۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۲۵۰۶۲۳
مدرس طب اسلامی تأکید کرد؛

لزوم تربیت نیروهای ارزشی در عرصه طب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ مدرس طب اسلامی گفت: دانشگاه‌های پزشکی باید با نگاه اسلامی تأسیس شوند، با آن نگاهی که برای اسلام سرباز تربیت می‌کند، برای عرصه پزشکی نیز باید افرادی این‌چنین تربیت شوند.
حجت الاسلام ناظريان، همايش طب اسلامي و سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدحسین ناظریان، مدرس و پژوهشگر طب اسلامی امروز در همایش «طب اسلامی و سبک زندگی» که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، بابیان این‌که موضوع سبک زندگی اسلامی در کشور متولی ندارد، گفت: این بحث را رهبر معظم انقلاب سه سال پیش در بجنورد کلید زدند اما کسی به‌طور کاربردی راجع به این موضوع کاری انجام نداده است.

 

هدف قرارداد 1319، ایجاد فاصله بین جامعه و حوزه‌های علمیه بود

 

وی به محدود کردن فعالیت‌های حوزه علمیه در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: امروز حوزه علمیه به‌طور تخصصی وارد موضوعات فقه، اصول و تفسیر و به هدف خود که محدود کردن مخاطبان بود رسید؛ پس از قرارداد 1319 و تأسیس مدرسه دارالفنون، در عمل طب را از حوزه گرفتند و با تهدید، زندانی کردن و اعدام توانستند به هدف خود برسد.

 

حجت‌الاسلام ناظریان بابیان این‌که امروز نیز حوزه بر همان مبنا در حال اداره شدن است، خاطرنشان کرد: کشوری که می‌خواهد منتظر صاحب‌الزمان(ع) باشد، آمار طلاق، بی‌نمازی، اختلافات و طلاق‌های عاطفی در چه وضعیتی است؟

 

وی به استفاده امت اسلامی از آموزه‌های طب اسلامی در زندگی خود اشاره و اظهار کرد: روزی در جامعه اسلامی یک پزشک رومی نزد پیامبر (ص) می‌رود و می‌گوید من چندین روز در این شهر بوده‌ام، چرا هیچ بیماری به من مراجعه نمی‌کند؟ پیامبر (ص) به او گفتند اینجا بیماری نداریم، مردم آموخته‌اند چه کنند که بیمار نشوند و اگر بیمار شدند، چه کنند که درمان شوند.

 

رسوخ فرهنگی زندگی غربی در جامعه

 

این مدرس طب اسلامی اضافه کرد: زمانی رییس دولت انگلیس می‌گوید 60 سال آینده ایران با سونامی سرطان مواجه خواهد شد، این حرف به این دلیل است که می‌داند چه کرده و چه فرهنگی در مردم کشور ما وارد کرده؛ این فرهنگ آن‌قدر در مردم رسوخ کرده که همه با آن تفکر زندگی می‌کنند، بین مردم فاصله‌ای ایجادشده و این مشکل از زمان فاصله دادن حوزه از سیستم عملی جامعه به وجود آمد.

 

وی تصریح کرد: نتیجه آموزش‌های غلط برخی متخصصان طب سنتی سبب دور شدن و زده شدن آنان می‌شود؛ اگر یک طبیب به فقه، فلسفه و کمی از علوم تجربی آگاه نباشد، طبیب نیست همان‌طور که اگر یک طبیب درمان را از دارو شروع کند طبیب نیست زیرا درمان باید از غذا آغاز شود.

 

حجت‌الاسلام ناظریان با انتقاد از دور شدن حوزه از جامعه، یادآور شد: جلوی کاربردی شدن حوزه را گرفتند، فقها درگذشته هم فقیه بودند، هم موسیقی‌دان و در کنار فقه و فلسفه، علوم معرفتی و اخلاقی، یک دوره علوم طب نیز می‌نوشتند.

 

مزاج، راه اصلاح قوای نفسانی

 

وی به سخنی از امام رضا (ع) در رساله ذهبیه اشاره کرد که می‌فرمایند: «قوای نفسانی بشر تابع مزاج بدن است» و ادامه داد: این کلام، گام اول در  سبک زندگی است، شهوت شکم، شهوت چشم، شهوت گوش و زبان، همگی قوای نفسانی هستند که با اصلاح و شناخت مزاج، تمام قوای نفسانی انسان اصلاح می‌شود.

 

این پژوهشگر طب اسلامی آسیب وارده بر طب امروزی را عدم اشراف بر علوم بدن انسان دانست و خاطرنشان کرد: پزشکی که امروز برای یک بیماری دارویی تجویز می‌کند، از دیگر نقاط بدن آگاهی ندارد و نسبت به آسیب‌های واردشده به دیگر اعضای بدن آگاه نیست و نتیجه آن، وارد شدن آسیب‌های بیشتر به بدن فرد می‌شود.

 

بچه‌های ارزشی همچون هشت سال دفاع مقدس وارد عرصه طب اسلامی شوند

 

وی، حرکت مبنایی در تبیین و اصلاح سبک زندگی اسلامی را طلاب و بچه‌های ارزشی دانست و گفت: دانشگاه‌های پزشکی باید با نگاه اسلامی تأسیس شوند، با آن نگاهی که برای اسلام سرباز تربیت می‌کند، برای عرصه پزشکی نیز باید افرادی این‌چنین تربیت شود؛ روزی بچه‌های ارزشی هشت سال جنگیدند و کشور را حفظ کردند، امروز نیز عرصه طب باید به دست بچه‌های ارزشی اداره شود همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «باید در طب اسلامی و سنتی وارد شویم و می‌توانیم آن را به دنیا صادر کنیم».

 

گفتنی است، حجت‌الاسلام کاظمی جان علی کاظمی، رییس دانشگاه ایلیای هلند نیز به بیان سخنانی پیرامون طب اسلامی و نگاه اروپا به طب سنتی پرداخت./9315/پ203/ب4

ارسال نظرات