۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۲۵۲۵۰۴
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز:

120 هزار نفر مخاطب برنامه های قرآنی شهرداری تبریز بودند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: در طول سال جاری برای آشنایی هر چه بهتر شهروندان با مفاهیم قرآنی و دینی و برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان 257 برنامه قرآنی و 10 هزار و 673 کلاس قرآنی برگزار شد.
حجت الاسلام احمد حميدي

حجت الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح فعالیت‌های فرهنگی این مرکز در طول سال 1393 پرداخت و اظهار داشت: سال 93 برای معاونت فرهنگی و همچنین زیرمجموعه های آن سالی پرکار همراه با فعالیت های تأثیرگذار بود. فعالیت هایی که عموماً در متن مردم و برای مردم و اقشار مختلف شهروندان با پرهیز از شعارزدگی و اقدامات نمایشی و ویترینی اجرا شدند.

 


وی ادامه داد: هر چند نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهر تبریز و هجمه های دشمنان نظام علیه فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی ما آن چنان گسترده، بی رحمانه و مخرب است که هر چه قدر در این باره کار شود باز هم کم است. متأسفانه در تبریز کارهای فرهنگی به شکل جزیره ای، غیرکارشناسی و بدون هدف و انسجام و برنامه صورت می پذیرد که خود این مسأله آسیب های بسیاری برای جامعه دارد.

 


حجت الاسلام حمیدی افزود: باید دانست که در برابر تهاجم فرهنگی که کاملاً سازمان یافته و برنامه ریزی شده اتفاق می افتد، نمی توان بدون برنامه اقدام کرد و موفق شد. معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز به عنوان سیاستگذار فعالیت های فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تبریز، کاملاً به این مهم واقف است و به همین دلیل سعی کرد در سال 93 تمامی برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز را با پشتوانه فکری کارشناسان و نخبگان پیش ببرد.

 


وی افزود: در سال 93 شورای راهبردی توسعه فرهنگی اجتماعی کلانشهر تبریز را با حضور نخبگان فرهنگی و اجتماعی و مسؤولان ارشد فرهنگی استان و تبریز تشکیل داد. این شورا ضمن تعیین راهبردهای فرهنگی اجتماعی در مجموعه شهرداری تبریز، اتاق فکری قوی و امین بوده و در برخی برنامه ها با ایجاد فکر نو کمک زیاد به پیشبرد اهداف مجموعه شهرداری تبریز کرده است.

 


حجت الاسلام حمیدی با بیان این‌که در سال 93 نخستین سند یکساله فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز تدوین و تقویم اجرایی برنامه‌های فرهنگی کلانشهر تبریز در سال 93 به واحدها، سازمان ها و مناطق شهرداری تبریز ابلاغ شد، افزود: سند یکساله فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز برنامه ای بود که با توجه به اسناد بالادستی و سیاسگذاری های کلان کشور طرح ریزی شده بود.

 


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز ادامه داد: این سند قابلیتی را به مجموعه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز می داد تا با توجه به این سند و براساس تقویم اجرایی در مسیری مشخص گام بردارند و از موازی کاری، اقدامات جزیره ای و آسیب های دیگری که معمولاً اجرای برنامه های بدون هدف گذاری بدان دچارند، مصون باشند. در این سند توجه ویژه ای به مقوله  نیازسنجی و مخاطب شناسی شده است.

 


وی افزود: به دنبال تشکیل شورای راهبردی در معاونت فرهنگی، در مناطق مختلف شهرداری هم، شوراهای فرهنگی تشکیل شد و این شوراها بر تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی همان منطقه نظارت می کند تا کلیه اقدامات فرهنگی با پشتوانه فکری و خردجمعی و همراهی نخبگان صورت بگیرد.

 


حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: شهرداری توانسته با استفاده از فرهنگسراها، خانه های سلامت، خانه های فرهنگ و کتابخانه هایی که در اختیار دارد در بحث آموزش شهروندی نیز پیشقدم و پیشرو باشد. در طول سال 93 به 835 هزار و 626 نفر در 5062 کلاس در 98 موضوع آموزش شهروندی داده شده است.

 


وی یادآور شد: این آموزش ها در موضوعاتی چون مسایل مذهبی و قرآنی، تقویت باورهای دینی و انقلابی، مهارت های زندگی، سبک زندگی اسلامی و ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، حجاب و عفاف، ازدواج و صیانت از خانواده، غنی سازی اوقات فراغت، کارآفرینی، توانمندسازی شهروندان، آموزش های هنری و صنایع دستی و بسیاری عناوین دیگر به شکل کارگاه ها، دوره ها و کلاس های مختلف برگزار شده است.

 


حجت الاسلام حمدی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی در طول سال 93 در مناسبت های ملی، مذهبی و انقلابی، یکسری برنامه های تجمعی هم برگزار کرده است که به نوعی با مقوله فرهنگ شهروندی رابطه دارند. در مجموع معاونت فرهنگی 667 برنامه تجمعی در سال 93 در قالب همایش ها، کنگره ها و جشنوارهای مختلف برگزار کرده است.

 


وی همچنین یادآور شد: برای آشنایی هر چه بهتر شهروندان با مفاهیم قرآنی و دینی و برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان با تمسک به قرآن 257 برنامه قرآنی و 10673 کلاس قرآنی اعم از روخوانی، روانخوانی، تجوید، قرائت، حفظ و تفسیر برگزار شد و نزدیک به 120 هزار نفر از شهروندان در طول سال 93 مخاطب برنامه های قرآنی مجموعه شهرداری تبریز بودند.

 


حجت الاسلام حمیدی افزود: در حوزه آموزش های شهروندی یکی از فعالیت های مهم بحث حجاب و عفاف و ازدواج و صیانت از خانواده بود. در این باره با برگزاری 162 عنوان همایش، کارگاه، نمایشگاه  و کلاس آموزشی یکی از مجموعه های پیشرو بودیم. اخیراً نیز در باره حجاب و عفاف به عنوان نهاد برتر استان شناخته شدیم./935/ت302/ب4

ارسال نظرات