۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۵۹۹۶۴
استاد حوزه علمیه قم تببین کرد؛

ویژگی­های طلبه مطلوب حوزه

خبرگزاری رسا ـ حجت­الاسلام حسینی ضمن بیان ویژگی­های طلبه مطلوب حوزه درباره اهداف حوزه گفت: شناخت دین، شناساندن دین، عمل به دین در خودش، دفاع از دین، اجرای دین در جامعه اهداف حوزه علمیه است.
حجت الاسلام ميرهاشم حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام میرهاشم حسینی، استاد حوزه علمیه قم امروز در نشست «جلسه آزاد، مزایا و معایب کدام مسیر» که در مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد، به بیان پیشنهادی درباره نظام آموزشی حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس­هایی در هر سطح از سطوح حوزه لازم است تا طلاب به بهترین نحو ممکن بتوانند با دروس و مسائل حوزه آشنا شوند و رشته تخصصی خود را انتخاب کرده و با آگاهی کامل به ادامه تحصیل بپردازند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید راهنمایی و آگاهی­های لازم در زمینه مسائل آموزشی حوزه ارائه شود، اظهار داشت: باید آگاهی­هایی به طلاب به خصوص به طلبه­های پایه­های پایین­تر داده شود؛ برخی طلاب برایشان سؤال پیش می­آید که برای چه باید مجتهد شویم و به اجتهاد برسیم؟

 

انگیزه طلاب از رسیدن به اجتهاد

وی درباره انگیزه طلاب از رسیدن به اجتهاد تصریح کرد: اگر طلاب به انگیزه اجتهاد به حوزه ورود پیدا کنند، بعد از گذشت چند سال به اجتهاد خواهند رسید؛ اهداف و راهکارهای آن مشخص نشده و در مقطعی هستیم که هیچ چیز سر جایش قرار نگرفته است؛ باید در هر طایفه­ای برخی طلبه شوند و قرار نیست در سال­های اول طلبگی تولید صورت بگیرد.

 

حجت­الاسلام حسینی افزود: ما تسلط را با نظریه­پردازی اشتباه گرفته­ایم؛ قبل از این که مقدمات تسلط را بگذرانیم، به سراغ امر تخصصی رفته­ایم.

 

اهداف حوزه

استاد حوزه علمیه قم به اهداف حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: شناخت دین، شناساندن دین، عمل به دین در خودش، دفاع از دین، اجرای دین در جامعه اهداف حوزه است و در مرحله اسلام­شناسی باید متناسب با نیاز جامعه تفکر و برنامه­ای صورت گیرد.

 

وی ابراز داشت: آیت­الله حق­شناس(ره) می­فرمود منبر رفتن اجازه می­خواهد و آیت­الله بروجردی(ره) نیز اتمام لمعه را شرط منبر رفتن می­دانست.

 

انسان مطلوب و جامع و کامل حوزوی

حجت­الاسلام حسینی با درباره انسان مطلوب حوزوی گفت: انسان مطلوب، جامع و کامل حوزوی کسی است که در هر پایه­ای به مقدار و در نهایت به حد کمال علمی، روح و معنویت، اعصاب و روان، جسمی و آموزش مهارت­های فردی و مسؤولیتی برسد./822/پ202/ف

ارسال نظرات