۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۵۸۴۶۳
استاد حوزه علمیه قم:

اعتکاف از خود بردین و به معبود حقیقی وصل شدن است

استاد حوزه علمیه قم، اعتکاف را فرصتی برای سکوت، خلوت، تفکر و دعا دانست و تاکید کرد: معتکفین نباید نگاه معامله گرایانه در این زمینه داشته باشند.
مراسم معنوي اعتکاف در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام مجتبی نورمفیدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در جمع معتکفین مسجد الاقصی گرگان افزود: اینگونه فکر نکنید که با آمدن به اعتکاف، پروردگار، حتما باید چیزی به شما بدهد و یا گرهی از مشکلات دنیوی شما را باز کند.

 

استاد حوزه علمیه قم، مهم ترین هدف معتکفین را نزدیکی به ذات اقدس الهی دانست و با بیان این که با اعتکاف، روح و جان ما باید رنگ و بوی الهی به خود بگیرد، تاکید کرد: در اعتکاف باید به این نتیجه برسیم که غرور و خودخواهی را کنار بگذاریم و در برابر عظمت پروردگار، احساس پوچی کنیم.

 

به گفته وی، معتکفین در اعتکاف سه روزه خود باید درباره چیزهایی که به سعادت انسان، اشتباهات گذشته و بایدها و نبایدهای آینده مربوط است، فکر کند.

 

استاد حوزه علمیه قم توصیه کرد: برای نزدیکی بیشتر به پروردگار، آشنایی با سرگذشت و سیره بزرگان دین، ضروری است، آنها با بردین از خود و دنیا، راه صدساله را یک شبه طی کردند و از این نظر، چراغ هدایت ما هستند.

 

ججت الاسلام نورمفیدی افزود: آیت الله سید علی قاضی طباطبایی به عنوان عارف واقعی و سالک حقیقی، به کسانی که در مسجد کوفه و مسجد سهله، اعتکاف می کردند، توصیه می کرد اگر هنگام اعتکاف، حالات روحانی خاصی در شما پیدا شد، درهایی از درهای غیب برای شما باز شد و در آن حالات، چهره زیبایی را مشاهده کردید، نباید از کار اصلی خود که نزدیکی به پروردگار است، غافل شوید.

 

وی با بیان این که توشه معتکفین، سرمایه ای برای زندگی آینده آنها است، از خود بردین و به معبود حقیقی وصل شدن را مهم ترین توشه انسان دانست و گفت: عبادتی که در آن، منیت وجود داشته باشد، ارزش ندارد و نشانه رشد نیافتگی انسان است.   

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: کسانی که یک شبه راه صد ساله را طی کردند، در یک لحظه، پا روی هواهای نفسانی خودشان می گذارند و غیر از پروردگار، هیچکس را نمی بینند.

 

حجت الاسلام نورمفیدی تصریح کرد: راز رشد، سعادت، راحتی پس از مرگ، روشنایی در عالم برزخ و بهره مندی از نعمت در برزخ و قیامت این است که از پوسته منیت بیرون بیاییم.

 

وی توضیح داد: گاهی اوقات، افرادی که از این دنیا رفته اند را در خواب می بینید و نسبت به وضعیت خود در عالم برزخ، گلایه دارند، اینها کسانی بودند که در دنیا گرفتار منیت شده بودند و عبادت های آنها، رنگ و بوی خودخواهی داشت./1315/پ202/ب1

ارسال نظرات