۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۵۷۹۴۲
معاون حقوقی رییس جمهور:

نام خلیج فارس بخشی از هویت ملی ایران اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ معاون حقوقی رییس جمهور، گفت: لازم است کشور ما از ظرفیت‌های علمی و حقوقی استفاده کرده و آمادگی لازم در دفاع از هویت ملی خود داشته باشد و دستگاه‌های اجرایی با نشریه‌هایی که از نام مجعول غیر خلیج فارس استفاده می‌کنند برخورد جدی داشته باشد.
الهام امين زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس جمهور،  ظهر امروز همزمان  با  «روز ملی خلیج فارس »  در نخستین اجلاس سراسری نام و نشان ماندگار و بلند آوازه خلیج فارس که در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعد آباد برگزار شد، گفت: دشمنان ما گاهی با ضربه زدن به فرهنگ و هویت ملی ما تلاش می‌کنند تا تعرضاتی نسبت به مظاهر تمدنی کشور ما داشته باشند.

 

وی افزود: حتی اگر مراکز علمی خارج از کشور مظاهر هویتی ایرانی را انکار کنند ایرانیان با تأسی از پیامبر اسلام(ص) که می‌فرمایند: وطن‌دوستی از نشانه‌های ایمان است، تلاش می‌کنند تا از وطن خود دفاع کنند.

 

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به این‌که همایش بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس از سال 84 تاکنون برگزار شده است، اظهار داشت: بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که از سال 84 تاکنون برگزار می‌شود همزمان با روز 10 اردیبهشت همزمان با اخراج پرتقالی‌ها بوده که برای ما بسیار مهم است.

 

امین‌زاده با اشاره به ثبت شدن نام خلیج فارس در دنیای باستان، ادامه داد: در سال‌هایی که برخی تلاش می‌کردند نام خلیج فارس را از نقشه‌های دنیا حذف کنند، با واکنش دولت‌‌ و ارگان‌های مختلف کشورمان همراه بودند، اسم باستانی خلیج فارس در دنیای باستان ثبت شده است در حمله امپراتوری‌های عهد باستان و حتی هنگام ورود اعراب هیچ تلاشی برای تغییر نام خلیج فارس انجام نشده است.

 

وی با اشاره به این‌که در تمامی کتب از بحر فارسی استفاده شده است، ابراز کرد: در دهه 50 میلادی کمپانی نفت انگلیس پروژه رواج نام غیرفارسی بر خلیج فارس را استفاده کرد تا نام مجعولی را برای دریای خلیج فارس استفاده کند.

 

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: در ادامه جمال عبدالناصر تلاش کرد تا برای اتحاد عربی از این نام مجعول استفاده کند، همچنین کشور عراق نیز تلاش کرد با تزریق بودجه‌های هنگفت به دانشگاه از خبرپراکنی این نام مجعول در نقشه استفاده کند که از سوی سازمان ملل بر آن خط بطلان کشیده شد.

 

امین‌زاده در ادامه گفت: آنها تلاش کردند با افترا و تهمت به گونه‌ای نشان دهند که مردم ایران در دفاع از هویت ملی خود نوعی اقتدارگرایی و تعصب از خود نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به راهبرد مقابله با این مسأله خاطرنشان کرد: لازم است کشور ما از ظرفیت‌های علمی و حقوقی استفاده کرده و آمادگی لازم در دفاع از هویت ملی خود داشته باشد و دستگاه‌های اجرایی با نشریه‌هایی که از نام مجعول غیر خلیج فارس استفاده می‌کنند، برخورد جدی داشته باشد.

 

معاون حقوقی رییس جمهور، ابراز کرد: ما باید با کشورهای اطراف خلیج فارس هم‌گرایی داشته و عنوان کنیم که استفاده از نام مجمعول امکان پذیر نیست.

 

امین‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما باید از همه توانمندی‌های کشور استفاده کنیم تا حق شکایت به دیوان بین‌الملل را داشته باشیم، با توجه به این‌که همه طیف‌ها و گروه‌های سیاسی بر دفاع از هویت ملی خود اتفاق نظر دارند./807/پ202/ح

ارسال نظرات