۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۵۱۷۴۲
به همت مرکز فقهی اهل‌بیت؛

کتاب «مصلحت در فقه» مورد نقد و بررسی قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام خلیلی بابیان این‌که بعد از انقلاب اسلامی فقه شیعه به عرصه عمومی آمد، اظهار کرد: بعد از انقلاب با خواسته‌های فقهی جامعه اسلامی مواجه شدیم که برخی از پژوهشگران را تشویق کرد که به سمت فقه بیایند.
حجت الااسلام يحيي جهانگيري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام خلیلی امروز صبح در جلسه نقد کتاب «مصلحت در فقه» که در مرکز فقهی اهل‌البیت(ع) برگزار شد با بیان این‌که پس از انقلاب اسلامی فقه شیعه به عرصه عمومی آمد، عنوان کرد: بعد از انقلاب با خواسته‌های فقهی جامعه اسلامی مواجه شدیم که برخی از پژوهشگران را تشویق کرد به سمت فقه بیایند.

 

حجت‌الاسلام‌ یحیی جهانگیری سهروردی در پاسخ به نقدهایی که در مورد کتاب «مصلحت در فقه» شد، اظهار داشت: این کتاب حاصل دو سؤال و دغدغه فکری بوده است و دلیل پرداختن به این کتاب این است که در عنوان خود قرار دارد.

 

نویسنده کتاب «مصلحت در فقه» با بیان این‌که فقه شیعی در همه‌ جا از مصلحت بهره برده است و با وجود این‌که فقه شیعی فقر تاریخی دارد اما فقر فکری ندارد، اظهار کرد: نگاهی که در گذشته به بحث مصلحت بود بحث تزاحم بوده است که سبب شد فقه شیعی، فقر تاریخی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که مصلحت می‌تواند در عرصه‌های دیگر کاربرد داشته باشد و قاعده مصلحت می‌تواند ما را از بحران‌هایی رها کند.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری با اشاره به این‌که شریعت آن آموزه‌های مقدس است که خداوند فرموده است، گفت: درحالی‌که فقه یک دانش فرآورده انسانی است که به دنبال کشف شریعت و آموزه‌های دینی است./921/پ202/ف

ارسال نظرات