اخلاقی بازمی‌گردد و نه تعریف آن‌ها.

 

حجت‌الاسلام خالقی بابیان این‌که توکل، رضای به خواست الهی و یاد مرگ و قیامت در دو حوزه اخلاقی فردی و اجتماعی اسلامی مورد توجه است، گفت: اگر اسلام سازندگی را در حوزه شخصی و فردی مورد تأکید قرار می‌دهد به این دلیل است که فرد را برای اجتماع می‌خواهد نه یک فرد منزوی./921/پ202/ی

ارسال نظرات