۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۵۱۶۷۳
به مناسبت بیستمین سالروز شهادت روحانی مجاهد افغانی؛

نشست علمی «شهید مزاری و مشارکت اقوام در ساختار قدرت» در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «شهید مزاری و مشارکت اقوام در ساختار قدرت» به مناسبت بیستمین سالروز شهادت شهید مزاری، روحانی مجاهد افغانستان در جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد.
نشت علمي شهيد مزاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمی «شهید مزاری و مشارکت اقوام و ساختار قدرت» صبح امروز با حضور جمعی از اساتید و طلاب اهل کشور افغانستان در یادبود بیستمین سالروز شهادت شهید مزاری در جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس برگزار شد.

 

رضا کریمی، دبیر اجرایی این همایش در ابتدای این نشست به بیان اهداف برگزاری برنامه پرداخت و گفت: اگر هدف برگزاری این نشست تنها تجلیل از شخصیت این شهید باشد، شاید در نقاط مختلف جهان برای تجلیل از سالروز شهید مزاری مراسمی برگزار شود اما هدف این نشست، صرف تجلیل نیست.

 

وی ادامه داد: هدف اصلی این است که با پیام و اهداف بلند ملی و مذهبی آشنا شویم و اهدافی که ایشان در زندگی خود برای جامعه افغانستان ترسیم کرده‌اند به مردم خود برسانیم تا راهنمای راه باشد؛ رسالت ما در قبال شهید مزاری بسیار سنگین است به‌خصوص که شهید مزاری فرزند حوزه و عالم دینی بود که در بستر حوزه رشد و نمو پیداکرده بود.

 

کریمی با بیان این‌که شهید مزاری بر اساس فهم درست از آموزه‌های اسلامی، در برهه‌ای از زمان احساس وظیفه کرد که در افغانستان رهبری جهاد را به عهده بگیرد، اظهار کرد: شهید مزاری معتقد بود اگر درد، خطر، رنج و تهدیدی متوجه این سرزمین شود، همه ما برمی‌خیزیم؛ حرف شهید مزاری این بود که «برادران، ما که در کنار شما هستیم، از شما می‌خواهیم همان‌گونه که ما به باور و اعتقاد شما احترام می‌گذریم، شما نیز به باورهای مردم ما احترام بگذارید».

 

وی به نقایص موجود در قانون اساسی گذشته افغانستان اشاره و تصریح کرد: با نگاه به قانون اساسی می‌بینیم که به این مسأله دامن زده می‌شود، حقوق مذهبی شیعه نادیده گرفته می‌شود که البته در قانون مصوب سال 82 این مشکل رفع شده است؛ ما سال‌ها در کنار برادرانمان جهاد کردیم و دوشادوش یکدیگر در مقابل شوروی جنگیدیم، امروز انتظار ما این است که با دید برادرانه به ما نگاه کنند.

 

دبیر اجرایی این نشست علمی بابیان این‌که امروز این خواسته شهید مزاری در جامعه تحقق پیداکرده است، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ این سرزمین با بحران حاکمیت مواجه بودیم و هستیم، تا زمانی که وحدت و همبستگی در این جامعه نهادینه نشود، این مشکل حل نخواهد شد؛ در این شرایط است که وقتی مشارکت ملی وجود نداشته باشد، مشروعیت ملی نیز پدید نمی‌آید و اقتدار ملی نیز متأثر از آن خواهد بود.

 

گفتنی است، در ادامه، میزگردی علمی با حضور حجت‌الاسلام سید محمد مظفری، استاد جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام موسی رضایی، رییس دانشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات برگزار شد که به بیان ابعاد گوناگون حرکت شهید مزاری و شرایط افغانستان پرداختند./9315/پ202/ب5

ارسال نظرات