۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۲۵۹۸۵۳
امام جمعه مشهد مقدس:

تعامل با دنیا باید بر محور ارزش‌های دینی باشد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی در نخستین اجلاسیه شهدای دانشجوی خراسان رضوی گفت: کشور با هر نظریه ای در روابط بین الملل و مدیریت علمی، آموزشی، فرهنگی، امنیتی و صنعتی اداره شود، محور آن باید ارزش های دینی باشد و با همین محوریت نیز با دنیا تعامل داشته باشیم.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه شنبه در نخستین اجلاسیه کنگره شهدای دانشجوی خراسان رضوی که همزمان با مراسم سالگرد تدفین شهدای دانشگاه فردوسی مشهد در مسجد حضرت زهرا(س) این دانشگاه برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، خطاب به دانشجویان و اساتید حاضر در این یادوراه گفت: شما که همگی افراد فرهیخته و نخبه، و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، افسران جنگ نرم در این کشور هستید، در ارتباط با این شهیدان ارزیابی کنید و ببینید امروز جامعه ما و مدیران اجرایی و برنامه ریزی ما در جریان زندگی سیاسی اجتماعی مان، نسبت به این سرمایه عظیم مصرف شده در کجای قضیه قرار دارند؟

 

وی افزود: عزیزانی در نظام ما در رأس تصمیم گیری هستند، با وجود خطوط گوناگون سیاسی و اندیشه های متنوع، وابستگان این انقلاب و اندیشه هستند و از آمریکا و انگلیس نیامده‌اند، با همین ارزش ها انس گرفته اند و در کارنامه اکثر آن ها رزمندگی جبهه وجود دارد.

 

شهدا برای احیای ارزش های دینی شهید شدند، نه حفظ ثروت ثروتمندان

 

عضو مجلس خبرگان رهبری انتقادات به مسؤولان را از سر دوستی دانست و خاطرنشان کرد: بحث ما از روی عناد و عداوت نیست، بر سر آثار و ارزش هایی است که این شهدا قربانی آن شده اند؛ این شهدا برای توسعه اقتصادی و عمرانی کشور و حفظ ثروت ثروتمندان شهید نشدند، برای خدا و احیای دین او و حاکمیت ارزش های دینی شهید شده اند.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: کشور با هر نظریه ای در روابط بین الملل و مدیریت علمی، آموزشی، فرهنگی، امنیتی و صنعتی اداره شود، محور آن باید ارزش های دینی باشد و با همین محوریت نیز با دنیا تعامل داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد: امروز در عرصه مدیریت کشور کسی را پیدا نمی کنید که با آغاز مسؤولیتش در فشار و سختی نباشد؛ این نظام در طی 36 سال گذشته کاخ نشین نداشته و ندارد، زندگی رییس جمهور ما با رؤسای جمهور کشورهای لائیک و سلطان و ملک های دنیا قابل مقایسه نیست.

 

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تأکید مجدد بر دلسوزانه بودن انتقادات نسبت به عملکرد مسؤولان، افزود: از آن جا که ما از 50 سال قبل از پیروزی انقلاب در جریان سیاست ها بوده ایم، متوجه می شویم که کجای برنامه ها با ارزش هایی که شهدا برای آن شهید شده اند زاویه دارد.

 

درک زنده بودن شهدا با ابزارهای مادی ممکن نیست

 

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در آیه شریفه «و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله أمواتا بل احیاء ولکن لا تشعرون»، خداوند می فرماید به کسانی که در راه خدا کشته شدند، مرده نگویید، آن ها زنده اند؛ تا این قسمت از آیه را برای شخصیت شهید بیان می کنند، اما اصل رمز توجه دادن خدا در این آیه، به جمله ذیل آن است که می فرماید «ولکن لا تشعرون».

 

وی در تفسیر این آیه شریفه ادامه داد: خداوند از مخاطبان این آیه نفی شعور نسبت به زندگی و حیات شهید می کند که این شعور دو بعد دارد؛ بعد اول آن به نا رسایی شعور اشاره دارد که شناخت و درک کردن حیات شهید در حوزه رسایی استعداد، درک و شعور انسانی که ابزار های شعور را با درک مادی مورد بررسی قرار می دهد، نیست.

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: بعد دوم شعور نفی شده در این عالم به عدم کاربردی سازی شعور از سوی مخاطبان اشاره می کند، یعنی تا همان جایی که درک انسان برای این شعور رسایی دارد، افراد حاضر به استفاده از آن برای تشخیص ابعاد قابل درک از زندگی شهید نیستند.

 

آیت الله علم الهدی اظهار داشت: نکته ای که در بسیاری از اذهان و اندیشه ها و عمدتا در اندیشه بازماندگان شهدا، به ویژه شهدای دانشجو جولان می یابد این است که آیا شهادت این عزیزان که چهره آن ها در زیر باران آتش شب های عملیات سوخت و خاکستر شد، برای جامعه و نسل امروز و در عرصه پیشرفت های علمی و توسعه دانش بنیان اقتصادی، یک ضایعه نبود؟ آیا ما این سرمایه های عظیم را از دست ندادیم؟

 

وی افزود: این جاست که به بعد دوم نفی شعور خداوند از مخاطبان آیه مذکور پی می بریم؛ قرآن می خواهد بگوید آن معیار هایی که از زندگی شهید قابل درک است، ابزار های سنجش و معیار های معرفت شناسی ای که شما برای شناخت این زندگی به کار می برید، کاربرد اصلی و واقعی شعور شما نیست، چرا که وقتی شهادت این جوان را خسارت و ضایعه بخوانیم، در حقیقت با ابزاری انحرافی شهادت او را ارزیابی کرده ایم.

 

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: اگر نقشی که شهادت این شهید در مسأله احیای ارزش ها و تداوم آن ها در برابر تجاوز های شیطانی دشمن داشته است در یک کفه ترازو بگذاریم و آثار وجودی او در صورت حیات و نقش آفرینی در عرصه های مختلف در طی این سال ها را در کفه دیگر، آثار این شهادت در احیای آثار یک جریان ارزشی به مراتب سنگین تر است./820/پ202/ب4

ارسال نظرات