۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۲۵۶۰۱۴
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران:

در توافق لوزان ما هیچ چیز را از دست نداده ایم

خبرگزاری رسا - عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در توافق لوزان ما همه آنچه می خواستیم به دست آوردیم و هیچ چیز را از دست نداده ایم.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرگزاری رسا، قاسم افتخاری عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و از موافقان توافقنامه لوزان در همایش مذاکرات لوزان با دو دیدگاه منتقد و موافق که به همت انجمن علوم سیاسی ایران پیش از شهر امروز دوشنبه 31 فروردین ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن اشاره به پیگیری مذاکرات هسته ای و تحولات آن گفت: تکنولوژی هسته ای به دو دسته بالا دست و پایین دست تقسیم شده است.


وی در ادامه صحبت های خود افزود: غنی سازی از جمله تکنولوژی های بالا دست است و در نهایت منجر به ساخت بمب می شود.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: تکنولوژی پایین دست باعث رونق جهانی می شود و از جمله فراورده های کشاورزی و داروسازی از جمله مصارف تکنولوژی پایین دست است.


افتخاری با بیان اینکه اورانیوم غنی شده و پلوتونیوم همانند نفت با ارزش است، اظهار داشت: در دنیا چند دست راکتور هسته ای وجود دارد که خرید و فروش می شود و موسسات مهمی در جهان به این قبیل فعالیت ها مشغول است.


وی با اشاره به فروپاشی نظام سلطه شوروی در دهه 90 خاطر نشان کرد: بعد از آن ما شاهد ابرهای تیره شامل القاعده، داعش، طالبان و بوکوحرام با آهنگ ها و آواز های متعددی بودیم.


افتخاری با اشاره به صحبت های موافقان و مخالفان مذاکرات لوزان گفت: هر دو گروه می تواند دو نگاه متفاوت داشته باشند اما در تکنولوژی پایین دست برنامه هسته ای مسالمت آمیز است و این برنامه غیر نظامی است .


وی با اشاره دست آورد حقوقی این مذاکرات گفت : اولین پیامد آن باطل کردن شش قطعنامه شورای امنیت است و قطنامه ای را که خودشان تدوین کرده بودند خود به خود باطل شد.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه دست ما در فعالیت پایین دست آزاد است، عنوان کرد: این یعنی این که ما وارد بازار جهانی غنی سازی شده ایم و در ساخت راکتورهای دست ما باز است و امتیاز فراگیر به ما داده شده است .


افتخاری همچنین با اشاره به دست آورد های ایران در زمینه پیشرفت هسته ای گفت: با وجود اینکه تمام تحریم ها برای غنی سازی بود و اکنون به مرحله ای رسیده ایم که شورای امنیت غنی سازی را پذیرفته است و بنیاد حقوقی این تحریم ها سست شده است.


وی در پااین صحبت های خود با طرح این سوال که اگر کسی در این چهارچوب بپرسند که ما چه چیز به دست آوردیم؟ در ادامه گفت: باید بگویم ما همه آنچه می خواستیم به دست آوردیم و هیچ چیز را از دست نداده ایم./818/د101/ج

ارسال نظرات