۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۲۵۸۸۰۵
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت شناخت عظمت شخصیت حضرت زینب

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: صفاتی مانند بلاکش، قبله رنج‌ها، صبور و امثالهم نشانگر شخصیت واقعی حضرت زینب(س) نیست و باید تلاش کرد تا عظمت شخصیت ایشان را شناخت.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، شامگاه دوشنبه چهاردهم اردیبهشت به مناسبت شام وفات حضرت زینب(س) در مسجد امیر(ع) گفت: متاسفانه یکی از جفاهایی که به حضرت زینب(س) می شود این است که، شخصیت واقعی ایشان شناسانده نمی شود و تمامی بحث‌ها پیرامون این بانو، حول مساله صبر و استقامت ایشان می باشد.



وی با اشاره به این‌که به دو دلیل نمی توان پی به تمام ابعاد وجودی حضرت زینب(س) برد، خاطرنشان کرد: نخستین دلیل این است که حضرت زینب(س) را نائبه الزهرا می نامند و همانطور که عقل ما برای پی بردن به شخصیت وجودی حضرت زهرا(س) کافی نیست، در مورد دختر مکرم ایشان نیز این دلیل صدق می کند و دوم این‌که، ایشان تمام عمر مبارک خود را زیر سایه پنج تن اصحاب کساء زندگی کردند و بیشتر به زندگی آن بزرگواران پرداخته شده است.



حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به معنی لغوی نام زینب گفت: واژه زینب دو معنا دارد، یکی به معنی زینت پدر و دیگری درخت زیبا منظر که در هر واژه معانی بسیار زیبایی نهفته شده است.



رسانه ملی در نامگذاری روزهای مهم مذهبی به خوبی عمل نمی کند



وی با انتقاد از رسانه ملی گفت: متاسفانه ما شاهد هستیم که رادیو و تلویزیون در مناسبت‌های مختلف مذهبی با نامگذاری‌های گاهأ بی ربط برای این روزهای عزیز نام و یاد این بزرگان را از بین می برد و تنها چیزی که با این رویه در سال‌های آینده باقی می ماند این است که، ما چیزی از حضرت زینب(س) نمی شنویم و عمدتا در این روزها به مسایل کاملأ فرعی پرداخته خواهد شد.



استاد حوزه علمیه با بیان این‌که شاکله شخصیت حضرت زینب(س) در دامان بزرگان دین شکل گرفته است، گفت: حضرت زینب(س) دوران کودکی خود را از وجود پر برکت پیامبر(ص) بهره برده و سپس با تربیت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) رشد و نمو پیدا کرده و می شود این گونه گفت که، ایشان تنها کسی است در جوار پنج تن اصحاب کساء بزرگ شده است.



وی با بر شمردن شش دلیل برای عظمت شخصیت حضرت زینب(س)، خاطرنشان کرد: نخستین دلیل این است که نام مبارک ایشان بنا به گفته خود پیامبر(ص) از جانب خداوند انتخاب شده و علت دیگری که می توان در رابطه با عظمت ایشان گفت، مسأله حُزن مشابهی است که پیامبر با دیدن ایشان در نوزادی پیدا کردند و همانند دیدن امامان حسن و حسین(ع) در نوزادی، بر مصائبی که در آینده برای حضرت زینب(س) پیش خواهد آمد، گریستند.

 


وی افزود: سومین دلیل برای نشان دادن بزرگی شخصیت این بانو این است که، پیامبر(ص) فرمودند هرکس برای مصیبت‌های حضرت زینب(س) گریه کند اجری برابر آن چیزی نصیبش می شود که در گریه برای امام حسن و حسین(ع) به فرد مومن می دهند.



استاد اخلاق با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) چهارمین دلیل برای عظمت شخصیت حضرت زینب(س) را اینگونه برشمرد: روزی فردی با استناد به آیه 36 سوره نور از پیامبر پرسید «خانه هایی که از آنها نور و معرفت می آیند، برای چه کسانی است» و پیامبر(ص) اینگونه پاسخ داد که، «آن خانه ها محل زندگی انبیای الهی است» آن فرد به حالتی تمسخر خانه امام علی(ع) را نشان داد و پرسید «این خانه هم شامل این آیه میشود؟» پیامبر فرمودند، «بله، بلکه برتر و بالاتر از خانه انبیا الهی»، حال باید توجه داشت که حضرت زینب(س) نیز ساکن همین خانه است.



حجت الاسلام با اشاره به علاقه پیامبر(ص) نسبت به حضرت زینب(س) گفت: پنجمین دلیل در مورد والا بودن شخصیت بانو زینب(س) این است که، پیامبر فرمودند، من به شما توصیه می کنم زینب(س) را دوست داشته باشید و وی را گرامی بدارید، زیرا زینب(س) کاملا شبیه حضرت خدیجه(س) حامی اصلی اسلام است.



وی با اشاره به لقب عقیله بنی هاشم گفت: ششمین و مهم ترین دلیل برای اثبات بزرگی حضرت زینب(س) این است که، ایشان را عقیله بنی هاشم می نامیدند و این صفت به این معنا نبود که حضرت عاقلترین فرد بنی هاشم است، بلکه معنی واقعی این صفت این بود که بانو زینب(س)، عقل محض بودند.



مقام علمی حضرت زینب یکتاست



استاد حوزه علمبه در خاتمه مراسم شام وفات حضرت زینب(س) در ارتباط با مقام علمی ایشان، گفت: امام سجاد(ع) فرمودند، «حضرت زینب(س)، عالم بدون معلم است» که همین جمله ثابت می کند حضرت زینب(س) دارای علم لدنی بودند./9598/پ202/ب4

ارسال نظرات