۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۲۵۴۵۷۳
در حرم رضوی تبیین شد؛

شیعه شناسی از منظر آیات و روایات

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت:‌ روایات بسیاری درباره صفات شیعه از رسول اکرم(ص)، حضرت زهرای مرضیه(س) و امیرمؤمنان علی(ع) تا امام زمان(عج) نقل شده است که بیانگر رفتار شیعیان است.
حجت الاسلام محمد رضايي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در حرم مطهر رضوی با بیان این که شیعه شناسی از منظر روایات نه تنها سبب معرفت افزایی بلکه سبب سبک زندگی اسلامی نیز می شود، اظهار کرد: از زمان نخستین انسانی که روی کره زمین پا نهاد هادی و حجت الهی وجود دارد و آخرین انسانی هم که می میرد هادی و حجت الهی است و زمانی نیست که زمین از حجت الهی خالی باشد.

 

وی با بیان تفاوت فرقه اسلامی با دیگر فرقه ها گفت: شیعه معتقد است رهبری الهی با ولایت ائمه هدی(ع) به دستور خداوند از سوی حضرت محمد رسول الله استمرار یافته است که از حضرت علی(ع) آغاز می شود تا امام حسن مجتبی(ع) و ...امام مهدی(ع) ادامه دارد.

 

سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: جریان معرفت الهی و شناخت آداب و احکام را از سلسله خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دریافت می کنیم که قرآن آن ها را معرفی کرده است در حالی که فرقه های دیگر منابع متفاوتی دارند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی ابراز کرد: سیره نبوی و معارف قرآن کریم فقط از لسان و بیان حجت الهی برای ما راهگشایی می کند زیرا دیگران فقط پوسته ظاهری حکم را می بینند.

 

وی افزود: روایات بسیاری درباره صفات شیعه از رسول اکرم(ص)، حضرت زهرای مرضیه(س) و امیرمؤمنان علی(ع) تا امام زمان(عج) نقل شده است که بیانگر رفتار شیعیان است؛ کسانی که متصف به شیعه هستند.

 

وی با اشاره به سه نوع روایات در خصوص معرفی شیعه عنوان کرد: مجموعه روایات تک جمله ای از جمله مجموعه ای که در جلد 68 بحارالانوار براساس طبع ایرانی آمده است، دوم روایاتی که با بیان چندین محور اصول کلی و خط سیر شیعه را عنوان می کنند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: سوم مجموعه دیگری از روایات هستند که به طور جزیی و ریز به تبیین صفات شیعه می پردازند مانند خطبه متقین امیرمؤمنان در نهج البلاغه که بیش از 150 شاخصه را برای شیعه ذکر می کند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی تأکید کرد: شیعه عقیدتی هستیم و بر استمرار ولایت معتقدیم و ادعای شیعه رفتاری نداریم اما سعی و تلاش می کنیم تا در عمل نیز به معیارها و صفاتی که برای شیعه بیان شده خود را نزدیک کنیم./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات