۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۲۵۸۰۸۶
معاون وزیر خارجه:

فضای نقد درباره مذاکرات هسته ای تاثیرگذار و لازم است

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر امور خارجه وجود فضای نقد درباره مذاکرات هسته ای را لازم و تاثیرگذار خواند و در عین حال تاکید کرد که باید مراقب بود در پس این نقادی ها حق و ناحق گم نشود.
قشقاوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه، در یادواره پدران آسمانی که عصر پنجشنبه در محل مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان این‌که در 200 سال معاصر 70 درصد از خاک و زمین ایران در معاهدات و قراردادهای مختلف بین‌المللی غصب شده است، اظهار کرد: ما به خاک و دولت‌ها و حقوق همسایگان خود احترام می‌گذاریم و آنان را از نگاه دیپلماسی خود به رسمیت می‌شناسیم.

 

قشقاوی گفت: اگر قبل و بعد انقلاب اسلامی ایران را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که حفظ حریم‌های مرزهای فعلی از برکت خون پاک شهدا است هرچند بیان این نکات به معنی داعیه عرضی همسایگان نیست.

 

وی افزود: ما امنیت همسایگان خود را امنیت خودمان می‌دانیم و بررسی این واقعیات تاریخی نشان از تحلیل ملی‌گرایی ما نیست.

 

معاون وزیر امور خارجه بابیان این‌که اولین وزیر خارجه فراماسونر فتحعلی شاه یعنی میرزا ابوالحسن ایل‌چی که زمینه‌ساز همه این جریانات شده است 70 درصد از وسعت ارضی ایران عزیز را در خلال ضعف سیستم دیپلماسی به استعمار واگذار کرده است، عنوان کرد: هر قراردادی که تا قبل از جمهوری اسلامی بود هم در جنگ و هم در صلح این قراردادها با شکت مواجه بود چراکه در این قراردادها همیشه ما یک چیزی را از ارزشمندترین‌های خود از دست‌ داده‌ایم.

 

وی ادامه داد: بعد از جمهوری اسلامی ما با پشتوانه شهدا تجربه گفت‌وگوهایی داشتیم که در جای خود مثال‌زدنی است.

 

قشقاوی با اشاره به این‌که ما در مذاکرات روند دولت سازی در افغانستان بعد از حمله آمریکا علیه طالبان شرکت کردیم، گفت: این موضوع فقط ختم به افغانستان نبوده چراکه این موضوع در عراق نیز صدق  می‌کند.

 

وی افزود: نخستین بار در تاریخ افغانستان چه قبل و چه بعد از آقای کرزای دوستان ما به قدرت رسیده‌اند.

 

معاون وزیر امور خارجه بابیان این‌که اخیراً در سفر بسیار موفق آقای اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم، عنوان کرد: ما میزبان گرامی برای برادران و خواهران افغانی بوده‌ایم.

 

وی ادامه داد: علیرغم 8 سال دفاع مقدس جنگ با عراق بعد از صدام در فرایند دولت سازی در عراق دخالت داشته‌ایم.

 

قشقاوی با اشاره به این‌که نقد و انتقادهایی که درباره مذاکرات هسته ای وجود دارد، گفت: فضای نقد لازم است و مراقبت‌ها را روشن می‌کند.

 

وی افزود: اعترافات مهمی طرف مقابل در دو روز اخیر در مشهورترین روزنامه‌های آمریکایی داشته است.

 

معاون وزیر امور خارجه بابیان این‌که دل‌مشغولی من این است که آیا این اعترافات طرف مقابل به گوش پدران و مادران شهدا می‌رسد، عنوان کرد: من به‌شدت نگرانم که این مواضع برای خانواده‌های محترم شهدا تبیین نشود.

 

وی ادامه داد: این موضوعات نباید در پس نقادی‌های موجود حق و ناحق گم و مفقود شود.

 

قشقاوی با اشاره به این‌که ما در شرایط فعلی در اوج تأثیر در منطقه هستیم، گفت: در شرایط فعلی برای تبیین روابط ایران و یمن در تحولات موجود من به یک ضرب‌المثل اکتفا می‌کنم چراکه فرهنگ غنی ما خود سازنده این روابط بوده است.

 

وی افزود: در ضرب‌المثلی داریم «گر بامنی در یمنی پیش منی؛ گر بی منی پیش منی در یمنی» که فلسفه این ضرب‌المثل برای تأمین و کمک به یمن برای ما کفایت می‌کند.

 

معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که حکومت فاسق عربستان که یک ماه است حتی آب را بر روی مسلمانان یمن بسته نیز ضرب‌المثل شنیدنی دارد که بیان آن گویای وضعیت دیپلماسی این حکومت فاسق است، عنوان کرد: مضمون فارسی این ضرب‌المثل می‌گوید «فرزندان من قدرت و آسایش شما در تنگ‌دستی مردم یمن است» و این هم یک فرهنگ دیپلماسی دیگر است./921/پ203/ج

ارسال نظرات