۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۵۳۲۴۱
استاد دانشگاه تهران:

توافق‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران، گفت: بر اساس اصل 77 قانون اساسی عهدنامه قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد چرا مجلس از حق ملت چشم‌پوشی می‌کند چرا توافق‌نامه‌ای با این همه عظمت به تصویب مجلس نرسید در حالی که پس از امضای توافق‌نامه باید مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را خلاف شرع نداند در این صورت اجرایی خواهد شد.
دکتر کوشکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران، امروز ظهر در کنفرانس خبری کمیته صیانت از منافع ایران با عنوان توافق لوزان؛ کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ که در کافه مطبوعات برگزار شد، گفت: در بیانیه لوزان هنوز بر سر زمان‌بندی و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها توافق نشده است.

 وی افزود: این چگونه توافقی است که تعهدات کشور ما مشخص شده است اما تعهدات طرف مقابل مشخص نیست.

استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: اگر کشور ما بر تعهدات خود عمل کند سانتی‌فیوژها را جمع کرده به انبار برده، راکتور اب سنگین اراک را تعطیل کند و آژانس انرژی اتمی راستی‌آزمایی کند و اغنا نشود آن وقت می‌خواهید چه کنید، آژانسی که در طول سالهای گذشته به هیچ طریقی اغنا نشده است.

کوشکی افزود: آقای ظریف در پاسخ به این سوال می‌گوید اگر آژانس این کار را نکند آبروی او در میان ملت‌ها از بین می‌رود این سخن جنبه حقوقی ندارد همین امروز هم آژانس آبرویی ندارد.

پروتکل الحاقی سبب اغنای آژانس انرژی اتمی نمی‌شود

وی اظهار داشت: ساز و کاری که ظریف قبول دارد پروتکل الحاقی است در حالی‌که پروتکل الحاقی سبب اغنای آژانس نمی‌شود ما تجربه پروتکل الحاقی را قبلا داشتیم و جایی نرسیدیم.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به این‌که تیم مذاکره‌کننده پذیرفته که ناظر شواری امنیت باشد، گفت: شواری امنیت یک طرف دعوا است و هیچ کجای دنیا طرف دعوا نمی‌تواند ناظر باشد عجیب است که ظریف می‌گوید ناظر شواری امنیت است.

کوشکی در ادامه بیان داشت:ما در توافق‌نامه ژنو در کمتر از دو ماه به تعهدات خود عمل کردیم اما هیچ وقت نشنیدیم که طرف‌های غربی به تعهدات خود عمل کرده باشد و دولت روحانی به آن اذعان کرده باشد.

در توافق برد برد ما باید غربی‌ها را راستی‌آزمایی کنیم

وی با اشاره به راستی‌آزمایی عنوان کرد: اگر قرار بر برد برد باشد باید ما غربی‌ها را راستی‌آزمایی کنیم از ژنو تا امروز ما به وظایف خود عمل کرده اما آنها عمل نکردند چرا باز هم ما باید اعتمادسازی کنیم چرا آنها اعتمادسازی نکنند آنهایی که دائم خلف وعده می‌کنند.

این استاد دانشگاه باین داشت: در مذاکرات صحبت بر اعتماد سازی نیست ما عملا با خلف وعده آنها روبرو هستیم و آنها رسما نیروگاه‌های هسته‌ای ما تهدید به بمباران می‌کنند، بازرسان آژانس نیز تا به حال چندین بار بر خلاف تعهدات آژانس اسرار ما را منتشر کردند.

غنی سازی حق حاکمیتی هر کشور است

کوشکی اظهار داشت: غنی‌سازی حق حاکمیتی هر کشوری است قرار نیست درباره این حق حاکمیتی از کشورهای دیگر اجازه بگیریم، این نوع غنی‌سازی که در بیانیه مطرح شده هیچ فایده‌ای برای ما ندارد اگر غنی‌سازی را برای بوشهر نخواهیم برای کجا خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی جز هزینه برای ملت ایران ندارد، بیان داشت: چرا درباره پولوتونیومی که از ایران باید خارج شود صحبت نشده و درباره این آنکاملا سکوت کردند.

این استاد دانشگاه افزود: چرا غربی‌ها از بیانیه لوزان به این میزان خوشحال شدند آیا آنها تحریم بودند یا ما، آیا آنها تحت فشار بودند یا ما، جای سوال دارد که آمریکا و اسرائیل به این شکل خوشحالی کرده و می‌گویند ما باورمان نمی‌شد به این توافق برسیم.

رضایت غربی‌ها از توافق‌نامه لوزان به خاطر کسب منافع خودشان است

کوشکی در ادامه گفت: وقتی غربی‌ها این حجم رضایتمندی را نشان داده و مانند بازیکنان تیم بستکبال شادمانی علنی می‌کنند اتفاق به نفع آنها افتاده اگر این مذاکرات به شکل برد برد بود این میزان خوشحال نبودند اگر منافع ملت ایران در این توافق‌نامه تامین شده بود آنها این میزان خوشحال نمی‌شدند.

وی افزود: ما به دشمنان خود که دائم در حال خلف وعده هستند اعتماد نداریم آزموده را آزمودن خطا است آمریکا وفای به عهد نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این سخن ظریف که اگر آنها عمل نکردند ما نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم، بیان داشت: اصلا مگر شما در مذاکرات موازی پیش می‌روید که اگر آنها عمل نکردند شما هم عمل نکنید متن بیانیه این است که ایران باید راستی‌آزمایی شود آنگاه ممکن است تحریم ها متوقف شود، بر اساس متن بیانیه قرار نیست که آنها هم آزمایش شوند.

چرا توافق‌نامه‌ها به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان نمی‌رسد

کوشکی با اشاره به اصل 77 قانون اساسی عنوان کرد: بر اساس این اصل قانون عهدنامه قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد چرا مجلس از حق ملت چشم‌پوشی می‌کند چرا توافق‌نامه‌ای با این همه عظمت به تصویب مجلس نرسید در حالی که پس از امضای توافق‌نامه باید مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را خلاف شرع نداند در این صورت اجرایی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چرا هیچ صحبتی از حق قانونی مجلس در تصویب کل این توافق نامه نشده است، ارزش این توافق از توافق مبادله زندانیان ایران و قطر کمتر نیست، باید در توافق‌نامه قید شود که زمانی این توفق‌نامه توسط طرف ایرانی اجرا خواهد شد که مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را خلاف شرع نداند./807/پ202/ج

ارسال نظرات