۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۵۲۶۷۹
با سخنرانی آیت‌الله علم الهدی؛

مراسم عزاداری حضرت زهرا در حرم مطهر رضوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری ظهر شهادت یگانه دختر محمد مصطفی(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) همراه با مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) و سخنرانی امام جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
حرم مطهر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حرم مطهر رضوی در حالی که جامه سیه بر تن داشت، میزبان میلیون ها زائر و مجاور نوروزی ماتم زده ای بود که ظهر شهادت صدیقه اطهر(س) برای عرض تسلیت به محضر ثامن الحجج (ع) مشرف شده بودند.

 

مراسم شهادت از ساعت 9:30 در صحن انقلاب اسلامی در جمع خیل عظیمی از مردم آغاز شد؛ عِطر یاس نبوی صحن و سرای رضوی را پرکرده بود، عزاداران فاطمی که از ساعات ابتدایی صبح در نزدیکی حرم رضوی اجتماع کرده بودند از راه می رسیدند، دسته دسته هیئات عزاداری و کاروان های زیارتی نیز از سراسر کشور به عزاداری و تعزیه خوانی دز این صحن ملحق می شدند.

 

زائران و مجاوران در اماکن متبرکه حریم رضوی با مرثیه سرایی و سینه زنی در غم شهادت میوه دل و دردانه رسول خدا به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند، زائران غیر ایرانی نیز در صحن غدیر، رواق غدیر و رواق کوثر به سوگواری و عزاداری پرداختند.

 

در این مراسم آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد به مقتل خوانی پرداخت و افزود: پیامبر اکرم(ص) حضرت رضا(ع) را دومین بضعه خود پس از حضرت فاطمه(س) تعیین کرده اند که بیانگر این است که صحن و سرای رضوی مدینه دوم است.

 

وی تصریح کرد: آنجا که کسی نمی تواند برای عرض تسلیت به رسول خدا و در مظلومیت فاطمه (س) اشک بریزد در این صحن و سرا با برق اشک این مصیبت خاندان اهل بیت(ع) را به حضرت رضا(ع) تسلیت بگوید.

 

چرایی شهادت حضرت زهرا

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به تفاوت مقتل امام حسین(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: جریان شهادت امام حسین(ع) نصف روز به طول انجامید اما مقتل شهادت حضرت زهرا(س) سه ما طول کشید تا اینکه در نیمه شب سوم جمادی الثانی با شهادت ایشان به پایان رسید.

 

وی با تبیین چرایی شهادت حضرت زهرا(س) افزود: دین مداری همراه با ستیز است و به صورت یک جریان آرام و آمیخته با زندگی رفاه نیست؛ غیرممکن است در هیچ وضعیتی دین مداری در قالب یک زندگی و بستری آرام شکل گیرد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دین مداری آمیخته با نبرد و بر دو نوع کفرستیزی و انحراف ستیزی است که جهاد تنزیلی با کفر و جهاد تأویلی نیز با انحراف مبارزه می کند.

 

وی با بیان این که انحراف ستیزی مشکل تر از کفرستیزی است، ابراز کرد: در کفرستیزی جبهه کفر و شناخت طرفین مشخص و آسان تر از انحراف ستیزی است؛ کفار می توانند در نهایت با گفتن ذکر اشهدانّ الااله الا الله تغییر عقیده و به جبهه حق ملحق شوند.

 

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: انحراف ستیزی هم در عرصه تشخیص و هم در عرصه اجرا مشکل است، تشخیص و اجرای آن برای افراد عادی امکان پذیر نیست و باید معصوم، حجت خدا باشد که از او تبعییت کنیم.

 

چگونگی شهادت حضرت زهرا

 

امام جمعه مشهد عنوان کرد: امیرمؤمنان رزمنده جبهه کفرستیزی بودند و با شمشیر خود در جنگ هایی چون بدر، احد، خیبر، فتح مکه و فتح یمن پیامبر(ص) را همراهی و دشمنان را شکست داد اما حضرت زهرا(س) را در هیچ یک از این میدان های جنگ با خود نبردند.

 

وی افزود: جبهه انحراف ستیزی آن قدر مشکل و سخت بود که امیرمؤمنان علی(ع) حضرت زهرا(س) را جلوتر از خویش به میدان می فرستند، تنها قهرمان یکه تاز میدان انحراف ستیزی حضرت فاطمه اطهر است؛ زمانی که از دست حضرت(ع) و از شمشیر علی(ع) کاری برنمی آید.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مظلومیت علی (ع) در طول تاریخ آن جایی که شاهد کشته شدن فاطمه زهرا(س) است زمانی که قدرت طلبان پس از رحلت نبی مکرم اسلام که برای به دست گرفتن قدرت و منصب سیاسی دست به انحراف و توطئه زدند و حضرت زهرا(س) برای بازگرداندن جریان غاصب شده ولایت و حمایت علی(ع) به مبارزه بر می خیزد.

 

وی تصریح کرد: در جریان انحراف ستیزی حضرت زهرا(س) حضرت آنچنان سیلی خوردند که پای چشمشان کبود شد، فرزندش کشته شد، خودشان نیم جان شدند، چندین خطبه خواندند سپس یک شبانه روز گردند گریه های فاطمه(س) به دلیل درد پهلو،  هجران پدر یا مظلومیت علی(ع) نبود.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که حضرت با گریه های خود قصد بیدار کردن مردم و بازگرداندن جایگاه رهبری غصب شده را داشتند، خاطرنشان کرد: عمر حضرت زهرا(س) بهاری و کوتاه بود؛ حضرت زهرا (س) برای دفاع از حضرت علی(ع) و ولایت کشته شدند و نیمه شب جسد بی جان ایشان بر دوش علی(ع) حمل و به خاک سپرده شد.


یادآور می شود، مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س) در سایر مساجد، تکایا، حسینه ها و اماکن مذهبی سطح مشهد نیز برپا بود./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات