۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۵۷۴۷۲
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

کاهش جمعیت ضربه قطعی به جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشخیص کاهش٬ کنترل و یا افزایش جامعه اسلامی را به عهده حاکم جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: حاکم جامعه اسلامی با بهره‌گیری از کارشناسان متبحر می‌تواند جمعیت جامعه اسلامی را کاهش داده یا کنترل کند هر چند اولویت اساسی با ازدیاد جمعیت مسلمان است.
حجت الاسلام سيداحمد حسيني خراساني
حجت الاسلام سید احمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا٬ درباره تولید و تکثیر نسل از نظر اسلام گفت: به مقتضای اصل اولی٬ مفاد و مدلول آیات٬ روایات و روح تعالیم اسلامی نسل امت رسول الله هر چه بیشتر و رو به ازدیاد باشد مطلوب است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ازدیاد و تکثیر نسل همواره همراه با رعایت اصول و شرایطی مورد سفارش اسلام بوده است؛ ازدیاد٬ توسعه و تکثیر نسل سالم و صالح به عنوان ذریه طیبه٬ اولاد صالح و امت وسط٬ نمونه٬ الگو و پیشتاز لازم است.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی افزود: این اصل اسلامی به تناسب شرایط و موقعیت‌ها از جهت فرهنگی٬ بهداشتی٬ منابع طبیعی٬ معیشتی و اقتصادی قابل انعطاف و قابل تغییر است؛ در شرایطی ممکن است بنا به دلایل و مصالحی٬ مدیر و متولی امور جامعه و امت اسلامی یعنی رهبری جامعه با رایزنی و مشورت با کارشناسان مختلف در عرصه‌های گوناگون صلاح و مصلحت مسلمین و جامعه اسلامی را نوعی تحدید و کنترل نسل ببیند.
 
وی ابراز داشت: به عنوان یک مصلحت و حکمت با توجه به مقتضیات٬ شرایط٬ امکانات و ظرفیت های موجود امت اسلامی مقام رهبری جامعه اسلامی می‌تواند برای مدت معین و مشخص تحدید نسل را با شرایط و ضوابط ایجاد کند؛ یعنی در شرایطی تحدید و کنترل نسل را مصلحت امت اسلامی تشخیص دهد که قابل قبول قوانین و ضوابط اسلامی است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همچنان در شرایطی خاص ممکن است ضرورت‌ها و اولویت‌هایی پیدا شود که رهبری جامعه اسلامی و سیاستگذاران کلان جامعه و امت اسلامی ازدیاد٬ تکثیر و توسعه نسل را به عنوان یک سیاست در دستور کارشان قرار دهند.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ادامه داد: از مسائلی که ممکن است مقتضیات افزایش جمعیت را در پیش داشته باشد٬ پیری غالب جمعیت و یا افزایش جمعیت‌ گروه‌های مخالف اسلام در جامعه است.
 
وی درباره سیاست‌های مختلف جمعیتی توسط حاکم اسلامی گفت: کاهش٬ کنترل و افزایش جمعیت نسبت به شرایط موجود جامعه اسلامی قابل قبول است و تنها مورد مهم تشخیص به جا و به موقع شرایط روز و به کار بردن به موقع به کار بستن تمهیدات لازم در هر زمان است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: اولویت در جامعه اسلامی ازدیاد نسل٬ قدرت بالاتر و عزت افزون‌تر است و موارد کنترل یا کاهش جمعیت تنها زمانی باید اجرایی شود که خطراتی متوجه جامعه اسلامی باشد که حاکم اسلامی با استفاده از کارشناسان متبحر به این نتیجه برسد که رشد جمعیت باعث ورود ضربه به جامعه اسلامی است./836/ت302/ش
ارسال نظرات