۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۶۰۱۵۹
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

خراسان شمالی ظرفیت پرداخت 420 میلیارد ریال زکات دارد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات خراسان شمالی با بیان این که مردم استان سال گذشته 95 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، خراسان شمالی ظرفیت پرداخت 420 میلیارد ریال زکات را دارد.
حسين پور - دبير شوراي زكات خراسان شمالي - نخستين نشست شوراي زكات استان در سال 94

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امان الله حسین پور، دبیر شورای زکات خراسان شمالی امروز در نخستین نشست شورای زکات استان در سال جدید، با اشاره به این که طی سال های اخیر در زمینه زکات توفیقات خوبی در خراسان شمالی حاصل شده است، گفت: سال گذشته در مجموع حدود 95 میلیارد ریال زکات از سوی کشاورزان و روستاییان خراسان شمالی پرداخت شد.

 

وی با بیان این که میزان پرداخت زکات در استان در سال گذشته به نسبت سال 92 بیش از 65 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: سال گذشته کشاورزان در 297 روستای خراسان شمالی زکات پرداخت کردند.

 

حسین پور با اشاره به فعال بودن شورای زکات در تمامی 297 روستای مزبور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 171 روحانی مبلغ در قالب این شوراها در زمینه ترویج و جمع آوری زکات در روستاهای استان خراسان شمالی فعالیت می کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر چه میزان جمع آوری زکات در خراسان شمالی، رشد چشمگیری داشته و استان از این نظر در کشور برای چند سال پیاپی رتبه اول را کسب کرده است اما با وجود این بر اساس بررسی های انجام شده بر مبنای سطح زیر کشت و پیش بینی تولید محصول که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته، باید گفت خراسان شمالی ظرفیت پرداخت 420 میلیارد ریال زکات را دارد.

 

حسین پور در ادامه با بیان این که زکات جمع آوری شده در استان در زمینه مصالح و ضرورت های نیازمندان و مستمندان و دیگر مجاری شرعی این واجب الهی از جمله اجرای طرح های عمرانی عام المنفعه هزینه می شود، افزود: در این راستا تاکنون 297 پروژه عمرانی از محل زکات جمع آوری شده، در روستاهای خراسان شمالی احداث و بهره برداری شده است.

 

وی با بیان این که پروژه های مذکور شامل مسجد، حسینه، خانه عالم، غسالخانه، کتابخانه، راه‌های ارتباطی بین مزارع و غیره است، اضافه کرد: اگر چه قرار بود دولت به اندازه زکات جمع آوری شده در هر منطقه، اعتبار تشویقی برای اجرای پروژه های عمرانی همان منطقه تخصیص دهد اما در سال گذشته تنها پنج میلیارد ریال از سوی دولت به عنوان تشویقی زکات به خراسان شمالی اختصاص یافت در حالی که میزان زکات جمع آوری شده در این استان 95 میلیارد ریال بود.

 

به گفته حسین پور با وجود تشویقی اندک دولت در زمینه زکات، مردم مؤمن و معتقد استان خراسان شمالی بدون توجه به این مبلغ اندک، اقدام به پرداخت واجب الهی زکات کرده و در این زمینه خراسان شمالی در کشور به عنوان استان برتر معرفی شد.

 

وی با اشاره به این که زکات جمع آوری شده در هر منطقه از استان به مستمندان و نیازمندان همان منطقه کمک شده و یا برای اجرای پروژه های عمرانی در همان منطقه هزینه می شود، تصریح کرد: هزینه کرد زکات نیازمند تغییر و بازنگری بوده چرا که بر اساس آموزه های دینی زکات جمع آوری شده می بایست با اولویت رفع نیاز مستمندان و دست گیری از محرومان هزینه شده و اجرای پروژه های عمرانی در اولویت بعدی باشد.

 

حسین پور با بیان این که شورای زکات خراسان شمالی نیز این تغییر را دستور کار خود قرار داده است، افزود: سال گذشته قسمت اعظم زکات جمع آوری شده در استان برای اجرای پروژه های عمرانی هزینه شد اما امسال تلاش می شود بیشتر این مبلغ برای رفع نیاز نیازمندان و حل گرفتاری مستمندان هزینه شود.

 

دبیر شورای زکات خراسان شمالی یادآور شد: برای سال 94 پیش بینی شده در این استان 77 میلیارد ریال زکات جمع آوری شود اما به طور حتم میزان نهایی زکات جمع آوری شده بیش از این میزان خواهد بود.

 

حسین پور افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده می بایست از 77 میلیارد ریال زکات پیش بینی شده برای امسال در خراسان شمالی حداقل 15 میلیارد ریال آن برای رفع مشکلات نیازمندان هزینه شود./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات