۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۵۰۸۴۸
عضو هیأت ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

عدم استقلال بانک مرکزی ریشه پایداری تورم در کشور است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیإت ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین دلایل پایداری تورم و نرخ روزافزون آن در کشور عدم استقلال بانک مرکزی است، گفت: حاکمیت سیاست‌های مالی دولت بر سیاست‌های پولی کشور سبب افزایش فاصله طبقاتی روزافزون و توزیع نابرابر ثروت در درازمدت شده است.
اقتصاد ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق توسلی، عضو هیأت ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از ظهر امروز در همایش کارآمدی مفاهیم دین اسلام در اقتصاد با بیان این‌که ایران جزو کشورهای در حال ‌توسعه است، گفت: در کشورهای در حال ‌توسعه زمانی رشد محقق می‌شود که تمامی ظرفیت‌های اشتغال در کشور پرشده و نرخ بیکاری در کشور به صفر برسد.

 

وی با اشاره به این‌که نظام‌های اسلامی در مقایسه با سایر نظام‌ها با محدودیت‌های در زمینه استقراض و ربا مواجه بوده و امکان استفاده از سیاست‌های استقراضی را ندارند، افزود: برای همین اسلام به سیاست‌های مالی روی آورده و با توسل به سیاست‌های انبساطی پولی و نشر اسکناس اقدام به جبران کمبودهای بودجه‌ای خود می‌کنند.

 

عضو هیأت ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که این موضوع موجب شده است که بانک مرکزی استقلال لازم را نداشته و سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی حاکم شود، ادامه داد: این امر اقتصاد را با چالش‌های جدی مواجه کرده که بزرگ بودن دولت و ناتوانی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و تعیین سیاست‌های پولی به‌جای بانک مرکزی توسط دولت از مهم‌ترین این چالش‌ها است و موجب شده سیاست‌های پولی به‌جای حاکمیت برای سیاست‌های مالی دولت، به تابعی برای سیاست‌های مالی دولت تبدیل شوند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توسلی با اشاره به این‌که دولت‌های برای مصونیت از عوارض ربا و استقراض به ‌سوی انتشار پول می‌روند که انتشار زیاد پول سبب افزایش و پایداری تورم در کشور می‌شود، اظهار کرد: تورمی که به این صورت در کشور پایدار می‌شود کاهش آن به‌ سختی زیادی امکان‌پذیر خواهد بود.

 

وی بابیان این‌که علل اصلی پایداری تورم در کشور بزرگی دولت، عدم استقلال بانک مرکزی، چسبنده بودن دستمزدها، پایداری سطح تقاضای کل و پایین بودن درجه اعتبار سیاست‌های پولی است، ادامه داد: به دلیل عدم استقلال بانک مرکزی این اهرم مهم در اقتصاد نمی‌تواند به‌خوبی قدرت کنترل حجم پول و گردش پول را بر عهده داشته باشد که همین امر موجب افزایش تورم و آسیب به اقتصاد شده درحالی‌که دولت به‌جای دخالت در سیاست‌های پولی می‌تواند با انتشار اوراق مشارکت و طرح مسکوکات می‌تواند کسری بودجه خود را تأمین کند.

 

عضو هیأت ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این‌که متأسفانه هنوز جایگاه دولت و بانک مرکزی در خصوص تعیین اهداف مالی کشور به‌خوبی مشخص نیست، گفت: در نظام اسلامی برخلاف نظام‌های غربی تعیین هدف‌های اقتصادی نه‌تنها بر عهده دولت و بانک مرکزی نیست بلکه هدف مالی و سیاست‌های پولی را اسلام تعیین می‌کند.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین توسلی با اشاره به این‌که در نظام اسلامی ارزش پول و تثبیت قیمت‌ها یکی از اصول اسلامی است، ادامه داد: استقلال بانک مرکزی از دولت محقق شدن این هدف را فراهم می‌کند.

 

وی با بیان این‌که دولت‌ها از سیاست‌های کوتاه‌ مدت مالی استفاده می‌کنند تا به رشد برسند، اظهار کرد: متأسفانه از آنجایی‌ که تغییر دستمزدها با نرخ تورم که مرتب در حال افزایش است هماهنگ نیست تورم در کشور افزایش‌یافته و توزیع درآمد نسبت به سال‌های قبل نابرابرتر شده و به ‌مرور زمان منجر به تعارض طبقات و افزایش فاصله طبقاتی میان مردم می‌شود.

 

عضو هیأت ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که برخلاف دیدگاه حاکم بر نظام اقتصادی داخل کشور هدف نظام پولی را دین و مردم تعیین می‌کنند نه دولت، ادامه داد: برای اجرای سیاست‌های پولی نظام اسلامی، استقلال بانک مرکزی از دولت ضروری است و این استقلال باید در قالب چارچوب‌های نظام اسلامی باشد اما متأسفانه در حال حاضر هم باوجود این‌که شعار دولت یازدهم استقلال بانک مرکزی از دولت بود بازهم می‌بینیم این امر تاکنون هنوز محقق نشده است.

 

حجت‌الاسلام توسلی با اشاره به پول اینترنتی، گفت: پول‌های اینترنتی که به‌تازگی در دنیا ایجاد شده به‌شدت نظام‌های اقتصادی و بانک‌ها را در معرض تهدید قرار داده است و چون مبنای این پول توافق افراد است باید به‌شدت مراقب باشیم چون بر این نظام هیچ قانونی حاکم نیست.

 

وی یادآور شد: متأسفانه امروز برخلاف دیدگاه اسلامی نه‌تنها پول ذات حقیقی و فیزیکی نداشته بلکه به‌ مرور زمان حتی ذات آن‌هم اعتباری شده و هیچ وجود فیزیکی نداشته که این امر ازنظر اسلام امری زیبنده نیست./921/پ202/ی

ارسال نظرات